کنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، استان تهران

2 استادیار دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، استان تهران

چکیده

چکیده
پرداختن به مناسبات عاشقان هی زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده است که بخش قابل ملاحظه ای
از آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ی ژانر با
هدف بررسی این موضوع که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر حامی و تقوی تکنند هی کدام ارزش ها و
باورهای مخاطبان خویش است، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از سال 1369 تا سال 1390 در سالن های
سینما نمایش عمومی داشت هاند، با رویکرد ساختارگرایی و با روش تحلیل متن بررسی کرده است. «تحلیل
ساختاری متن » در بررسی یک ژانر ترکیبی از دو تحلیل همنشینی و جانشینی است. در این پژوهش نیز
تحلیل همنشینی با بررسی چگونگی گسترش متوالی روایت، چگونگی ارائه ی معنا در ژانر مورد بررسی را
آشکار ساخته و تحلیل جانشینی با بهره گیری از تقابل های دوجزئی، چیستی معنای متون این ژانر را بیان
کرده است. نتایج این پژوهش گواه آن است که ژانر کمدی رمانتیک ایرانی از چهار پی رفت اولیه با نام های
تصاحب، نجات، اجازه و رقیب بهره م یگیرد و در حالی که ساختار روایی در 52 کمدی رمانتیک از الگوهای
مشابهی پیروی می کند، این الگوها در 10 کمدی رمانتیک نامتعارف با تغییر مواجه می شود. همچنین روایت
57 فیلم در خدمت بازتولید نظم اجتماعیِ موجود بین زن و مرد و تقویت نقش جنسیتی زن مطیع است و
تنها در روایت 5 فیلم است که باورهای مرسوم دربار هی زنانگی و مردانگی مورد تردید قرار م یگیرند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Male and Female Interactions in Iranian Romantic Comedy Genre (1990-2011)

نویسندگان [English]

  • hamid reza modaghegh 1
  • seyed mohammad mahdizadeh 2
چکیده [English]

Abstract
Most of Iranian comedy films, both before and after the revolution, can be categorized as romantic comedies.
These films show the romantic relationships between men and women as something funny and create the
Iranian romantic comedy genre. According genre theory, this study aims at understanding which values and
beliefs are reinforced by the interaction between heroes and heroines in this genre. To do so, 62 Iranian romantic
comedy films which had been screened at movie theaters in 1990 to 2011 got the structural analysis of the text.
The structuralist approach aims to distil genres down to a generic narrative and relationship structure, where
character types interact in structurally predictable ways. This approach is a combination of paradigmatic and
syntagmatic analyses. The paradigmatic analysis depends on Levi-Strauss’ binary oppositions and reveals
what the meaning is. According to Propp’s Morphology of the Folktale (1928), the syntagmatic analysis
deals with roles of characters and their functions and shows how the meaning is expressed in the text. The
syntagmatic and paradigmatic analyses of the Iranian romantic comedy films reveals that there are four basic
generic sequences in this genre: the ownership sequence, the redemption sequence, the permission sequence
and the rival sequence. The ownership sequence makes males and females into active subjects and passive
objects. The redemption sequence has two types: the coldhearted and the brokenhearted, and each one has
three versions: the redemption of the hero, the redemption of the heroine and the redemption of both the hero
and the heroine. Although these versions differ slightly, all of them serve to reinforce the gender role of the
defiant female. The permission sequence depicts a romantically involved hero and heroine who wants to
marry but an authority figure disapproves of their marriage. Adding an authority figure to the romantic story,
in fact, provides an opportunity for the hero to prove his perseverance. There are three versions of the rival
sequence: the wrong man, the wrong woman and women against women. The first two empower the hero
directly and the third one belittles women and actually empowers the hero again. While the narrative structure
of the 52 Iranian romantic comedies follows a similar pattern, this pattern changes in 10 unconventional
romantic comedies. By intentionally changing functions of four basic sequences, these films ignore the most
important condition of conventional romantic comedies. It means that they do not often have a happy ending
which depicts a wedding or a promise of a wedding. The narratives of 57 films also serve to reproduce the
existing social order between males and females and reinforce the gender role of the defiant female. There are
only five unconventional films (The Spouse, Sweet Passions, The White Sleep, Donya and The Poet of Waste)
which ultimately question or challenge dominant gender conventions. As a matter of fact, the Iranian romantic
comedy genre is a popular form of entertainment that naturalizes gender inequality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian Cinema
  • romantic comedy
  • analysis of genre comedy
  • structural analysis
  • gender roles
منابع
- جعفری، اسدالله ) 1389 ( نامه باستان در بوته داستان: تحلیل و طبقه بندی ساختاری شاهنامه فردوس ، ی تهران:
شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
« )1391( _____________ - پیرنگ و بررسی آن در داستان سیاوش »، متنشناسی ادب فارسی دانشکد ه ی ادبیات
و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره ی 2 )پیاپی 14 (، صص 93 - 108 .
- کالکر، رابرت. ) 1384 ( فیلم، فرم و فرهنگ ترجمه بابک تبرایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
- کینگ، جف. ) 1386 ( مقدمه ای بر هالیوود جدی . د ترجمه محمد شهبا، تهران: هرمس.
- Bennett, peter, Jerry Slater and Peter Wall (2006) A2 Media Studies: The Essential Introduction.
New York: Routledge.
- Berger, Arthur Asa (1992) Popular Culture Genres: Theories and Texts. London: sage.
- Burton, Graeme (2002) More Than Meets the Eye: An Introduction to Media Studies. London:
Arnold.
- Chandler, Daniel (1997) An Introduction to Genre Theory. http://www. aber.ac.uk/media/
Documents/intgenre/intgenre.html, Date accessed: 26 September 2013.
- Fiske, John (1999) Television Culture. New York: Routledge.
 
- Gehring, Wes D. (2007) “Comedy”. In Barry Keith Grant, Schirmer Encyclopedia of Film,
Volume 1. New York: Thomson Gale. pp. 353-363.
- Grant, Barry Keith (2003) “Experience and Meaning in Genre Films”. In Barry Keith Grant,
Film Genre Reader III. Austin:The University of Texas Press. pp. 115-129.
- ______________ (2007) “Genre”. In Barry Keith Grant, Schirmer Encyclopedia of Film, Volume
2. New York: Thomson Gale. pp. 297-308.
- Herman, David, Manfred, Jahn and Marie-Laure Ryan (2005) Routledge Encyclopedia of
Narrative Theory. New York: Routledge.
- Newbold, Chris. (1998) “Analysing the Moving Image: Narrative”. In Anders Hansen, Mass
Communication Research Methods. London: Palgrave. pp. 130-162.
- Rubinfeld, Mark D. (2001) Bound to Bond: Gender, Genre, and the Hollywood Romantic
Comedy. Connecticut: Praeger.
- Taylor, Lisa and Andrew Willis (1999) Media Studies: Texts, Institutions and Audiences.
New York: Blackwell.
- Stadler, Jane and Kelly McWilliam. (2009) Screen Media: Analysing Film and Television.
Sydney: Allen & Unwin.
- Wright, Will (1975) Six Guns and Society: A Structural Study of the Western. Los Angeles:
University of California Press