بررسی جامعه‌شناختی شیوه‌های نظم و نثر در نمایشنامۀ جیجک‌علیشاه بر پایۀ نظریات باختین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شاهد

10.30480/dam.2024.4963.1824

چکیده

براساس نگاه نقادانۀ باختین زبان آثار ادبی و هنری تنها بازتاب‌دهندۀ یک معنا نبوده بلکه خواست‌های گروهی و طبقاتی مردم جامعه در طول سال‌های دراز در آنها به ودیعت گذاشته شده. نمایشنامه‌های دورۀ مشروطۀ ایران و از جمله جیجک‌علیشاه در شرایط حساس اجتماعی-تاریخی ایران و در دلِ یک گسست مهم تاریخی نگاشته شده‌اند و از این‌رو قصدها و گرایش‌های بسیاری از گروه‌ها و طبقات را در خود نهفته دارند. این متون دنباله‌روِ خیزش نوین ایران هم در سنگر نثر یعنی ستیز با زبان حاکمان و هم در سنگر اجتماعی یعنی ستیز با برتری ناعادلانه و رفتار استبدادی آنها برای رسیدن به انقلاب و برقراری قانون مشروطه هستند. برای این هدف نمایشنامۀ جیجک‌علیشاه به شیوۀ چندآوایی نوشته شده و در این تحقیق تحلیل صداها و لحن‌های مختلف آن به شیوۀ کتابخانه‌ای انجام شده است. این پژوهش در پایان به این نتیجه رسیده که در جیجک‌علیشاه زبان ساده‌نویسانه و طنزآمیز طبقات پایین جامعه در کنار زبان کهنه و فرسودۀ ادبیات سنتی ایران در نظم و نثر قرار گرفته و با شکستن چیرگی کاملِ آن، یک متن چندآوایی را پدید آورده که در آن نگاه نقادانۀ طبقۀ روشنفکر ایرانی به شیوۀ حکمرانی و زیست طبقۀ حاکمه نوید انواع تازه‌ای از سیاست و نظم اجتماعی را می‌دهد. برای این هدف نمایشنامۀ جیجک‌علیشاه به شیوۀ چندآوایی نوشته شده و در این تحقیق تحلیل صداها و لحن‌های مختلف آن به شیوۀ کتابخانه‌ای انجام شده است. این پژوهش در پایان به این نتیجه رسیده که در جیجک‌علیشاه زبان ساده‌نویسانه و طنزآمیز طبقات پایین جامعه در کنار زبان کهنه و فرسودۀ ادبیات سنتی ایران در نظم و نثر قرار گرفته و با شکستن چیرگی کاملِ آن , یک متن چندآوایی را پدید آورده که در آن نگاه نقادانۀ طبقۀ روشنفکر ایرانی به شیوۀ حکمرانی و زیست طبقۀ حاکمه نوید انواع تازه‌ای از سیاست و نظم اجتماعی را می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological analysis of Jijak Alishah's play based on Bakhtin's theories

نویسنده [English]

  • hamed shakouri
Shahed University
چکیده [English]

According to Bakhtin's critical view, the language of literary and artistic works is not only a reflection of a meaning, but the group and class wishes of the people of the society have been deposited in them over the years. The plays of Iran's constitutional period, including that of Jijak Alishah, were written in the sensitive socio-historical conditions of Iran and in the heart of an important historical break, and therefore they contain the intentions and tendencies of many groups and classes. These texts follow Iran's new rise both in the prose stronghold, that is, the struggle with the language of the rulers, and in the social stronghold, that is, the struggle with their unjust supremacy and authoritarian behavior to achieve the revolution and establish the constitutional law. For this purpose, Jijak Alishah's play was written in polyphonic style, and in this research, the analysis of its different sounds and tones was done in a library style. In the end, this research has come to the conclusion that in Jijak Alishah, the simplistic and humorous language of the lower classes of the society is placed next to the old and worn-out language of traditional Iranian literature in prose and verse, and by breaking its complete dominance, he created a polyphonic text in which The criticism of the Iranian intellectual class to the way of governance and life of the ruling class promises new types of politics and social order. For this purpose, Jijak Alishah's play was written in polyphonic style, and in this research, the analysis of its different sounds and tones was done in a library style. In the end, this research has come to the conclusion that in Jijak Alishah, the simplistic and humorous language of the lower classes of society is placed next to the old and worn-out language of traditional Iranian literature in prose and prose, and by breaking its complete dominance, he created a polyphonic text in which The criticism of the Iranian intellectual class to the way of governance and life of the ruling class promises new types of politics and social order. types of politics and social order.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jijek-alishah
  • Bakhtin
  • sociological criticism
  • polyphonic