مطالعه تغییرات گونه‌های موسیقی خیابانی در تهران از سال 1380 تا 1395

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران

2 استادیار جامعه‌شناسی، پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

3 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشکده موسیقی دانشگاه هنر

10.30480/dam.2021.1433.1333

چکیده

موسیقی خیابانی در ایران، تاکنون از زوایای متفاوتی مورد توجه محققین حوزه‌های جامعه‌شناسی و موسیقی‌شناسی قرار گرفته‌است. با این وجود هنوز بسیاری از جنبه‌های آن نیاز به مطالعه دارد. مطالعۀ پدیده‌ی موسیقی خیابانی، علاوه بر اینکه می‌تواند مورد استفاده‌ی محققین موسیقی، جامعه‌شناسی‌، مردم‌شناسی و غیره قرار بگیرد، می‌تواند به کارگزاران فرهنگی کشور در زمینه‌ی سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و فرهنگی کمکِ شایانی بکند.
پژوهش حاضر به بررسی تغییر و تحولاتِ گونه‌های (ژانرهای) اجرایی موسیقی در خیابان‌های تهران، در طی پانزده سال منتهی به 1395 میپردازد. این پژوهش از نوع کیفی است که در آن از دو روش میدانی و اسنادی بهره برداری شده و داده‌های آن با بهره‌گیری از مطالعۀ میدانی در چند منطقه‌ی مختلف تهران با تکنیک مصاحبه و مشاهده‌ی غیرمشارکتی بدست آمده است.
یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد گونه‌های اجرایی موسیقی خیایانی در طی پانزده سال اخیر مردم‌پسندتر شده است. این یافته‌ها همچنین مبین آن است که شمار نوازندگان محلی، سنتی و کولی‌ها نسبت به پانزده سال پیش در خیابان‌های تهران بسیار کم‌تر شده‌اند. بالارفتن شمار نوازندگان برخی گونه‌های مردم‌پسند غربی که خارج از جریان اصلیِ موسیقیِ مردم‌پسند هستند نیز از دیگر تغییرات بوده‌است. تغییر محسوسِ دیگر، تغییر دیدگاه مردم نسبت به مقوله‌ی موسیقی خیابانی و نوازندگان خیابانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey on Street Music Genres in Tehran from 2001 to 2016

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Azadehfar 1
  • Reza Samim 2
  • Yahya Hosseinkhani 3
2 Assistant Professor, Sociology, Institute for Social & Cultural Studies, MSRT
3 MA Graduated in Ethnomusicology
چکیده [English]

The purpose of this study is to examine changes in musical performances in streets of Tehran focusing on styles and genres over the past fifteen years. In this study, we investigated genres in the streets, and analyzed changes and main causes of such changes. This article is part of a major project conducted by the authors in Tehran from 2014-2016 . We drew a map of the large city of Tehran in four main parts according to people's economic standings. The areas included west, north, east and the center. We did not include the south because there are little or no street music activities in that area.
Although we benefited from the existing literatures, the observation and interviews with musicians were the main methods of gathering data in this study. In this qualitative research, we utilized field study and documentary study methods that are selected to be in line with the key question of the study. To collect data, we used techniques of non-cooperative observation and ethnographical interviews.
In examinations of observations and interviews we could drew a picture of changes in street music of Tehran in period of last 15 years. The outcome revealed several interesting findings. Our studies showed that one of the most considerable changes in performance genres. It means that street music genres shifted from folk music toward popular music over the last fifteen years is. In other words, our records show that traditional and folk music and Gypsy music were the most performed music in streets of Tehran prior to 2001. Since that time, we face decline of folk and traditional performances every year. The tempo of this change raises every year as we approach toward 2016.
Another change took place on settled and moving performers in street of Tehran. Today performers usually settle in particular places and do not move from one place to another. Traditional and folk musicians and Gypsies, however, do not stay in one place and usually play on the move. Staying in one place has some advantages and disadvantages for musicians and their audiences. The main advantage is that performing and walking at the same time exhaust performers a lot and on working day for moving performers is a very devastating day. The other advantage of settling in one place is that the supporters and fans have chance of listening to their favourite musicians at regular bases. The main disadvantage of settling street performances is losing the chance of being heard by further people in various places. The other disadvantage is that in cases that street guards in particular places can easily arrest musicians because of engaging the path and pedestrian roads; while moving musician can scape in such situations.
Another significant change that has occurred in the recent years is that people's viewpoint has changed toward street music and street performers. In other words, street musicians today enjoy a higher social places compare to 15 years ago. Increasing the number women musicians in streets of Tehran is another significant change in the life of street music in Tehran today.

کلیدواژه‌ها [English]

  • street music
  • street musicians in Tehran
  • popular music
  • street music genres
  • street performance
  • فهرست منابع

    • آزاده‌فر، محمدرضا (1390). اقتصاد موسیقی: فرایند تولید، بازاریابی و فروش محصولات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    • آزاده فر، محمدرضا و پنجعلی پورسنگری، محمدرسول (1394). آفرینش و اجرای موسیقی در خیابان‌های شهر تهران، ارایه‌شده در خانه‌ی هنرمندان ایران، تهران.
    • اسپروز، محمدامین (1393). حیات اجتماعی و موسیقایی نوازندگان خیابانی در شهر تهران، پایان‌نامه‌ی مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر، دانشکده‌ی هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ.
    • استریناتی، دومینیک (1388). نظریه‌های فرهنگ‌عامه، ترجمه ثریا پاک‌نظر، چاپ پنجم، تهران: گام نو.
    • پنجعلی پورسنگری، محمدرسول (1392). سرچشمه‌های آفرینش و اجرای موسیقی در خیابان‌های شهر تهران، پایان‌نامه‌ی مقطع کارشناسی‌ارشد آهنگسازی، دانشگاه هنر تهران.
    • جعفری هرندی، مینا (1394). موسیقی خیابانی در تهران و انواع آن، پایان‌نامه‌ی مقطع کارشناسی‌ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشکده‌ی هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
    • خادمی، حسن (1388). «بررسی ویژگی‌های اجتماعی پدیده اجتماعی رپ فارسی و میزان محبوبیت و عمومیت آن در ایران با تأکید بر جوانان و نوجوانان 12 تا 29 ساله شهر تهران»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره (16) صفحه‌های 56-25.
    • دهخدا، علی‌اکبر (1389). لغت‌نامه دهخدا، روایت ششم، لوح فشرده، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
    • صمیم، رضا و فاطمی، ساسان (1386). «پژوهشی جامعه‌شناسی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاه‌های اجتماعی متفاوت (مطالعه موردی تهران)»، هنرهای زیبا، شماره (32)، صفحه‌های 127-135.
    • صمیم، رضا و اسپروز، محمدامین (1394). «حیات اجتماعی گونه متأخر موسیقی خیابانی به‌عنوان پدیده‌ای شهری در تهران: پژوهش کیفی روی نوازندگان گونه‌ای نوظهور از موسیقی خیابانی با استفاده از استراتژی داستان زندگی»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره (38)، صفحه‌های 63-87
    • فاطمی، ساسان (1381). موسیقی و زندگی موسیقایی مازندران: مسأله‌ی تغییرات، تهران: موسسه فرهنگی هنری ماهور.
    • فاطمی، ساسان (1392). پیدایش موسیقی مردم‌پسند در ایران، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری ماهور.
    • فرزین، احمد علی (1385). «خنیاگران و سرودگویان دوره‌گرد»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره(182)، صفحه‌های 113-132.
    • فلیک، اووه. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
    • کوثری، مسعود (1381). «گرافیتی بهمنزله‌ی هنر اعتراض»، جامعه شناسی هنر و ادبیات، شماره (1) صفحه‌های 65-122.
    • کوثری، مسعود (1387). درآمدی بر موسیقی مردم‌پسند، تهران: دفتر پژوهش‌های رادیویی.
    • منصورفر، کریم (1385). روش‌های آماری، چاپ هشتم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • واس، دی. ای. د (1386). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ هشتم، تهران: نی.

     

    • Blacking, John (1969) The Value of Music in Human Experience. Yearbook for Traditional Music 1:33-71.
    • Blacking, John(1977). Some Problems of Theory and Method in the Study of Musical Change, in YIFMC.
    • Blacking, John (1986). Identifying Processes of Musical Change, in the World of Music, 28/2.
    • Goodhart, A. M (1935). Street Musicians: New York: The Musical Times, Vol. 76, No. 1103, P.61.
    • Prato, Paolo (1984). Music in the Streets: The Example of Music in Washington Square Park in New York City, In: Popular Music, Vol.4, January 1984, USA: Cambridge
    • Smith, Ronald.R (1991). Latin American Music Review/Revista de Musica Latinoamericana, University of Texas Press, Autumn-Winter, pp 216-220.