از زاویه دید «پرنده» تا ادراک حِسّانی «موش کور»: فرآیند بسط قلمروهای سوبژکتیو در تجربه نظاره گری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

10.30480/dam.2021.1714.1390

چکیده

نظریه روانکاوانه فیلم، متاثر از پارادایم کارتزینی، با تاکید بر فاصله میان ناظر و فضای سینمایی، تجربه نظاره‌گری را به مثابه عمل اساسا چشم‌چرانانه یک سوژه درون‌گرا تشریح می‌کند. با نگاهی تبارشناسانه می توان ظهور سینما را در پیوند با پیدایش محیط‌های شهری مدرن در پایان قرن نوزدهم در نظر گرفت. زندگی شهری مدرن، یک گونه نوین از تجربه ادراکی را پدید آورد: تجربه حضور در میان توده شهری. پژوهش حاضر که از نوع نظری و با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است، می‌کوشد با بازخوانی آرای متفکرانی همچون گوستاو لوبون، شارل بودلر و والتر بنیامین در رابطه با ویژگی‌های ادراکی «مرد جمعیت» و تجربه مشارکت در توده جمعی، از این مباحث در راستای تحلیل تجربه نظاره‌گری سینمایی بهره‌گیری کند. مقاله می‌کوشد این نکته را روشن سازد که تجربه سینمایی، در تضاد با تجربه انزوا و عزلت‌گرایی در نظریه روانکاوانه، اساساً تجربه‌ای گروهی و جمعی است، و تماشاگر سینما را می‌توان یک توده جمعی در نظر گرفت که عمل ادراک و احساس را به صورت گروهی انجام میدهد. مقاله پیشنهاد می‌کند که تفاوت این گونه ادراک و احساس گروهی با تجربه تماشای انفرادی می‌تواند موضوع پژوهشهای متنوعی در حوزه «مطالعات مخاطبان» و «مطالعات دریافت» باشد که در ایران تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

From the Bird's eye view to the Mole's sensory perception: the process of expansion of subjective territories in the spectatorship experience

نویسندگان [English]

  • Alireza Sayyad
  • Shahab Esfandyari
چکیده [English]

The psychoanalytic film theory, influenced by Cartesian paradigm, emphasizing on the fixed distance between the observer and the cinematic space, describes the experience of cinematic spectatorship as an essentially Scopophilic act of a secluded, interiorized and immobile subject. Even though in the psychoanalytic theory, the "dark room" has been used as the main paradigm for defining cinematic spectatorship, genealogically it is possible to consider the emergence of cinema in relationship with the emergence of modern urban environments at the end of the nineteenth century, and to attribute it to the changes that have arisen within the visual and spatial culture of this period.
Modern urban life has created a new kind of perceptual experience: the experience of being within the urban mass. by rereading of ideas of the thinkers such as Gustave Le Bon, Charles Baudelaire and Walter Benjamin about the perceptual characteristics of "the man of the crowd" and The experience of participation in the mass, the present research attempts to employ these discussions in order to analyze the experience of cinematic spectatorship. These thinkers believe that the mass have a unifying power that single members could not escape from its magnetic attraction. The paper seeks to make it clear that the cinematic experience, in contrast to the experience of isolation and separation in psychoanalytic theory, essentially is a collective and communal experience, and the cinema audience can be regarded as a collective mass that percepts and feels as a mass body. The paper suggests that the difference between this kind of collective perception with the individual watching experience can be the subject of a variety of studies in the field of "audience studies" and "reception studies" that has so far been less relevant in Iran.
In this model observer is not a distanced contemplating subject anymore. His sensing is not a personal matter, but it is a collective and mass experience. In this condition, observer in the form of a collective attraction could form a sensory affinity with the cinematic mass atmosphere, and thus associate with it, and experience the sense of co-ordination and synchronization. In a cinematic mass experience, we are faced with a kind of experiencing emotional contagion. In this exchange of influences and feelings, the concept of "self" as a enclosed entity, with distinct borders distinct from others, is meaningless. While Cartesian's view on subjectivity emphasizes "interiority" and "secludeness", it emphasizes the cinematic subjectivity in terms of connecting and communicating with the crowd. Here, what is important is the flow of energy that energizes the members of the masses and creates an experience of "muscular coonection" (like the experience of a military parade). In the cinematic spectatoship experience, a sense of completeness, a strange sense of development and expansion of "self" in the bond and contact with another (s), embrace the spectator. The devastating force of collective energy does not allow a space for subjectivity within its own self; it eliminates the boundaries between subject / object, self / other (s), and this interpenetration Leads to extends to subjective realms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Psychoanalytic film theory"
  • "isolation"
  • "cinematic spectatorship"
  • "collective mass"
  • "the man of the crowd"
  • فهرست منابع

    • بنه ولو، لئوناردو (1390)، تاریخ معماری مدرن، ترجمه سیروس باور، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • بنیامین، والتر (1377)، «درباره برخی از مضامین و دستمایه‌های شهر بودلر»، ترجمه مراد فرهادپور، ارغنون، شماره (14)، صفحه‌های 27-48.
    • بنیامین، والتر (1390)، اثر هنری در عصر تولید مکانیکی، در اکران اندیشه: فصل‌هایی در فلسفه سینما، ترجمه پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
    • بودلر، شارل (1384)، برگرفته‌ای از نقاش زندگی مدرن، ترجمه مهتاب بلوکی، از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم، ویراستار انگلیسی لارنس کهون، ویراستار فارسی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
    • بودلر، شارل (1393)، نقاش زندگی مدرن و دیگر مقالات، ترجمه روبرت صافاریان، تهران: حرفه نویسنده.
    • بودلر، شارل (1395)، ملال پاریس و برگزیده‌ای از گل‌های بدی، ترجمه محمدعلی اسلامی ندوشن، تهران: فرهنگ جاوید.
    • بوسی _گلاکزمان، کریستین (1396)، «صحنه‌ی امر مدرن و سیمای مِدوسا»، ترجمه فرزام امین‌صالحی، نشریه شیوه، مرداد و شهریور، تهران: خانه هنرمندان ایران.
    • دکارت، رنه (1384)، برگرفته‌ای از تأملاتی درباره فلسفه اولی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، در از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم، ویراستار انگلیسی لارنس کهون، ویراستار فارسی عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
    • رفیعی، سایرا (1396)، مقدمه مترجم، در روانشناسی توده‌ای و تحلیل اگو، ترجمه سایرا رفیعی، تهران: نشر نی.
    • روسو، ژان ژاک (1346)، تفکرات تنهائی، ترجمه مجید پزشکپور، تهران، نشر خوشه.
    • زیمل، گئورگ (1372) «کلانشهر و حیات ذهنی»، ترجمه یوسف اباذری، نامه علوم اجتماعی، جلد دوم، شماره سوم (6)، صفحه‌های 53-66.
    • گاردنر، هلن (1381)، هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، تهران: انتشارات آگاه.
    • لوبون، گوستاو (1395)، روانشناسی توده‌ها، ترجمه کیومرث خواجویها، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
    • فروید، زیگموند (1396)، روانشناسی توده‌ای و تحلیل اگو، ترجمه سایرا رفیعی، تهران: نشر نی.
    • مارینتی، ف. ت. (1387)، بیانیه فوتوریسم، در مکتب‌های ادبی، جلد دوم، ترجمه رضا سید حسینی، تهران: نشر آگه.
    • مگی، برایان (1377) فلاسفه بزرگ: آشنایی با فلسفه غرب، ترجمه عزت‌الله فولادوند، تهران: انتشارات خوارزمی.

    Bailey, Lee W. (1989), Skull’s darkroom: The Camera Obscura and subjectivity, Philosophy of Technology. Springer, Dordrecht, 63-79.

    Baudelaire, Charles (1981), Selected Writings on Art and Artists. 2nd ed., repr.Trans. P.E. Charvet. London.

    Benjamin, Walter (1996), Selected Writings: 1938-1940, Edited by Marcus Paul Bullock, ‌Michael William Jennings, Massachusetts: Harvard University Press.

    Benjamin, Walter (2002), Selected Writings, vol. 3, Cambridge and London: Harvard University Press.

    Benjamin, Walter (2005), On Some Motifs in Baudelaire, in Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, Edited by Neil Leach, London & New York: Routledge.

    Blackman, Lisa (2008), The Body: The Key Concepts, Oxford & New York: Berg Publication.

    Brennan, Teresa (2004), The Transmission of Affect, Ithaca & London: Cornell University Press.

    Brighenti, Andrea Mubi (2010), Tarde, Canetti, and Deleuze on crowds and packs, Journal of Classical Sociology, 10(4), PP. 291–314.

    Brill, Lesley (2006), Crowds, Power, and Transformation in Cinema, Detroit: Wayne State University Press.

    Buck-Morss, Susan (1996), The cinema screen as prosthesis of perception: A historical account. The Senses Still: Perception and Memory as Material Culture in Modernity, Edited by C. Nadia Seremetakis, University of Chicago Press, PP. 45-62.

    Canetti, Elias (1999), The Memoirs of Elias Canetti: The Tongue Set Free, The Torch in My Ear, The Play of the Eyes, New York: Farrar, Straus and Giroux.

    Cohen, Margaret (1995), Profane Illumination: Walter Benjamin and the Paris of Surrealist Revolution, Los Angeles: University of California Press.

    Crary, Jonathan (1988), Modernizing Vision, in Vision and Visuality (Discussions in Contemporary Culture), Edited by Hal Foster, Seattle: Bay Press.

    Crary, Jonathan (1990), Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, Cambridge, Mass: MIT Press.

    Crary, Jonathan (1995), Unbinding Vision: Manet and the Attentive Observer in the Late Nineteenth Century, In Cinema and the Invention of Modern Life, Edited by Leo Charney, Vanessa R. Schwartz, Los Angeles: University of California Press.

    De Certeau, Michel (2011), The Practice of Everyday Life, Volume 1, Translated by Steven F. Rendall, Los Angeles: University of California Press.

    DeFazio, Kimberly (2011), The City of the Senses: Urban Culture and Urban Space, New York: Palgrave Macmillan.

    Doane, Mary Ann (2002), Technology's Body: Cinematic Vision in Modernity. In A Feminist Reader in Early Cinema, Edited by Jennifer M. Bean, Diane Negra, Durham & Londen: Duke University Press.

    Egginton, William (2006), Intimacy and anonymity, or how the audience became a crowd, In Crowds, Edited by Jeffrey Thompson Schnapp, Matthew Tiew, Stanford: Stanford University Press.

    Grøtta, Marit (2015), Baudelaire's Media Aesthetics: The Gaze of the Flâneur and 19th-Century Media, New York: Bloomsbury Academic

    Gunning, Tom (1997), From the kaleidoscope to the x-ray: Urban spectatorship, Poe, Benjamin, and Traffic in Souls (1913), Wide Angle, 19(4), PP. 25-61.

    Hansen, Miriam (1991), Babel and Babylon: Spectatorship in American Silent Film, Cambridge: Harvard University Press.

    Harvey, David (2004), Paris, Capital of Modernity, London & New York: Routledge.

    Kasson, John F. (1991), Rudeness and Civility: Manners in Nineteenth-Century Urban America, New York: Farrar, Straus and Giroux.

    Kracauer, Siegfried (1997), Theory of Film: The Redemption of Physical Reality, Princeton: Princeton University Press.

    Lant, Antonia (2005), The Film Crowd, in Moving Pictures: American Art and Early Film, 1880-1910, Edited by Nancy Mowll Mathews, Charles Musser, Marta Braun, Vermont: Hudson Hills.

    Marsh, Clive (2004) Cinema and Sentiment: Film's Challenge to Theology, Milton Keynes: Paternoster Press.

    Poe, Edgar Allan (2000), Thirty-two Stories, Cambridge: Hackett Publishing.

    Poggi, Christine (2000), Mass, pack, and mob: art in the age of the crowd, In Crowds, Edited by Jeffrey Thompson Schnapp, Matthew Tiew, Stanford: Stanford University Press

    Poggi, Christine (2002), Folla/Follia: Futurism and the Crowd, Critical Inquiry, Vol. 28, No. 3 (Spring), PP. 709-748.

    Romains, Jules (1993), The Crowd at the Cinematograph, in French Film Theory and Criticism: 1907-1929, Edited by Richard Abel, Princeton: Princeton University Press.

    Schiermer, Bjørn (2016), The Veil of the Masses: Collectivity and Experience in Walter Benjamin. Constellations, 23(4), PP. 494-506.

    Schnapp, Jeffrey T. (2006), Introduction: a book of crowds, In Crowds, Edited by Jeffrey Thompson Schnapp, Matthew Tiew, Stanford: Stanford University Press.

    Schwartz, Vanessa R. (1999), Spectacular Realities: Early Mass Culture in Fin-de-Secle Paris, Los Angeles: University of California Press.

    Shapiro, Meyer (1997), Impressionism: Reflections and Perceptions, New York: George Braziller.

    Shaviro, Steven (1993), The Cinematic Body, Minneapolis: The University of Minnesota.

    Singer, Ben (2001), Melodrama and Modernity, New York: Columbia University Press.

    Slatman, Jenny (2009), Transparent bodies: Revealing the myth of interiority. In The body within: Art, medicine and visualization, PP. 107-122.

    Welge, Jobst (2006), Far from the crowd: individuation, solitude, and 'society' in the western imagination, In Crowds, Edited by Jeffrey Thompson Schnapp, Matthew Tiew, Stanford: Stanford University Press.

    Whitford, Frank (1985), The City in Painting, In Unreal City: Urban Experience in Modern European Literature and Art, Edited by Edward Timms, David Kelley, Manchester: Manchester University Press

    Wolfgang Schivelbusch (1995), Disenchanted Night: The Industrialization of Light in the Nineteenth Century, University of California Press.