بررسی رابطه ی بین سرمایه ی فرهنگی و اقتصادی با قضاوت موسیقایی (با تأکید بر هنرجویان موسیقی شهر شیراز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

یکی از گونه های متنوع معرفت، قضاوت افراد درباره ی موسیقی است. از این رو، بررسی جامعه شناختی قضاوت موسیقایی را می توان در حوزه ی جامعه شناسی معرفت طبقه بندی کرد. بدین ترتیب، این موضوع که قضاوت موسیقایی تا چه اندازه تحت تأثیر روندهای اجتماعی موجود در جامعه است، بررسی می شود. در پژوهش حاضر، پژوهشگر رابطه ی قضاوت موسیقی با ویژگی های اقتصادی و فرهنگی جامعه ی شیراز را بررسی کرده است. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و در آموزشگاه های موسیقی شهر شیراز گردآوری شده است. شیوه ی
گردآوری داده ها، نمونه گیری منظم در بین آموزشگاه ها و نمونه گیری اتفاقی در داخل آموزشگاه ها بوده است. جمعیت مورد مطالعه 2000 نفر برآورد و با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر برای نمونه انتخاب شدند. چارچوب نظری پژوهش نظریه های بوردیو (1968، 1977، 1984) است. نتایج پژوهش، که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون به دست آمده اند، بیانگر رابطه ی مثبت و معنی دار سرمایه ی فرهنگی افراد با قضاوت موسیقایی سبکی آن ها؛ سرمایه ی فرهنگی خانواده ی افراد با قضاوت موسیقایی محتوایی آن ها؛ و سرمایه ی اقتصادی افراد با قضاوت محتوایی آن ها است. این در حالی است که رابطه ی میان سرمایه ی فرهنگی افراد و قضاوت موسیقایی محتوایی آن ها؛ رابطه ی سرمایه ی فرهنگی خانواده ی افراد و قضاوت موسیقایی سبکی آن ها؛ و رابطه ی سرمایه ی اقتصادی افراد و قضاوت سبکی آن ها، منفی و معنی دار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Relation Between Musical Judgment and Cultural-Economical Capitals (A Case Study of Students of Music in Shiraz)

نویسنده [English]

  • Hasan Khaiyati
چکیده [English]

Sociology of knowledge is one of the oldest subfields in sociology. In this field the social determination of knowledge is investigated. Musical judgment is a kind of knowledge. Therefore, sociology of musical judgement is a subfield of sociology of knowledge. In sociology of musical judgement, the social determination of musical judgement is explored. In this research, the relations between musical judgement and cultural background and economic situation of the art students in Shiraz are investigated. The researcher tries to find out the relations between society and music, in a systematic way. In order to achieve this purpose, the Pierre Bourdieu’s theory was used. The purpose of this research is not to provide a wide variety of scientific statements about the mentioned relations and therefore, even in the theoretic literature, only the theories that have directly influenced Bourdieu are mentioned. Cultural capital, economic capital, stylistic judgement of taste and content-based judgement of taste are the main factors in this research and the question is: Do these factors have any influence on each other? The data is collected by the questionnaires in art institutions in Shiraz. The method of collecting data was systematic and random sampling. Using Cochran’s formula, 384 cases were chosen among 2,000 people. As it was mentioned before, the framework for this research is Bourdieu’s theory. Bourdieu’s theory is explained shortly and before that, the theories that have influenced Bourdieu’s theory –Kant, Panofsky and Blaise Pascal’s theories– are reviewed. Bourdieu believes that any person occupies a position in the fields in society. Therefore, every one in the field has a specific judgment about musical works of art, according to his position. He provides a research tool for the researcher to investigate the field. By using these conceptual tools, the researcher has wanted to introduce a viewpoint that is dynamic and does not provide a fixed theory about the relationship between society and art. Results achieving by Using Pearson’s correlation coefficient, show that there is a positive and significant relation between these factors: cultural capital and stylistic judgment of taste, cultural capital of the family and content-based judgment of the taste, economic capital and content-based judgment; while there is a negative and significant relation between these factors: cultural capital and content-based judgment of taste, cultural capital of the family and stylistic judgment of taste, economic capital and stylistic judgement of taste. Considering these results, we could say that in the field of art institutions in Shiraz, the theory of Bourdieu is approved and there are relations between the abovementioned factors. Society influences our judgement of musical taste. At the end of the article these factors are explained and the way they influence the judgement of taste is discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Capital
  • Economic Capital
  • Stylistic Judgment of Taste
  • Content-based Judgment of Taste
- احمدی، بابک (1375) حقیقت و زیبایی؛ درس های فلسفه هنر، نشر مرکز، تهران.
- اسکروتن، راجر (1374) کانت، ترجمه ی علی پایا، نشر طرح نو، تهران.
- جنکینز، ریچارد (1385) پی یر بوردیو، ترجمه ی لیلا جوافشانی، حسن چاووشیان، نشر نی، تهران.
- دواس، دی، ای (1386) پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه ی هوشنگ نایبی، نشر نی، تهران.
- رامین، علی (1389)، «پیر بوردیو و جامعه شناسی هنر»، در مبانی جامعه شناسی هنر، نشر نی، تهران، صص. 625 - 595.
- شویره، کریستی ین؛ فونتن، اولیویه (1385) واژگان بوردیو، ترجمه ی مرتضی کتبی، نشر نی، تهران.
- نقیب زاده، میر عبدالحسین (1367) فلسفه ی کانت: بیداری از خواب دگماتیسم، نشر آگه، تهران.
- Bourdieu, P (1968) the craft of sociology: Epistemological Prelimentairies, Aldine de Gruyter.
- ------ (1984) distinction: A social critique of the judgment of taste, translated by Richard Nice,
Harvard university press.
- ------ (1977) Outline of a theory of practice, Cambridge university press.
- Codd, J (1990) “Making distinction: the eye of the beholder”, In Richard Nice., Cheleen Mahar, Chris
Wilkes (eds), An introduction to the work of Pierre Bourdieu, St. Martin’s press, pp, 132-159.
- Harker, R (1990) “Bourdieu: education and reproduction”, In Richard Nice., Cheleen Mahar, Chris
Wilkes (eds), An introduction to the work of Pierre Bourdieu, St. Martin’s press, pp, 86-109.
- Kant, I (1987) Critique of Judgment, translated by Werner Pluhar, Hackett Publishing Company.
- Norusis, M.J (1985) SPSSX: Advanced Statistic Guide, McGraw Hill.
- Panosky, E (1972) Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance, Harper &
Row.
- Pascal, B (1901) the thoughts of Blaise Pascal, translated by Kean Paul, George Bell and sons.