اصل تفریق در سینمای کیارستمی: بازنمایی غیاب در سه سطح بصری، شنیداری و روایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران

10.30480/dam.2025.5821.1987

چکیده

این پژوهش به بررسی نظام‌مند مفهوم «اصل تفریق» در سه سطح بصری، شنیداری و روایی در چهار فیلم شاخص عباس کیارستمی می‌پردازد. پرسش محوری آن است که غیاب در سطوح بصری، شنیداری و روایی چگونه تجلی‌یافته و چه تأثیری بر تجربه ادراکی و اخلاقی مخاطب دارد. غیاب در سینمای کیارستمی انتخابی عامدانه با کارکردهای زیبایی‌شناختی چندلایه است. هدف اصلی، ارائه الگویی تحلیلی است که این پدیده را به نظریه‌های کلیدی سینما پیوند دهد. تحقیق با رویکرد کیفی و تحلیل صحنه‌محور چهار فیلم از دوره اوج کیارستمی (خانه دوست کجاست؟ زیر درختان زیتون، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد) انجام‌شده است. چارچوب نظری ترکیبی از شش رویکرد شامل «اثر گشوده» اکو، «تقسیم امر محسوس» رانسیر و «تعلیق داوری» ابوت است که به شاخص‌های قابل‌سنجش تبدیل‌شده‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که غیاب، از طریق تعلیق‌های روایی، کاهش جزئیات و استفاده از سکوت، مخاطب را به بازسازی فعالانه معنا ترغیب می‌کند. این فرایند، علاوه بر افزایش مشارکت شناختی، به یک تجربه اخلاقی منحصربه‌فرد منجر می‌شود که در آن داوری قطعی به تعویق می‌افتد. تحلیل تطبیقی با فیلم‌سازان مینیمالیست نظیر برسون، تسای مینگ-لیانگ و تار، ویژگی متمایز کیارستمی را در پیوند دادن غیاب به حساسیت‌های زیست‌محیطی و هم‌زیستی انسان و طبیعت نشان می‌دهد.
نتیجه‌گیری این است که غیاب در سینمای کیارستمی نه یک نقص، بلکه ابزاری خلاقانه برای تولید معنا و ارتقاء تماشاگر از دریافت‌کننده‌ای منفعل به مشارکت‌کننده‌ای فعال است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Principle of Subtraction in Kiarostami’s Cinema: Representing Absence Across Visual, Aural, and Narrative Levels

نویسنده [English]

  • Khosro Sina
Assistant Professor, Department of Cinema, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran
چکیده [English]

This study systematically examines the concept of the “Principle of Subtraction” across three levels—visual, auditory, and narrative—in four landmark films by Abbas Kiarostami. The central question is how absence manifests at these levels and what effects it has on the viewer's perceptual and ethical experience. Absence in Kiarostami's cinema is presented not as a lack but as a deliberate choice with multilayered aesthetic functions. The primary goal is to propose an analytical model that connects this phenomenon to key theoretical frameworks in film studies.
The research employs a qualitative, scene-based analysis of four films from Kiarostami's peak creative period: Where Is the Friend's House? (1987), Through the Olive Trees (1994), Taste of Cherry (1997), and The Wind Will Carry Us (1999). The theoretical framework integrates six influential approaches, including Eco's “Open Work,” Rancière’s “Distribution of the Sensible,” and Abbott’s “Suspension of Judgment,” which were operationalized into measurable indicators.
Findings reveal that absence, through narrative suspensions, reduced detail, and the use of silence, prompts the audience to actively reconstruct meaning. This process not only enhances cognitive engagement but also leads to a unique ethical experience in which definitive judgment is deferred. A comparative analysis with minimalist filmmakers such as Bresson, Tsai Ming-liang, and Tarr shows that Kiarostami's unique distinction lies in linking absence to ecological sensibility and the depiction of human-nature coexistence.
The study concludes that absence in Kiarostami's cinema functions not as a flaw but as a creative tool for generating meaning and elevating the viewer from a passive recipient to an active participant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abbas Kiarostami’s cinema
  • absence
  • cinematic minimalism
  • scene-based analysis
  • Principle of Subtraction