بومی‌سازی ژانر جنایی در سینمای ایران: با تأکید بر ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صداوسیما

2 دانشیار گروه سینما، دانشگاه هنر، تهران، ایران

3 استادیار گروه تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما

10.30480/dam.2025.5881.2000

چکیده

ژانر جنایی در سینمای جهان همواره بستری برای بازنمایی تنش‌های اجتماعی، خشونت ساختاری و بحران‌های اخلاقی بوده است. با این‌حال، در سینمای ایران، این ژانر کمتر به‌صورت منسجم بومی‌سازی شده و به‌ندرت در پیوند با واقعیت‌های اقلیمی طراحی شده است. پژوهش حاضر با تکیه بر مبانی نظری ژانر، به بررسی امکان بازتولید ژانر جنایی در سینمای ایران بر پایه‌ی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی استان خوزستان می‌پردازد.
در گام نخست، ساختار درونی ژانر جنایی و مناسبات آن با سه‌گانه‌ی کارآگاه، قربانی و مجرم تحلیل شده و سپس مؤلفه‌های بومی خوزستان نظیر قتل‌های ناموسی، خرده‌فرهنگ‌های طایفه‌ای، حضور سلاح، خشونت آیینی و مناسبات قانون‌گریزانه با آن تطبیق داده شده است. همچنین فضاهای بصری جرم‌زا مانند محله‌های حاشیه‌نشین، بنادر، مرزها و نخلستان‌ها از منظر شمایل‌شناسی جنایی بررسی شده‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که روایت جنایی در خوزستان نه‌تنها از منظر محتوا، بلکه در لایه‌های شخصیت‌پردازی، شمایل‌سازی و فضاسازی نیز قابلیت‌های متمایزی برای خلق فیلم‌هایی با هویت بومی دارد. این مقاله در پایان، چارچوبی چندلایه برای بازآفرینی ژانر جنایی در سینمای ایران پیشنهاد می‌دهد که از دل واقعیت‌های اجتماعی و اقلیمی جنوب ایران برآمده است.

عنوان مقاله [English]

Localizing the Crime Genre in Iranian Cinema: by Applying the Social and Cultural Capacities of Khuzestan

نویسندگان [English]

  • saeed serajeddin mirqaed 1
  • shahab esfandiary 2
  • Seyyed Emad Hosseini 3
1 IRIBU
2 Associate Professor, Department of Cinema, University of Art, Tehran, Iran
3 IRIBU
چکیده [English]

This paper explores the possibility of indigenizing the crime genre in Iranian cinema by focusing on the socio-cultural and geographical specificities of Khuzestan province. Drawing upon genre theory and the structural elements of subgenres such as detective, gangster, and suspense thrillers, the study aligns these frameworks with local realities. The first part analyzes the internal mechanisms of the crime genre, emphasizing its narrative flexibility and capacity to reflect social tensions. The second part introduces Khuzestan as a fertile ground for developing crime narratives, due to factors such as honor killings, tribal conflicts, arms possession, contraband networks, and informal justice systems. The study reveals that visual and narrative elements such as informal neighborhoods, borderlands, armed subcultures, and anti-legal traditions in Khuzestan provide rich material for genre storytelling. Archetypes like the local investigator “Farizeh” or tribal theft masterminds allow for the construction of culturally specific protagonists. The paper argues that creative engagement with these native elements could pave the way for a fully localized crime genre, shaped by Iranian realities and resonant with domestic audiences.