واکاوی نسبت میان ایدئولوژی و سینما در سینمای ژانگ ییمو از منظر جامعه شناسی هنرِمارکسیستی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه هنر دانشکده سینما و تئاتر، گروه سینما

2 کارشناسی ارشد سینما، گروه سینما، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

10.30480/dam.2025.5840.1991

چکیده

ژانگ ییمو ، فیلم‌ساز سرشناس چینی سیر تحول مشخصی را در آثارش مطرح کرده است. او در ابتدای فعالیتش فیلم‌هایی را با میزانسن ‌های طبیعی ساخت و در جایگاه فیلمسازی دگراندیش از ایدئولوژی حاکم بر زمانه‌ی خویش انتقاد کرد. اما به ‌مرور رویکرد زیبایی‌شناسی‌اش را تغییر داد، به ساخت فیلم‌هایی پرهزینه و میزانسن‌هایی اغراق‌شده روی آورد و به چهره رسمی سینمای چین بدل گردید. این تغییر رویکرد پرسش‌هایی را درباره سیر تطور سینمای این فیلم‌ساز طرح می‌کند؛ از جمله این که چه عواملی منجر به تغییر در شیوه فیلم‌سازی او شده‌اند؟ این عوامل تا چه حدی از بسترهای اجتماعی زیست ژانگ ییمو ناشی می‌شوند؟ پژوهش حاضر می‌کوشد تا نشان دهد که بستر اجتماعی زیست ژانگ ییمو چگونه منجر به تغییر اندیشه، درون‌مایه‌ و سیستم فرمال آثار این فیلم‌ساز شده است. این پژوهش ضمن بهره ‌بردن از نظریات نظریه‌پردازان مارکسیسم در جامعه شناسی هنر ، از تفکرات نئوفرمالیست ‌ها نیز استفاده می‌کند تا رابطه‌ی میان تطور ایدئولوژی در آثار ییمو و سیستم فرمال او را بیابد. از این‌ طریق پژوهش نشان می‌دهد که چهار دوره‌ی در سینمای این فیلمساز قابل شناسایی‌اند که هر یک سیر تحول ایدئولوژیک آثارش را مشخص می‌سازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Relationship Between Ideology and Cinema in Zhang Yimou's Cinema from the Perspective of marxist Sociology of Art

نویسندگان [English]

  • ali rouhani 1
  • armin hamrang yousefi 2
1 assistant professor
2 ma in cinema, department of cinema, faculty of art. university of soore
چکیده [English]

This study aims to delve deeply into the evolution of Zhang Yimou’s filmmaking approach, critically analyzing how socio-economic contexts and ideological shifts influenced his works over time. Initially celebrated for his naturalistic mise-en-scène and socially critical narratives, Zhang Yimou transitioned to creating high-budget films with grandiose aesthetics. This transformation prompts a thorough examination of the underlying factors that catalyzed this shift in his cinematic style, and the extent to which these changes reflect the broader socio-political environment in which he operates.The research employs a dual-framework approach, integrating Marxist theory and Neoformalist analysis to dissect the ideological underpinnings, thematic content, and formal systems in Yimou’s films. By examining four distinct phases in Zhang Yimou’s career, this study aims to map out how prevalent ideologies shape and transform both the stylistic and narrative dimensions of his cinema. The Marxist perspective provides critical insights into the socio-economic forces at play, while the Neoformalist approach elucidates the intricate relationship between these forces and the formal aspects of the films. This combination of theoretical frameworks allows for a comprehensive understanding of how Yimou’s socio-cultural context influences his cinematic output. The analysis reveals that Zhang Yimou's filmmaking is a reflection of the dominant socio-political discourses of his time. His early works, characterized by naturalistic settings and critical undertones, give way to more stylized and commercially oriented films as China’s socio-economic landscape transforms. This shift not only affects the thematic content but also profoundly influences the formal characteristics of his films. For instance, the transition from a focus on the struggles of the proletariat in rural China to the depiction of historical epics with lavish production values mirrors the ideological shifts within Chinese society. The study identifies four distinct phases in Yimou’s career: his early naturalistic films, his socially critical works, his commercially successful mainstream films, and his highly stylized historical epics.This study underscores the complex interplay between ideology, content, and form in Zhang Yimou's films, demonstrating that his cinematic evolution is deeply intertwined with the socio-economic and political narratives of contemporary China. By understanding these dynamics, scholars can gain a deeper appreciation of the cultural and ideological currents that inform Chinese cinema. The findings suggest that as socio-political contexts evolve, so too do the aesthetic and narrative strategies employed by filmmakers like Yimou, highlighting the adaptive nature of artistic expression in response to changing ideological landscapes. This comprehensive analysis provides valuable insights into the ways in which the socio-political environment and prevailing ideologies can shape and transform the form and content of cinematic works over time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Zhang Yimou
  • Ideology
  • Marxism
  • neo formalism
  • Sociology of Art