مطالعه تطبیقی شاخص‌های سینمای ضد جنگ جهان با سینمای دفاع مقدس به روش تطبیق لنزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

10.30480/dam.2025.5842.1992

چکیده

سینما به علت ماهیت تصویری اش دارای زبانی مشترک و تاثیرپذیری آثار در آن امری معمول است. سینمای دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیلم‌های دفاع مقدس بر اساس مطالعات ژانری، شمایل مختص خود را یافته؛ اما گاهی فیلم‌سازان با تاثیرپذیری از سینمای ضد جنگ جهان، به تولید آثاری اقدام می‌کنند که مغایر با الگوی بومی سینمای دفاع مقدس است. پژوهش حاضر از نوع بنیادی است و قصد دارد به تطبیق مؤلفه‌های ضد جنگ یکی از مشهورترین آثار سینمای ضد جنگ جهان با برخی آثار سینمای دفاع مقدس بپردازد و به دنبال پاسخ به این سؤال است که مؤلفه‌های سینمای ضد جنگ جهان و مصادیق آن در نمونه‌های انتخابی از سینمای دفاع مقدس کدام اند؟ این پژوهش به روش تطبیقی لنزی است و برای به دست آوردن شاخص‌های تطبیق از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است؛ به‌این‌ترتیب که ابتدا مؤلفه‌های ضد جنگ فیلم در جبهه غرب خبری نیست شناسایی شده و در مرحله بعد این مؤلفه‌ها در فیلم‌های خرس، ملکه و 50 قدم آخر شناسایی و تحلیل شده است. یافته‌های پژوهش به معرفی 13 مؤلفه ضد جنگ انجامید که از میان آن‌ها ده مؤلفۀ شامل ناآگاهی از شرایط جنگ، التیام بخشی کاذب، نمایش اغراق‌آمیز صدمات روحی و روانی، مرز باریک دوست و دشمن، احساس گناه از کشتن دشمن، شرایط زیستی نامطلوب، تأکید بر قحطی و کمبود مواد غذایی و تنازع برای بقا، تردید در جنگ و پشیمانی از حضور در آن، فروکاست ارزش‌های پیشین و زوال عاطفه و فروپاشی خانواده در فیلم‌های دفاع مقدس منتخب شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Anti-war cinema in the Holy Defense films by the Lens comparison method

نویسندگان [English]

  • Masoume Elahi
  • Mohsen Marasy
Art Research Department, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The cinema of Holy Defense has been accompanied by ups and downs during more than four decades of its emergence, and sometimes it has left a representation contrary to the truth of Holy Defense. Holy Defense movies are a reflection of the culture of Holy Defense; But for various reasons, filmmakers produce works in which Anti-War components are prominent. The aims of research are identifying the anti-war components of one of the most famous works of of Anti-War cinema in the world with some works of the Holy Defense cinema and seeks to answer the question that the components of the anti-war cinema of the world and its examples in selected examples of cinema What are the holy defenses? This research is based on lens comparative method and first the anti-war components of the movie All Quiet on the Western Front were identified, and in the next step, these components were identified and analyzed in the movies The Bear, The Queen, and The Last 50 Steps. The findings of the research led to the introduction of 13 anti-war components, among which ten components are ignorance of war conditions, false healing, exaggeration of mental and psychological injuries, narrow border between friend and enemy, feeling guilty about killing the enemy, unfavorable living conditions, emphasis on famine and lack of food and struggle for survival, hesitation in war and regret of participating in it, decline of previous values and decline of affection and collapse of family were identified in selected Holy Defense films.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anti-War Cinema
  • Holy Defense Cinema
  • The Bear
  • The Queen
  • The Last 50 Steps