بازتاب چندصدایی در دو نمایشنامه "شهادتخوانی قدمشاد مطرب در طهران" و " اتاق گریم" با رویکرد زبان بنیاد پل کاستانیو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس

2 استادیار ادبیات نمایشی- دانشگاه تربیت مدرس

3 مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس

10.30480/dam.2025.5563.1938

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی جلوه‌های چندصدایی دار دو نمایشنامه‌ی شاخص از محمد رحمانیان می‌پردازد و سعی دارد با تمرکز بر صورت‌های تحقق زبانی، الگویی قابل تعمیم برای خوانش درام‌های معاصر ارایه دهد. مفهوم چندصدایی، که ابتدا خاستگاه نظری آن در آراء میخائیل باختین سرمنشاء داشته، در مطالعه­ی حاضر با بهره‌گیری از راهبرد زبان‌محور پل کاستانیو بازخوانی شده است. کاستانیو با بازآفرینی نظریات باختین در زمینه‌ی رمان، الگویی متناسب با ساختار دراماتیک پیشنهاد داده که ویژگی‌های منحصربه‌فرد زبان نمایشنامه را مورد تحلیل قرار می‌دهد. این پژوهش، با واکاوی تفاوت‌های میان رهیافت دراماتیک کاستانیو و نگرش رمان‌محور باختین، نشان می‌دهد که این تمایز می‌تواند بستری مناسب جهت طرح مسایل بدیع در نظریه‌پردازی درام را فراهم آورد. در راستای تحقق اهدافی که در فوق یاد شد، نمایشنامه‌های شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب در طهران و اتاق گریم مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. تحلیل این دو اثر با تأکید بر چهار صورت زبانی شکل گرفته است: زبان گفتاری، زبان خاص رسانه‌ای، صداهای بیناسبکی و کارکرد وجهه‌ها و ظواهر. نتیجه­ی حاصل از تحقیق نشان می‌دهد که دریافت مؤثر از چندصدایی در متون نمایشی، نیازمند شناسایی لایه‌های فرازبان‌شناختی و نظام‌های نشانه‌ای متعدد در تعامل با یکدیگر است. از سوی دیگر، وقتی‌که یک رسانه با زبان خاص خود در تعامل با رسانه‌ای دیگر قرار می‌گیرد، مثلاً یک رسانه با شاخصه­های زبانی خود رسانه­ای دیگر را هژمونی می‌کند، در واقع ساختار درام وارد قلمرو «فرم آمیخته» می‌شود؛ مفهومی که در نظریات کاستانیو جایگاهی محوری دارد. درنهایت، این پژوهش قصد دارد عنوان کند که آثار رحمانیان را می‌توان ذیل مفهومی از چندصدایی با هویتی دراماتیک - پرفورماتیک تحلیل کرد؛ مفهومی که علاوه بر چندلایگی زبانی، بر گفتمان‌های هم‌زمان، پویایی اجرا و تعاملات بینارسانه‌ای نیز تأکید دارد. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی بوده و بر تحلیل نمونه‌ها با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای استوار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Polyphony reflection in the plays “Ghadamshad the minstrel’s Martyrdom-playing in Tehran” and “Makeup Room” with Paul Castagno's language- based approach

نویسندگان [English]

  • fatemeh mohammadi 1
  • Mohammad Jafar Yousefian Kenari 2
  • seyed Mostafa Mokhtabad 3
1 Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Tarbiat Modares University
3 Faculty of dramatic literature Tarbit University Tehran Iran
چکیده [English]

The present study examines the manifestations of polyphony in two notable plays by Mohammad Rahmanian and attempts to present a generalizable model for reading contemporary dramas by focusing on the forms of linguistic realization. The concept of polyphony originally rooted in the theories of Mikhail Bakhtin, the concept of polyphony is reexamined here using Paul Castagno’s language-based approach, Castagno has proposed a model appropriate to dramatic structure that analyzes the unique features of the language of the play. By exploring the divergence between Castagno's dramatic approach and Bakhtin's novel-oriented perspective, this study shows that this distinction can provide a suitable platform for raising novel issues in theorizing drama. The analysis focuses on two plays: “Ghadamshad the minstrel’s Martyrdom-playing in Tehran” and “Makeup Room”. The analysis of these two texts has been doned with an emphasis on four linguistic forms: colloquial speech, media-specific language, inter-style voices, and the function of faces and appearances. The results of the research show that an effective perception of polyphony in dramatic texts requires the identification of metalinguistic layers and multiple sign systems in interaction with each other. Furthermore, when a medium with its own language interacts with another medium, for example, a medium with its own linguistic characteristics hegemonizes another medium, the structure of the drama actually enters the realm of “mixed form,” a concept that has a central place in Castagno’s theories. Ultimately, this research argues that Rahmanian’s works can be analyzed under the concept of polyphony with a dramatic-performative identity; a concept that, in addition to linguistic multi-layering, also emphasizes simultaneous discourses, performance dynamics, and inter-media interactions. The research follows a descriptive-analytical methodology and is based on close textual analysis supported by library sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Polyphony
  • Language
  • Paul C. Castagno
  • Iranian drama
  • Media