پرفورمنس، هنر سلطه‌گریز (خوانش تطبیقی امر دراماتیک و امر پرفورماتیو با رویکرد سیاسی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر ایران ، دانشکده سینما تئاتر

2 عضو هیأت علمی گروه تئاتر، دانشکده ی سینما تئاتر، دانشگاه هنرتهران

10.30480/dam.2025.5582.1944

چکیده

تئاتر و اجرا یکی از مؤثرترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان نظریات جامعه‌شناختی را با توجه به تأثیرپذیری و تأثیرگذاری مفهوم سلطه در آن‌ها مورد بررسی قرار داد. یکی از متفکرانی که به رابطة میان اجراگر و تماشاگر در بستری جامعه‌شناختانه نگریسته، ژاک رانسیر، فیلسوف مارکسیستِ معاصر است. او سعی در ایجاد ارتباطی مستقیم و بدون‌واسطه، به تأسی از رویکردی زیباشناسانه، میان کنش‌گر و اجراگر است که متضمن پدید آمدن حسی مشترک و برابر از کنش‌های اجتماعی است.
رانسیر اساساً در تفسیر آرائ خود بدنبال کشف نقطة آغاز سیاست و امرسیاسی است؛ از این روست که تحلیل و تطبیق مؤلفه‌های جامعه‌شناختیِ تئاتر و اجرا بر اساس الگوی رانسیر، به عنوان ضرورت پژوهش حاضر در نظر گرفته شده و هدف آن واکاوی نسبت سلطه در برگزاری تئاتر، و تاکید بر اجرا، به عنوان هنری تعاملی و عاری از سلطه است.
مساله اصلی این پژوهش با تاکید بر تفاوت میان تئاتریکالیته و پرفورماتیویته به عنوان اتمسفر‌های متضاد، رابطه متفابل تاتر ( امر دراماتیک ) به عنوان عامل سلطه و اجرا-پرفرمنس ( امر پرفورماتیو ) به عنوان عامل تغییر وضع موجود می باشد. از این رو با اشاره به مفهوم سلطه و سپس با تشریح نظریات ژاک رانسیر، به روش توصیفی تحلیلی به قیاس جامعه‌شناختی تئاتر و اجرا پرداخته شده است. در پایان با تحلیل و بررسی داده‌ها، دستاورد پژوهش نشان میدهد که اجرا، نه فقط در قامت یک پدیده‌ی هنری، بل به‌عنوان دستاوردی سیاسی-زیبایی‌شناختی، عامل تغییر و قیام علیه وضع موجود می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Performance,anti-domination art (Comparative reading of the dramatic and the performative with a political approach)

نویسندگان [English]

  • mohammad farhadi 1
  • Hamidreza Afshar 2
1 art university of iran faculty of cinema and theatre
2 member of theater faculty board, faculty of cinema and theater of Tehran Art University
چکیده [English]

The theoretical and sociological foundations of Jacques Rancière, under concepts such as: political aesthetics, domination and the ignorant teacher, provide a suitable platform for turning to interdisciplinary approaches between art and sociology. Rancière basically seeks to discover the starting point of politics and empolitics in the interpretation of his opinions; This is why the analysis of the sociological components of theater and performance based on Ransiri's model has formed the main problem of this research, and the result is the analysis of the dominance ratio in theater, and the emphasis on performance as an interactive and abstract art. It is from dominion. During the general process of this research, it is based on the assumption that the presence of the audience, due to the passivity imposed on them during the process of staging the theater, which is based on the dramatic, is a guarantee of the dominance of the theater and the continuation of the status quo. On the other hand, in the performance, with the help of the performative element, the existence of the audience and the act of being an audience are basically destroyed. The current research, with a descriptive-analytical method in a library format, seeks to answer this main question: How does performance rise against the status quo? In addition, this research aims to investigate the difference between theatricality and performativity as opposite atmospheres. Therefore, first a brief reference is made to the concept of domination, and then, by explaining the theories of Jacques Rancière, the sociological comparison of theater and performance is discussed. And in the end, by analyzing and examining the data, it was concluded that the performance, not as an art, but as a political-aesthetic-cognitive mechanism, is a rebellion against "maintaining the status quo".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political aesthetics
  • performance
  • dominance
  • performative