واکاوی زیبایی‌شناسی فرمی تولیدات انیمیشن در عصر اینترنت (مطالعه موردی آثار نتفلیکس)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مطالعات رسانه -رادیو و تلویزیون ، دانشگاه صداوسیما

2 دانشیار دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما

3 استادیار، دانشکده هنرهای دیجیتال، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

4 استادیار گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما

10.30480/dam.2025.5493.1926

چکیده

ورود به عصر اینترنت در قرن بیست و یکم و تغییر نسل مخاطبان در دسترسی به تکنولوژی، قواعد زیبایی‌شناسی تولیدات انیمیشن را دستخوش تحولات بسیاری کرده است و سازندگان این آثار تلاش دارند با ایجاد فرم بصری جذاب علاوه بر کسب سود، مفاهیم خود را به مخاطب انتقال دهند. این در حالی است عدم شناخت این قواعد در زیبایی‌شناسی فرم از سوی سازندگان داخلی، سطح کیفی این آثار را در مقایسه با آثار بین‌المللی در جایگاه متفاوتی قرار داده است. این پژوهش تلاش دارد تا با به‌کارگیری روش تحقیق کیفی هدفمند از منظر زیبایی‌شناسی کاربردی فرنیس و زتل، فرم تولیدات انیمیشن نتفلیکس را در سال‌های 2018-2023 مورد بررسی قرار داده تا زمینه‌ساز ارتقای کیفی آثار داخلی گردد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد مهم‌ترین ویژگی‌های زیبایی‌شناسی این تولیدات وامدار عناصری از مکتب‌های انیمه، دیزنی و یوپی‌ای بوده اما جریان متفاوتی را در مؤلفه‌هایی چون تکنیک، میزانسن و متحرک‌سازی ایجاد کرده است. این انیمیشن‌ها در تکنیک‌های متنوع تولید شده تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. از لحاظ میزانسن، مرز تولیدات سینمایی و تلویزیونی ازمیان‌رفته و صحنه‌پردازی بر حسب نیاز داستان در جهت ارائه بر صفحه نمایش (اسکرین) پیش می‌رود. متحرک‌سازی بین فول‌انیمیشن و لیمیت‌انیمیشن حرکت کرده و حالتی میانی دارد. انیماتورها با پرت‌کردن حواس مخاطب به زمینه و یا تمرکز بر حرکات ثانویه،موفق شده با تغییر مداوم فریم‌ریت کیفیت مطلوبی عرضه ‌کنند. تکنیک سه‌بعدی با ترکیب دوبعدی یا سایه‌زنی سل نیز کلید موفقیت فرمی اغلب آثار بوده که می‌تواند الگوی مناسبی برای بسیاری از تولیدات کشور برای رقابت همپای قدرت‌های بزرگ دنیا باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the formal aesthetics of animation productions in the Internet age (a case study of Netflix works)

نویسندگان [English]

  • reza sarbakhsh 1
  • ali RajabzadehTahmasebi 2
  • Ahmad Soflaei 3
  • Ali Akbar Razmjoo 4
1 PhD student in Media Studies -Television, Production Faculty, IRIB University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Production Faculty, IRIB University. Tehran. Iran
3 Assistant Professor, Department of Graphic Design and Animation, Faculty of Digital Arts, IRIB University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Communication, School of Communication and Media, IRIB
چکیده [English]

Entering the age of the Internet in the 21st century and changing the generation of audiences in accessing technology and new media, the aesthetic rules of animation art productions as one of the most important means of attracting audiences in various formats of feature films and serials have change. The creators of these works are always trying to captivate their audiences around the world with the different aesthetics of animations and earn huge profits by conveying their special concepts and messages. At the same time, the lack of recognition of these rules in the aesthetics of the form by domestic creators has placed the quality level of these works in a different position compared to international works. This research tries to use the targeted qualitative research method to examine the works of one of the world's successful Streaming media in animation (Netflix platform) in the last five years (2018-2023) by analyzing the most important elements and features of aesthetics and form in order to improve the quality of native works. Based on this, the findings of the research are based on the fact that the most important aesthetic features of these productions are borrowed from Anime, Disney and UPA schools, but have a different flow in components such as variety of techniques, cinematic form on the screen, animation in mid-animate mode and the power of 3D technology with It has created a two-dimensional design. These animations are advanced in various cut-out, stop-motion, 2D Hand-drawn and digital, 3D and mixed techniques to attract more interested audiences. In terms of mise-en-scène and visual design, the borders of film and television productions are crossed, and the staging is advanced according to the needs of the story in order to be presented on the small screens. Animate as the main animation key moves between full animation and limit animation and has a middle state. By distracting the attention of the audience to the background or focusing on Secondary Action, the animators have managed their frames to provide the best quality to the audience in the appropriate frame rate. 3D technique with 2D composition or cell (toon) shading in Netflix productions is the key to the success of many works, which can be a suitable model for many serial productions and feature films in the country to compete with the great powers of the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Animation
  • Aesthetics
  • Netflix
  • . Animate
  • Technique