کارکرد عنصر محیطی دکور در توسعه روایت‌های تعاملی در بازی‌های رایانه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه هنرهای رسانه‌ای، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران.

2 گروه ادبیات‌نمایشی، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، قم، ایران

10.30480/dam.2025.5474.1922

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عنصر محیطی دکور در توسعه روایت‌های تعاملی در بازی‌های رایانه‌ای است. اهمیت این پژوهش در آن است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از دکور به‌عنوان ابزاری مؤثر برای ایجاد محیط‌های غنی و چندوجهی در بازی‌ها استفاده کرد. با کاربست دقیق دکور، امکان گسترش و عمق‌بخشی به روایت‌های تعاملی فراهم می‌شود، به‌طوری‌که این عنصر محیطی می‌تواند در تقویت جنبه‌های داستانی بازی‌های رایانه‌ای نقش برجسته‌ای ایفا کند. از این‌رو مسئله اصلی پژوهش این است که چگونه طراحی و انتخاب اجزای مختلف دکور در بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند به شکل‌گیری و پیچیدگی روایت‌های تعاملی کمک کرده و تجربه‌های داستانی را گسترش دهد. پژوهش حاضر بر آن است تا نشان دهد که چگونه هر یک از اجزای دکور به توسعه شخصیت‌ها، پیشبرد داستان و غنی‌سازی تجربه کاربران در تعامل با دنیای بازی اثر بگذارند. برای این منظور این پژوهش داده‌های خود را به شیوه اسنادی گردآوری می‌کند و آنها را با روش تحلیلی-تفسیری ارزیابی می‌کند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عنصر محیطی دکور در بازی‌ها فراتر از یک عنصر دیداری است و به‌عنوان ابزاری کلیدی در شکل‌دهی به داستان‌ها و عمق بخشیدن به روایت‌ها و شخصیت‌ها عمل می‌کند. طراحی دقیق دکور می‌تواند فضای روایی بازی را باورپذیرتر کند و از طریق اجزای عنصر محیطی دکور، کاربران را به درک بهتری از دنیای بازی و ابعاد پنهان داستان هدایت کند. همچنین، استفاده مؤثر از دکور در هماهنگی با سایر عناصر بازی،مانند مکانیک‌های روندبازی، به ایجاد یک تجربه ارزشمند کمک می‌کند که کاربران را به‌طور عاطفی با دنیای بازی مرتبط می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of the Environmental Element of Decor in the Development of Interactive Narratives in Video Games

نویسندگان [English]

  • Ali Razizadeh 1
  • Arefe Ansari 2
1 Department of Media Arts, Religion and Media Faculty, IRIB University, Qom, Iran.
2 Master of Dramatic Literature, The Institute of Higher Education for Islamic Art and Thought, Qom, Iran,
چکیده [English]

This study aims to examine the role of the environmental element of decor in the development of interactive narratives in video games. The significance of this research lies in demonstrating how decor can serve as an effective tool to create rich, multifaceted environments in games. By precisely applying decor, interactive narratives can be expanded and deepened, allowing this environmental element to enhance the narrative aspects of video games. The main research question addresses how the design and selection of various decor components in video games contribute to the formation and complexity of interactive narratives, expanding the storytelling experience. This study explores how different decor elements, such as architectural design, furniture, decorative items, and cultural or historical details like posters, family photos, labels, and inscriptions, influence character development, advance the storyline, and enrich the user's experience while interacting with the game world. To achieve this, the research collects data using a documentary method and evaluates it through an analytical-interpretive approach. The results show that the environmental element of decor in games is more than just a visual component; it functions as a key tool in shaping narratives and adding depth to stories and characters. Well-designed decor can make the game's narrative environment more immersive and believable, guiding users toward a deeper understanding of the game world and its hidden narrative layers. Furthermore, the effective integration of decor with other game elements, such as gameplay mechanics, enhances the overall experience, emotionally connecting users with the game world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Video Game Studies
  • Interactive Narratives
  • Environmental Narrative
  • Decor