مطالعه و معرفی تکنیک های گسترش یافته برای سنتور، با ارائه روش نت نگاری در آهنگسازی معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی در گروه آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر تهران، ایران

2 ، کارشناس ارشد آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه‌ هنر ایران، تهران، ایران

10.30480/dam.2025.5320.1900

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تکنیک‌های گسترش یافته برای ساز سنتور، با تکیه بر قابلیت‌های گوناگون آن برای بدست آوردن صداها و افکت‌هایی که پیش تر معمول نبوده پرداخته است. خلق صداهای جدید از جمله اهداف مهم تحقیق حاضر است، این امر از راه استفاده از بخش‌های مختلف بدنه ساز (گوشی‌ها، خرک‌ها، شیطانک‌ها و صفحه رویی ساز)، تغییر در محل و شیوه اجرای برخی از تکنیک‌ها، بهره گیری از تکنیک‌های ارائه شده برای سازهای دیگر (در صورت عملیاتی بودن برروی سنتور) برای خلق افکت‌های جدید، تغییر جنس یا حتی تعویض عامل تولید صوت (مضراب فلزی و یا به کارگیری آرشه) که تأثیر به سزایی در تغییر جنس و حتی میزان دیرند صدای حاصل شده دارد، و در نهایت قرارگیری اشیاء مختلف مابین سیم‌ها میسر گردیده است. در این پژوهش تعداد هفده تکنیک گسترش‌یافته به تفکیک با توضیح چگونگی و محل اجرا به همراه روش پیشنهادی برای ثبت و نت نگاری آن‌ها ارائه شده است. کاراکتر صوتی تکنیک‌های معرفی شده به دو دسته عمده قابل تقسیم است، 1) تکنیک‌هایی که دارای زیرایی مشخصی بوده و می توان آن‌ها را برروی پنج خط حامل ترسیم کرد، 2) تکنیک‌هایی که زیرایی مشخصی نداشته و برروی حامل‌های پنج خطی قابل ثبت به طور دقیق نمی باشند و تنها میزان کشش آن‌ها با توجه به شیوه معرفی شده قابل ثبت است. نت نگاری‌های پیشنهاد شده برای هر کدام از تکنیک‌های هفده گانه با مطالعه و بهره گیری از منابع مختلف در زمینه نت نگاری معاصر و مطالعه پارتیتورهای آهنگسازان صورت پذیرفته است. در ارائه شیوه‌های نت نگاری، نشانه‌های پیشنهاد شده با توجه به شخصیت و میزان همانندی آنها با تکنیک‌ها و روش‌های معرفی شده برای ثبت در پارتیتور سایر آهنگسازان صورت گرفته که برخی بدون تغییر، و برخی دیگر با تغییرات جزئی یا اساسی ارائه شده‌اند. از میان تکنیک‌های معرفی شده، گونه‌هایی هستند که برخی ملاحظات اجرایی را دارند. بدان معنا که آهنگسازان برای استفاده از آن‌ها لازم است تا زمانی را برای نوازنده در نظر گیرند تا آماده اجرا شود، و یا هنگام استفاده نیاز خواهد بود تا میزان شدت صوتی قابل ارائه توسط هر تکنیک را برای شنیده شدن در آنسامبل‌ها در نظر گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying and introducing extended techniques for santur, by presenting the method of notation in contemporary composition

نویسندگان [English]

  • Madjid Tahriri 1
  • Amirhosein Mofayezi 2
1 Assistant Professor of Composition of the Department of Composition, Faculty of Music, Tehran University of Arts, Tehran, Iran
2 Master of Music in Composition, Faculty of Music, Iran University of Arts, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Studying and introducing extended techniques for santur, by presenting the method of notation in contemporary composition

Abstract
Extended techniques refer to unconventional methods of playing Iranian traditional instruments to produce new sounds and effects. This study investigates extended techniques for the santur (iranian hammered dulcimer), based on the instrument’s diverse capabilities to introduce sounds and effects that are uncommon in traditional Iranian music. A primary aim of this research is to create new sounds by using different parts of the instrument's body - such as tuning pins, bridges, side bridges and soundboard - while altering the location and method of performing both common and less common techniques. Additionally, extended techniques from other instruments, such as the piano and violin, were adapted when feasible for the santur. One of the key factors in altering the sound is changing the tool used to play the instrument, such as the metal hammer or bow, that significantly affect both the nature and duration of the notes. Furthermore, placing different objects (e.g. leather) between the strings has been introduced. In this research, seventeen extended techniques were presented, providing detailed explanations of their execution and proposing methods for their notation. The sound characteristics of these techniques are categorized into two groups: 1) Techniques with specific pitches that can be notated on the staff, and 2) Techniques without specific pitches, for which only durations can be notated according to the proposed system. The suggested notation methods were developed through a study of various contemporary notation sources and an analysis of scores from different composers. In presenting these notation methods, symbols were proposed based on the sounds’ characteristics and their similarity to techniques and methods already in use by composers. Some symbols were used without alteration, while others were modified or newly introduced. Among the techniques presented, some have limitations that must be considered by composers. For instance, performers may require additional time to prepare certain techniques, and in some cases, composers need to consider dynamic restrictions, as certain techniques cannot be performed at high dynamic levels.

Keywords: Santur, Notation, Extended Techniques, Contemporary Composition









Keywords: Santur, Notation, Extended Techniques, Contemporary Composition

کلیدواژه‌ها [English]

  • Santur
  • Notation
  • Extended Techniques
  • Contemporary Composition