تجزیه‌و‌تحلیل قطعه «حالا چرا» اثر روح‌الله خالقی از منظر تکنیک‌های آهنگسازی و بهره‌گیری از آن‌ها در جهت انتقال مفاهیم شعر شهریار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 گروه آموزشی اتنوموزیکولوژی، پردیس بین‌المللی فارابی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران.

10.30480/dam.2025.5514.1928

چکیده

این پژوهش به تجزیه‌وتحلیل قطعه «حالا چرا» اثر روح‌الله خالقی، بر اساس غزلی با همین نام، سروده شهریار تبریزی، از منظر تمهیدات آهنگسازی بر اساس نسخه بازآفرینی‌شده توسط گلنوش خالقی پرداخته و نقش تمهیدات آهنگسازی را در جهت انتقال بهتر مفاهیم شعریِ غزل حالا چرا مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش، توصیفی بوده و از منابع کتابخانه‌ای برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تکنیک‌های آهنگسازی از منظر سازآرایی، بسترهای مدال به‌کاررفته و هارمونی بوده که نتایج حاصله، در ارتباط با انتقال مفاهیم این غزل نیز مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش اصلی، چگونگی فضای هارمونیک، شیوه سازآرایی و بسترهای مدال و ارتباط آن با مفاهیم شعری است. بر اساس یافته‌ها، سازآرایی مشابه با منطق سازآرایی دوره تاریخی کلاسیک بوده و سازها نیز شامل گروه سازهای بادی‌چوبی، زهی، پیانو و گروه سازهای ایرانی شامل تار، سنتور و تنبک بوده است. استفاده از بافت‌های تک‌صدا، هم‌صدا و کنترپوآنتیک دیده می‌شود. در این قطعه از بسترهای مدال دستگاه‌هایی چون شور، نوا، دشتی، بیات‌ترک و بیات‌اصفهان استفاده شده است. زبان هارمونیک اثر نیز بر منطق هارمونی تنال کلاسیک بوده و ساختارهای آکوردی اثر مشتمل بر تریادهای سه و چهارصدایی و در مواردی، آکورد با نتِ اضافه‌شده است. برپایه نظرات خالقی، کیفیت حزن‌انگیز بسترهای مدال ذکرشده توانسته است با بیان گلایه‌گونه شعر منطبق شود. خالقی به نقاشی برخی کلمات با بهره‌گیری از تکنیک‌های آهنگسازی پرداخته که برای مثال می‌توان به مواردی چون «مرگ» و «تنهایی» اشاره کرد که با تغییراتی در سازآرایی، بافت و رجیستر صوتی همراه بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An analysis of Roohollah Khaleqi's piece “Hala Chera” from composing techniques and their role in expressing the concepts of the poem by “Shahriar”

نویسندگان [English]

  • Seyed Pouria Nasiri 1
  • Sadjad Pourghanad 2
1 Department of Music Composition, Faculty of Music, Iran University of Art, Tehran, Iran.
2 Department of Ethnomusicology, Farabi International Campus, Iran University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Iranian national music repertoire features a large quantity of pieces by Iranian composers, among which is Ruhollah Khaleqi. One of the aspects that distinguish his compositions is the manner in which he uses poems by Iranian poets. The same-titled poem by Shahriar Tabrizi was the inspiration for the composition "Hala Chera". Golnoosh Khaleqi was re-composed and performed throughout time. The present research studied the method of composition and structure of the piece, taking Golnoosh Khaleqi's arrangement particularly into consideration. The research further studied how such methods enriched meaning and interpretation for the Hala Chera poem. No study background has previously been discovered associated with the composition analysis of Roohollah Khaleghi to date. The only researches which have been conducted were the reading and critique of his pedagogical works, especially the books related to the music conservatory. The research employed a descriptive research design, gathering data from library resources such as articles, thesis, books and the score. The primary objective of this study is to examine compositional techniques from the perspectives of instrumentation, modal progressions, and harmony. The results of these analyses were applied in how these techniques would aid in communicating the themes and ideas in this poem. The results show that the instrumentation adheres to the Western classical era orchestration logic, and the woodwinds, strings, the piano, and the Tar, Santoor and Tombak form the Iranian music instruments. Using monophonic, homophonic and contrapuntal textures are self-evident. The work uses Bayat-e Turk, Homayoun, Dashti, Shur, Nava and Bayat-e Isfahan modes. Triads, seventh chords and added-note chords are the work's chordal figures and its dominant harmonic language comes from harmonic tonal logic of traditional harmony. The sadness of the aforementioned modes is appropriate for the humble presentation of the poem, according to Khaleqi's comments. The texture and structure, which are mostly calm and ethereal, also indicate his weariness and fatigue from being rejected by his lover. Finally, the triad structure effectively conveyed the poet's openness to his complaints. Khaleqi also used compositional techniques to tint some words. These words are "death" and "loneliness," which were accompanied by changes in the orchstration, texture, and register.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Golnoosh Khaleqi
  • Analysis of Hala Chera
  • Linking poetry and music
  • Roohollah Khaleqi
  • Shahriar