مطالعه آثار موسیقایی ابوالحسن صبا براساس سنجه‌های ارزیابی موسیقی‌ در رسائل جمهوری و قوانین 2 افلاطون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان

2 دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان

10.30480/dam.2025.5480.1924

چکیده

به باور افلاطون طبیعت خود تقلیدی از ایده‌های اصیل است و هنر تقلیدی، بسیار از واقعیت دورتر می‌شود. هدف اصلی این پژوهش سنجش نظر افلاطون درباره منع آهنگ‌سازان از الگوبرداری از طبیعت بر اساس برخی رسائل جمهوری و نیز با توجه به مسائل تربیتی قوانین 2 هنگام مطالعه آثار موسیقایی ابوالحسن صبا است. پرسش‌ها ازاین‌قرار است: آیا تقلید از طبیعت، اثری موسیقایی را به‌زعم افلاطون نامطلوب و مضر می‌کند؟ مطالعه‌ی آثار صبا بر اساس سنجه‌های موسیقایی افلاطون در رسائل جمهور و قوانین 2، ناظر به کلیت بحث تقلید و مسائل تربیتی چه‌چیزی را آشکار می‌کند؟ نمونه‌ی آماری پژوهش، شامل 3 اثر از ابوالحسن صبا، به‌عنوان آهنگ‌سازی است که در خلق آثار از طبیعت الهام می‌گرفت. به روش توصیفی-تحلیلی، اطلاعات به‌دست‌آمده تحلیل شده‌اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که در آثار ابوالحسن صبا تمهیداتی شامل عناصر فرمال و تکنیک‌هایی اجرایی استفاده‌ شده که بدون کنار گذاشتن فرم یا از دست رفتن انسجام، آهنگ‌ساز اصواتی را از طبیعت بازتاب داده و به زیبایی قطعات افزوده است. از طرف دیگر این آثار با بسیاری از تعاریف افلاطون پیرامون خوبی، شروط درستی و زیبایی موسیقی هم‌خوان هستند، حتی اگر تقلیدی باشند. آثار صبا اگرچه از طبیعت الهام گرفته شده‌اند اما مضراتی را به‌بار نمی‌آورد که افلاطون برای تقلید از طبیعت در موسیقی برمی‌شمارد. از طرف دیگر با توجه به فاصله مضاعف انسان در دوره معاصر از طبیعت، نه‌تنها تقلید به معنی الهام از طبیعت در موسیقی ناشایست نیست، بلکه آنچه قطعه‌ای موسیقایی را شنیدنی‌تر می‌کند و می‌تواند تأثیرگذاری آن‌را مبنای جنبه تربیتی‌اش سازد، آرایندگی آن به تقلیدغیرمستقیم یا الهام از طبیعت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of AbolHasan Saba's Musical Works Based on the Criteria for Evaluating Music in Plato's Republic and Laws II

نویسندگان [English]

  • Mohammad Saleh , Baratali 1
  • Farideh َAfarin 2
1 MA of Art Studies, Department of Art Studies, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran.
2 associate professor.department of art studies , semnan university
چکیده [English]

The concept of imitation of nature is one of the prominent topics that is discussed in various arts. Music is no exception to this rule, and throughout history, prominent composers have reflected the sounds present in nature in their musical compositions. According to Plato, nature itself is an imitation of original ideas, and imitative art is much further from reality. The main goal of this study is to evaluate Plato's opinion about prohibiting composers from modeling nature in works of art with regard to educational issues by studying the musical works of Abolhasan Saba. The questions are as follows: Does imitation of nature make a musical work undesirable and harmful according to Plato? What does the study of Saba's works based on Plato's musical criteria in Republic and Laws II, reveal regarding the overall discussion of imitation and educational issues? The statistical sample of the study consists of only three works by Abolhasan Saba, as a composer who was inspired by nature in creating works. The information obtained is analyzed using a descriptive-analytical method. The results of this research show that in the works of Abolhasan Saba, arrangements including formal elements and executive techniques were used that, without abandoning the form or losing coherence, the composer reflected sounds from nature that added to the beauty of the pieces.  Saba's works preserve unity and coherence by using nature as a model and follow a perfect and pleasant melodic course. Even though the pieces lack poetry, they still have the ability to express and convey images. In addition to this, simplicity is observed in the rhythm and music of the pieces and there is no sign of complexity or confusion in them. Also, taking into account the conditions that Plato mentioned for the goodness, the works can be evaluated. The analysis showed that in the first stage, Saba has identified the initial ideas by field investigation and accurate recording of sounds. In the second stage, he tried to process his works close to the initial ideas, according to special arrangements, including formal features and executive techniques. In the end, he created works that are beautiful and pleasing to the ears, and even today, after several decades of their creation, they are taught to musicians of various instruments, maintaining their special place in academic environments. As a result, it can be said that although Saba's works are inspired by nature, they do not have the disadvantages that Plato lists for imitating nature in music in Laws II. On the other hand, these works are close to Plato's definitions of goodness, the conditions of correctness and beauty of music eventhough as the imitative works in an indirect way. For this reason, Plato's theory about the rejection of imitating nature in music can be violated. Not only is imitating nature or inspiration from it not bad, but all that makes a piece of music more pleasant and makes its influence the basis of an orderly and lasting aspect is the imitation of nature.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • Mimesis
  • Music
  • Abolhasan Saba