تصویر سینماگران بر پرده سینما: تحلیل جامعه شناختی بازنمایی هنرمندان سینما در فیلم های «خوک» و « رد کارپت »

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر تهران

2 استاد/دانشگاه هنر

3 دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ، دانشکده هنر و معماری

10.30480/dam.2024.4978.1877

چکیده

سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای هنری، رسانه‌ای و فرهنگی از زوایای مختلفی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است، به خصوص در زمینه جامعه‌شناسی و تأثیر متقابلی که بین آن و جامعه می‌باشد. جامعه شناسی را می توان مطالعه سیستماتیک جوامع بشری دانست که توجه خاصی به نظام های صنعتی مدرن می کند. مطالعه جامعه شناسی هنر در ساده ترین تعریف آن به بررسی رابطه هنر و جامعه می‌پردازد. سینما به عنوان هنر- صنعت مورد اقبال توده‌های مردم، همواره یکی از مهم‌ترین بستر‌های بازنمایی مسائل در جامعه بوده است. در سال‌های اخیر با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین افزایش فعالیت هنرمندان در مسائل اجتماعی و سیاسی در جامعه و پررنگ‌تر شدن حضور آنان در زندگی مردم، مسئله‌ی بازنمایی تصویر هنرمندان در رسانه‌ها و بر پرده سینما اهمیت بیشتری یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی بازنمایی هنرمندان سینما در سینمای ایران و با استفاده از رویکرد بازتاب در جامعه‌شناسی هنر و روش تحلیل مضمون انجام شده است. بدین منظور و برای بررسی هدفمند‌تر پنج محور مطالعاتی قابل بررسی در آثار سینمایی به عنوان شاخص‌های بازنمایی سینماگران تدوین و انتخاب شد که شامل جنسیت، محل جغرافیاییِ فعالیت هنری، طبقه‌ی اقتصادی، رابطه‌ی سینماگر با سایر هنرمندان سینما و رابطه‌ی سینماگر با مخاطبین و مردم جامعه می‌باشد. در این پژوهش، فیلم «رد کارپت» و «خوک» به عنوان آثار مطرح و متأخر در زمینه بازنمایی هنرمندان سینما مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد رد کارپت با نگاهی هجوگونه به انتقاد از شایسته سالاری در سینمای ایران، حضور سینماگران ایرانی در جشنوراه های خارجی و همچنین ارتباط میان سینماگران ایرانی و مردم می پردازد. خوک نیز با نگاه پسامدرنی و زبان هجو از فضاهای روشنفکری هنرمندان، روابط پوشالی میان آن‌ها وتأثیر فضای مجازی در روابط مردم طبقه متوسط و هنرمندان سینما انتقاد کرده و همچنین به شالوده شکنی تصویر آرمانی هنرمندان می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Image of Cinema Artists on the Screen: Sociological Analysis of the Representation of Cinema Artists in the Movies "Pig" and "Red Carpet"

نویسندگان [English]

  • pedram rostami 1
  • mohammad javad goharbakhsh 1
  • Shahab Esfandiari 2
  • Parisa Basiripoor 3
1 Tehran University of Art
2 Assistant Prof , Faculty of Cinema and Theater, University of Arts, Tehran, Iran
3 Islamic Azad University, Shiraz , Iran
چکیده [English]

Image of Cinema Artists on the Screen:
Sociological Analysis of the Representation of Cinema Artists in the Movies "Pig" and "Red Carpet"

Abstract
Cinema as one of the most important artistic, media and cultural tools has been investigated and discussed from different angles, especially in the field of sociology and the mutual influence between it and society. Sociology can be considered the systematic study of human societies, which pays special attention to modern industrial systems. The study of the sociology of art in its simplest definition examines the relationship between art and society. Cinema, as an art-industry favored by the masses, has always been one of the most significant platforms for representing issues in society. With the development of information and communication technology in recent years, as well as the increasingly activity of artists in social and political issues in society, the issue of representing the image of artists in the media has become more considerable. Using the reflection approach in the sociology of art and the method of content analysis, the aim of this study was to investigate how cinema artists are represented in Iranian cinema. To reach a purposeful analysis, five central concepts, applicable to cinematic works, were selected and developed as the indicators of artists' representation; which include gender, geographical location of artistic activity, economic class, artists' relation with other artists and artists' relation with the audience and people. “Pig” and “Red Carpet” were selected as two of the most recent works in the field of representation of cinema artists. The results show that "Red Carpet" satirically criticizes meritocracy in Iranian cinema, the presence of Iranian filmmakers in foreign festivals, and the relation between them and people. “Pig” criticizes the intellectual atmosphere between artists, the fake relation between them and the influence of cyberspace on the relation between middle class people and cinema artists with a postmodern look and satirical language, and also breaks the foundations of the ideal image of artists.

Keywords: representation, Sociology of Art, Cinema artists, Iranian Cinema, Pig, Red Carpet
Keywords : representation, Sociology of Art, Cinema artists, Iranian Cinema, Pig, Red Carpet

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • Sociology of Art
  • Cinema artists
  • Pig
  • Red Carpet