تبیین شیوه تمرینی فضاساز/بدنمند در تئاترهای بدن‌محور بر اساس آرای مرلوپونتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا پژوهش هنر/ دانشگاه نربیت مدرس

2 استادیاردانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران

3 عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس

10.30480/dam.2024.5188.1869

چکیده

فرایند نظریه‌پردازی در حوزه فرایند‌های تمرینی بدنمند به‌طور قابل‌توجهی متکی بر مفهوم بدنمندی مرلوپونتی و ادراک حسی فرایند تمرین به‌مثابه یک عملکرد بدنی است؛ برای رسیدن به درک بدنمند از فرایند تمرین نه‌تنها لازم است تا بدنمندی را به لحاظ پارادایم‌های فلسفی تبیین کرد، بلکه لازم است تا ویژگی‌های تمرین فضاساز/بدنمند نیز مبتنی بر آرای مرلوپونتی تبیین شود. در این مقاله به درهم‌تنیدگی فلسفه و عمل تأکید می‌شود که چگونه می‌توان زمینه مشترک و پتانسیلی جدید برای درک فرایند‌های تمرینی در تئاتر‌های بدن‌محور به وجود آورد و در این حوزه، می‌توان رویکرد مفهومی جدیدی را برای درک مفهوم بدنمندی در فرایند تمرین تئاتری مبتنی بر شیوه‌ی تمرینی فضاساز/بدنمند به وجود آورد. هدف این مقاله تبیین عناصر و ویژگی‌های شیوه تمرینی فضاساز/بدنمند مبتنی بر مفاهیم پدیدارشناسی مرلوپونتی می‌باشد. این مقاله با روش توصیفی‏‏ـ‏‏تحلیلی و با بهره‏گیری از منابع کتابخانه‏ای و اینترنتی، درصدد پاسخ به این سؤال است که چگونه می‌توان بر اساس مفاهیم پدیدارشناسی مرلوپونتی بستری مناسب برای مطالعه، تبیین و تحلیل پدیدارشناسانه شیوه تمرینی فضاساز/بدنمند در تئاترهای بدن‌محور فراهم آورد؟ مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و آرای مرلوپونتی نتیجه‌ی به‌دست‌آمده نمایانگر این است که در شیوه تمرینی فضاساز/بدنمند بدن «بازیگرـ‌اجراگران» به‌عنوان عنصر قالب و بستر اصلی فرایند خلق رویدادها در فرایند تمرین نقش اساسی را ایفا می‌کند. این شیوه تمرینی با تأکید بر مفهوم «بازیگر‌ـ‌اجراگر» و مفهوم «بازتاب بدنمند» روشی برای فرایند تمرین بدنمند پیشنهاد می‌دهد که مبتنی بر شاخصه‌های همچون «تجربه بدنمند بازیگرـ‌اجراگران در فرایند تمرین»، «درهم‌تنید‌گی من‌ـ‌دیگری با یکدیگر در جایگاه سوژه‌ـ‌ابژه‌ در جهان زیسته تمرین»، «ادراک بدنمند مشارکت‌کنندگان با تمامی اجزا و عناصر و اشیاء موجود در فضا/محیط تمرین» و «ادراک بدنمند/حسی اجراگران در مواجهه با جهانی که با آن در تعامل هستند» به اکتشاف مجدد فضا/محیط تمرین تأکید می‌کند. در این وضعیت بازیگرـ‌اجراگران وارد حالتی از بودن/انجام دادن در آنِ‌لحظه می‌شوند و به‌طور مستمر خود را با تغییرات فضا/محیط تمرین هماهنگ می‌کنند؛ این روش گستردگی و تنوعی بی‌شماری را در فرایند خلق رویدادها ایجاد می‌کند که می‌توان آن‌ها را بر اساس پدیدارشناسی و ترم‌های مرلو‌پونتی موردبررسی و تحلیل قرارداد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining Embodied/Space making Rehearsal processes of body-centered theaters based on Merleau-Ponty's philosophical opinions.

نویسندگان [English]

  • reza abasi 1
  • Mahdi Hamedsaghaian 2
  • ali asghar fahimifar 3
1 Ph.D student of art researchProfessor, Department of art research, Faculty of Arts and Architecture,Tarbiat Modares University.
2 Assistant professor at Department of Art, University of Tarbiat Modarres
3 Assistant Professor, Department of art research, Faculty of Arts and Architecture,Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The theorizing process in the field of bodily exercise processes is significantly based on Merleau-Ponty's concept of corporeality and sensory perception of the exercise process as a bodily function; In order to reach the body's understanding of the exercise process, it is not only necessary to explain the body in terms of philosophical paradigms, but it is also necessary to explain the characteristics of Embodied/Space making Rehearsal processes on Merleau-Ponty's opinions. In this article, the intertwining of philosophy and practice is emphasized, how to create a common ground and a new potential for understanding the training processes in body-oriented theaters, and in this field, a new conceptual approach can be used to understand the concept of physicality in the theater training process based on the training method. He created a Embodied/Space making Rehearsal processes. The purpose of this article is to explain the elements and characteristics of . Embodied/Space making Rehearsal method based on the concepts of Merleau-Ponty's phenomenology. This article, with a descriptive-analytical method and using library and internet resources, tries to answer the question of how, based on Merleau-Ponty's concepts of phenomenology, a suitable bed can be found for the study, explanation and phenomenological analysis of the practice of creating space. Did the body-oriented theater provide? Based on the phenomenological approach and Merleau-Ponty's opinions, the obtained result shows that in the training method of . Embodied/Space making Rehearsal, the body of the "actor-performers" plays an essential role as an element of the template and the main platform of the process of creating events in the training process. This method of training by emphasizing the concept of "actor-performer" and the concept of "embodied reflection" suggests a method for the process of embodied training based on indicators such as "the embodied experience of actors-performers in the process of training", "the interweaving of self-other with each other in the position of subject-object in the lived world of training". , "the bodily perception of the participants with all the components and elements and objects in the space/rehearsal environment" and "the bodily/sensory perception of the performers in the face of the world with which they interact" emphasize the rediscovery of the space/rehearsal environment. In this situation, the actors-performers enter a state of being/doing at that moment and continuously adjust themselves to the changes in the space/rehearsal environment;

کلیدواژه‌ها [English]

  • MerleauPonty
  • Embodied practice
  • Embodied reflection