تاویل به مثابه ی سازوکار دراماتورژی و اجرا در عقل سرخ اثر سهروردی با تاکید بر روش تفسیری هانری کربن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی دانشگاه هنر/ مدرس دانشگاه معماری و هنر پارس

2 استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 گروه پژوهش هنر دانشکده ی هنر واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

10.30480/dam.2024.5272.1887

چکیده

پژوهش حاضر با تبیین نوعی سازوکار دراماتورژی اجرایی در عقل سرخ سهروردی تلاش می‌کند تا این متن را از طریقی هرمنوتیکی به عنوان گزارش یک اجرای باطنی با امکان معاصرسازی مداوم در هر زمان معرفی کند. این نوشتار با تکیه بر خوانش هانری کربن از تمثیلات سهروردی، ویژگی‌های اجرایی عقل سرخ را تبیین و با ردیابی سازوکار دراماتورژی اجرایی موجود دراین اثر و همچنین با تاکید بر آنچه که کربن به عنوان دراماتورژی در عقل سرخ یافته است، عملکرد تاویلی را به عنوان ابزار اصلی و نقطه‌ی کانونی دراماتورژی اجرایی سهروردی معرفی خواهد کرد. این پژوهش نشان می‌دهد که سهروردی از طریق تاویل رمزهای متون متعلق به سنت‌های پیش از خود، مانند سنت‌های قرآنی، اوستایی و همچنین متونی مانند شاهنامه متنی تازه را با استفاده از رموزی که معاصر خود خلق می‌کند و بدین ترتیب به نوعی بازسازی متون پیشینی بر مبنای امور همزمان خود دست می‌زند. از سوی دیگر شیوه‌ی مواجهه با رموز موجود در متن سهروردی نقطه‌ی عزیمت نهایی برای اثبات وجود گونه‌ای اجرایی در آن است چرا که تنها در صورت مواجهه‌‌ی انضمامی با عقل سرخ، معاصرسازی و روایت دوباره‌ی آن ممکن خواهد بود و کلید این مواجهه‌ی انضمامی در معاصر سازی از طریق تاویل نهفته است. در ادامه پژوهش حاضر با برقراری نسبتی میان گونه‌ای اجرایی از تبار تئاتر مقدس یا باطنی مانند آنچه در آثار آرتو و گروتوفسکی قابل مشاهده است با شیوه‌ی دراماتورژیکی سهروردی نشان خواهدداد که عقل سرخ و سایر تمثیلات شیخ اشراق را می‌توان به عنوان گزارش‌هایی از یک اجرای آیینی/باطنی در نظر گرفت و با تاویل و معاصرسازی دوباره‌ی آنها اجراهای جدیدی را به دست آورد. این مفهوم معاصرسازی ضمن حفظ پیوندهای گنوستیک با مفاهیم همزمان هر مولف و به تبع آن مخاطب اجرا ارتباط برقرار خواهد کرد و بدین ترتیب تاویل به عنوان عنصر اصلی سازوکار دراماتورژیکی سهروردی قابلیت تولید زنجیره‌ی بی پایانی از متن/اجرا را فراهم میکند که در برای هر زمان با فرم و ساختار معاصر آن زمان قابل اجرا خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ta`wil as Dramaturgy and Performing Mechanism in Suhrawardi`s Aql-i-Sorkh (the Red Intellect) in light of H. Corbin`s Interpretation method

نویسندگان [English]

  • Farhad Amini 1
  • insha-allah Rahmati 2
  • Fateme Shahroodi 3
1 Department of Theater,
2 Professor, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Humanities, Center Tehran Branch, Azad University, Tehran, Iran.
3 Department of Art Research, Arts Faculty, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aims to show a special dramaturgical method in Aql-i-Sorkh as one of Suhrewardi`s Recitals and finally introduce this text and other recitals written by Suhrewardi as a performing text. Hanry Corbin, repeatedly pointed out dramaturgical aspect in Suhrawardi's recitals, and the present study will try to explain Ta`wil as the main element of this dramaturgical mechanism. Ta`wil allows Suhrawardi to combine his literary, Philosophical and religious heritage, no matter those are lexical or oral, and contemporaries them in a mystical Drama. This research shows how we can re-identify these recitals as a performance texts by re-narrating them in Ta`wil as a special method. In the continuation of the present research, by establishing a relationship between a type of performance from the descent of the sacred or esoteric theater, such as what can be seen in the works of Artaud and Grotowski, with the dramaturgical method of Suhrawardi, it shows that Aql-i-Sorkh and other plays of Sheikh Eshraq can be He considered them as reports of a ritual/Gnostic performance and obtained new performances by reinterpreting and contemporizing them. This concept of contemporization, while maintaining Gnostic links, will communicate with the simultaneous concepts of each author and, accordingly, the audience of the performance, and in this way, Ta`wil as the main element of Suhrawardi's dramaturgical mechanism provides the ability to produce an endless chain of text/performance, which in It will be applicable at any time with the contemporary form and structure of that time. in other words, Suhravardi`s audience can use this Ta`wil as a method to make new texts based on suhravardi`s text, it is possible by re interperatating old texts in a dramaturgical way, the audience of Sohravardi will be able to produce new texts based on interpretation and contemprorization. These modernized texts will be produced based on previous texts. These texts will not necessarily depend on the elements in the previous texts, but through the interpretation mechanism of each element in the previous texts, it will be presented in a new form and with a new formulation suitable for the time and place of the new author.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aql-i-Sorkh
  • Hanry Corbin
  • Dramaturgy
  • Ta`wil
  • Gnostic Theatre