بررسی مفهوم فیلم-مقاله به عنوان گونه‌ای از مستند مردم‌نگار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی سینما/ دانشگاه هنر تهران

2 استادیار گروه سینما، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران

10.30480/dam.2024.5287.1891

چکیده

چکیده
این پژوهش به بررسی مفهوم فیلم-مقالات در حوزه فیلمسازی مستند مردم‌ نگارانه و رابطه‌ی پیچیده‌ی بین این دو فرم سینمایی می پردازد. این پژوهش با تکیه بر بینش شخصیت‌ های کلیدی مانند آندره بازن ، کریس مارکر ، و ژان لوک گدار و همچنین بررسی آراء نظریه پردازانی از جمله لارا راسکارولی و ژان روش ، سیر تحول تاریخی و گفتمان انتقادی پیرامون فیلم-مقالات را دنبال می‌کند. ویژگی‌های تعیین‌ کننده‌ی این ژانر را مشخص می‌کند که با ماهیت خود بازتابی و محو کردن مرزهای بین داستان و غیرداستان مشخص می‌شود، در حالیکه دیدگاه‌های متفاوت در گفتمان علمی را نیز بررسی می‌کند.
عموماً محققان به دو دسته تقسیم می‌شوند: کسانی که برای فیلم-مقاله شجره‌نامه‌ی ادبی پیدا می‌کنند و آنهایی که برای فیلم-مقاله تبارشناسی مستند می‌یابند. متداول‌ ترین فیلم‌سازان مقاله‌ای فرانسوی و آلمانی؛ مارکر، رنه، گدار و فاروکی هستند. این فیلمسازان به دلیل گستردگی پروژه‌ های فیلم-مقاله‌، در مقایسه با فیلمسازانی که فیلم-مقاله‌ ساخته‌اند اما در ژانرهای دیگر تخصص دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند.
مرکز تجزیه و تحلیل، کاوش در چگونگی تلاقی فیلم-مقالات با مستند مردم‌نگاری است و درک دقیقی از مضامین، روش‌شناسی و رویکردهای زیبایی‌ شناختی مشترک ارائه می‌شود. این مطالعه به بحث‌های جاری پیرامون طبقه‌بندی و تفسیر فیلم-مقالات، با در نظر گرفتن چارچوب‌های نظری مشخص و رویکردهای روش‌شناختی می‌ پردازد. این موضوع بر اهمیت هوش متنی و صدای روایی در شکل‌دهی ابعاد زیبایی‌شناختی و موضوعی فیلم-مقالات تأکید می‌کند، در حالی که مفاهیم گسترده‌ تری را برای انسان‌شناسی بصری و مطالعات فرهنگی به رسمیت می‌شناسد و با ارائه‌ی پیشینۀ تجربی و ترکیب بینش‌ هایی از نظریه‌ی فیلم، نقد فرهنگی و تحقیقات مردم‌نگاری، تحلیلی جامع از فیلم-مقالات را به‌عنوان شکلی متمایز از مستند مردم‌نگاری ارائه می‌کند و سهم آنها را در گفتمان سینمایی و بازنمایی فرهنگی روشن می‌ کند.
واژه‌های کلیدی : ژانر مستند/ فیلم-مقاله/ سینمای مردم‌نگار/ لارا راسکارولی/ ژان روش

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the concept of film-essay as a type of ethnographic documentary

نویسندگان [English]

  • Sara Hamzeh 1
  • Seyed Mohsen Hashemi 2
1 Department of cinema/Art university of Tehran
2 Faculty of Cinema and Theater Faculty of Tehran University of Art
چکیده [English]

The term "film-essay" is used in film criticism to describe a self-reflexive and self-referential documentary cinema that blurs the boundaries between fiction and non-fiction. The film-article has a critical expression and is sufficient in its documentary genre. This type of documentary is also called self-reflective documentary. Among those who have opinions about such films, we can mention André Bazen, Chris Marker, Jean-Lac Godard, Hans Richter, and even Alain René and Agnes Varda in experimental cinema. Scholars unanimously agree that the term was first used by Richter in 1940. Also, André Bazen, in 1958, was the first to analyze Chris Marker's Screenplay from Siberia (1958) in film-essay form. Bazen's description of Marker's style in his critique deeply illuminates the way we think about film-essay today, especially emphasizing the cinema of the word, a film that cannot be produced without an "intelligent" text. The voice of the narrator and the composition of the article and the freedom of the filmmaker and the essayist are also worthy of consideration from Andre Bazen's point of view.
The French New Wave popularized essay-short films, and the German New Cinema saw a resurgence in essay films due to the widespread interest in examining German history. Scholars differ on what exactly constitutes an essay film and how essay films should be classified. Researchers generally fall into two categories: those who find literary genealogy for the film-essay and those who find the documentary genealogy for the film-essay. The most common French and German essay filmmakers; Marker, René, Godard and Farooqui. These filmmakers are noted for their wide range of essay-film projects, compared to filmmakers who have made essay-films but specialize in other genres.
Ethnographic film is a genre of documentary film that uses visual media to present the results of ethnographic research or convey an ethnographic perspective on a culture or group of people. Film-essay can be considered a sub-genre of ethnographic film, as both forms use images and sounds to express a personal, subjective perspective on a topic or theme. However, not all film-essays are ethnographies, and not all ethnographic films are film-essays. Some film-essays may use films or ethnographic methods, but may also incorporate other sources, styles, and techniques that are not strictly ethnographic. Some ethnographic films may be more objective, descriptive, or analytical than essay-style, and may follow more conventional documentary formats and conventions.
Keywords: Ethnographic Cinema/ Film-essay/Genre of documentary/ Laura Rascaroli / Jean Rouch

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Ethnographic Cinema"
  • "Film-essay"
  • "Genre of documentary"."Laura Rascaroli "." Jean Rouch"