خودانگاری مخاطب در فضای فیلمیک سینمای دفاع مقدس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار دانشگاه تهران، استان تهران، شهر تهران

10.30480/dam.2024.5169.1863

چکیده

در سینما می‌توان هر مضمونی را با هر سیاق و سبکی به گونه‌ای شگفت‌انگیز و زیبا به نمایش گذاشت. مخاطب با وجود مشکل و اضطرابهای اجتماعی و زیستی فراوان به تماشای فیلم می‌نشیند و ممکن است نسبت به فرهنگ آن بیگانه بوده و نسبت به شرایط اجتماعی و پدیده‌های موجود در آن بی‌اطلاع و غریبه باشد، اما وارد جهان فیلم شده و با شخصیت اصلی آن همذات‌پنداری می‌کند. جنگ هشت ساله با عراق مورد توجه فعالان رسانه سینما بوده و آن‌ها چه در زمان جنگ و چه اکنون که سالها از آن واقعه می‌گذرد، مضامین دفاع مقدس را در آثارشان به تصویر کشیده و در بازنمایی و پاسداشت این حماسه مردمی کوشش کرده‌اند. ساخت آثار متعدد در حیطه ژانر جنگی گواه این مدعاست. برخی از مخاطبان به هنگام تماشای فیلم خود را جایگزین شخصیت‌های فیلم فرض می‌کنند. آنها غرق در فیلم می‌شوند و گاه خود را جایگزین قهرمان فیلم کرده و دوست دارند روایت فیلم را بر اساس باورها و خواسته‌های خویش پی‌ریزی کرده و پیش ببرند. این رفتار تماشاگر بین خودِ واقعی و خودِ مورد علاقه‌اش که قهرمان یا شخصیت اصلی فیلم آن را اجرا می‌کند خودانگاری و خودپنداری خاصی را نزد او بوجود می‌آورد. رابطه تعاملی و جایگزینی «خودِ» تماشاگر با «دیگری» که قهرمان فیلم است در دوره‌های مختلفی سبکی سینما وجود داشته و نظریه پردازان مختلفی در این باب نگاشته‌اند اما در حوزه دفاع مقدس وضعیت و جایگاه مخاطب در فضای فیلمیکِ کمتر مورد مداقه قرار گرفته.
پژوهش حاضر با هدفی کاربردی در صدد رفع خلا علمی در این زمینه است و مسئله اصلی آن واکاوی کارکرد و نقش سینمای دفاع مقدس در ایجاد رابطه تعاملی و خودانگاری مخاطب با کنش‌گران اصلی در فضای فیلم است. روش پژوهش کیفی و بر اساس شیوه پدیدارشناسی هرمنوتیکی و بر مبنای جمع‌آوری اطلاعات از آرشیوها، منابع کتابخانه‌ای و مصاحبه بدون ساختار و نمونه‌گیری هدفمند است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که خودانگاری مخاطب متاثر از همذات پنداری، همدلی، خودبازتابندگی، همانندسازی، خودآگاهی، غوطه‌وری، عاملیت و دیگرانگاری است که توسط شیوه‌های بیانی گوناگون در دوره‌های تاریخی فیلم‎های دفاع مقدس ایران صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Self-conception of the audience in the cinematic atmosphere of sacred defence cinema

نویسندگان [English]

  • Payam Zinalabedini 1
  • Behrooz Mahmoodi-Bakhtiari 2
1 PhD of Art Research, Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, IranA PhD art research, University of Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Performing Arts, School of Performing Arts and Music, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

The eight-year war with Iraq has received much attention by cinema media activists, and they have depicted the themes of sacred defense in their works, both during the war and now after many years since that event, and it is attempted to represent and protect this epic of people. Some audiences imagine themselves as the main characters while watching the film. The audience gets immersed in the film and sometimes empathizes himself for the hero of the film and likes to build and advance the narrative of the film based on its own beliefs and desires. This viewer behavior between his real self and his favorite self, which is performed by the hero or the main character of the film, has created a special interactive relationship, and self-image. The current paper has been performed with the understanding of the importance and necessity of solving the scientific deficiency in this field, and with a practical purpose, it attempts to solve the scientific gap in this field. The researcher examines the situation and position of the audience in the filmic atmosphere of the sacred defense cinema. Thus, the main problem of the study is to analyze the function and role of the sacred cinema in creating an interactive relationship and replacing the audience's self-image with the other image and the main actors in the film space. The research method is qualitative based on the hermeneutic phenomenology method and based on collecting data from library sources, audio and video archives and unstructured interviews and purposeful sampling. The findings of the research show that the cinema of sacred defense has had various ups and downs due to economic, social conditions, extreme or negligent personal decisions of some managers, but because its subject is being inspired by the society and imagines a part of the national history of the people, his works have survived and have brought audiences of different age groups, even those who have not experienced the war. The result indicates that the audience's self-perception is affected by identification, empathy, self-reflection, identification, self-awareness, immersion, agency, and otherness, which has been performed by various expressive methods in the historical periods of Iran's sacred defense films.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-reflection
  • self-awareness
  • self-concept
  • Iranian cinema
  • sacred defence cinema