بررسی ساختار فرمی انیمیشن‏های بی‏کلام در دوران طلایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

...

چکیده

این مقاله با بررسی انیمیشن های بی کلام، به پژوهش درباره‏ی این مطلب می پردازد که چگونه اجزای گوناگون این نوع  انیمیشن‏ها بدون استفاده از عنصر گفتاری، روایت خود را به پیش می برند؟ منظور از انیمیشن های بدون کلام فیلم‏هایی است که در آن‏ها  به عمد از گفتگو استفاده نشده است. در این پژوهش پس از پرداختن به پیشینه ی روایت در سینمای زنده و انیمیشن، و نیز پیشینه ی شخصیت های انیمیشنی بی کلام، برای تحلیل ساختار روایی، ابتدا فرم فیلم ها مورد بررسی قرار گرفته، سپس اجزای تشکیل‏دهنده ی روایت و داستان مشخص شده ، و به عواملی که داستان را اجرا و به زبان سینما تبدیل می کنند، پرداخته شده است. این عوامل، برای بررسی دقیق تر، به نشانه‏های دیداری و شنیداری تفکیک شده اند و اهمیت هر کدام از این نشانه ها در انیمیشن های بدون کلام توضیح داده شده است. در این مقاله علاوه بر نگاه به تعریف بوردول از روایت، تلاش شده است با استفاده از این مباحث، چگونگی ساختار روایت در تولید انیمیشن های بدون کلام برای مخاطب روشن شود. در پایان نوشتار علاوه بر برشمردن وجوه مثبت استفاده از روایت بدون کلام در دنیای تصویر متحرک، به نقصان‏های ممکن استفاده از این‏گونه روایت نیز پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of Formal Structure of animated films with no spoken words in golden era

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Hosnaee
  • Mohammadjavad Jamshidi
...
چکیده [English]

Abstract
Narration has more importance in theatre, cinema and animation in comparison with other arts, because theatre, cinema and animation are based on the story. However, narration does not necessarily include articulation as most of the cinema and animated movies do not articulate the storyline. Although one cannot tell all stories without using words. These kinds of movies can but not necessarily include silent films. Animated film with no spoken words is of this kind. Here, by animated films with no spoken words we mean the films in which articulation has been deliberately avoided. It should be noted that animated film with no spoken words can be divided into narrative and non-narrative forms. But here whenever we talk about an animated film with no spoken words, we actually refer to narrative one. Actually it’s a matter of style. This article is going to find out how an animated film with no spoken words, tells us a story without articulate it. In this article, we track down the antecedent of narration in cinema and animation. We also track down the characters in animated films with no spoken words. So we can determine the forms, structures and the respective features and details to figure out how they could manage to tell us a story. In this way, we spot some audio and visual factors and features and discuss their importance in animated films with no spoken words. Mentioning Bordwell’s definition of narration, we try to discuss the narration structure in producing animated films with no spoken words. Articulate abilities and creative possibilities in animated films enable animators to tell a story without using words. Here telling a story without articulating it would be the bold topic. At the end, we enumerate the positive and negative points of narrating a story in an animation film without articulating it. Actually, these kinds of films can arouse different feelings. And we come to some suggestions for producing animated films with no spoken words which can also apply to spoken ones. Being nonchalant to produce animated films with no spoken words, Iranian animation producers will find this article encouraging to take an attempt.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: animated films with no spoken words
  • narration
  • film formation
  • animated movie characters