تحلیل بداهه در موسیقی کلاسیک ایرانی باتکیه بر نظریۀ بداهۀ گفت‌و‌شنود موسیقایی از بروس الیس بنسن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 هیات علمی گروه موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

3 دکترای فلسفۀ هنر، استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران .

4 هیات علمی دانشگاه تربت مدرس

5 دانشکده عمران، هنر و معماری/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

10.30480/dam.2024.4000.1809

چکیده

بروس الیس بنسن در نظریۀ پدیدارشناختی خود با عنوان بداهۀ گفت‌وشنود موسیقایی به این مهم اشاره می‌کند که در خلق و اجرای اثر موسیقی، همواره بستری برای بداهه‌پردازی وجود دارد که آهنگساز، اجراگر و شنونده را وارد نوعی گفتمان می‌کند. او به روش پدیدارشناسی هرمنوتیک نظریه خود را در بستر موسیقی کلاسیکِ غرب و موسیقی جاز با نگاهی کلی به سنت‌ها و کاربست‌های موسیقایی طرح می‌نماید. در موسیقی دستگاهی ایران نیز، همواره بداهه‌پردازی جایگاه ویژه‌ای داشته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مفاهیم مورد طرح بنسن در باب بداهه‌پردازی از جمله هستی‌شناسی اثر موسیقی، اصالت و هویت اثر موسیقی، محدودیت‌های موجود در اجرای خلاقانه و چگونگی انتقال قصد آهنگساز به مخاطب برپایۀ ردیف موسیقی دستگاهی ایران بوده است. در این پژوهش که در ردۀ پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد، روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوۀ انجام، توصیفی-تحلیلی با رویکرد پدیدارشناختی بوده است. کلیۀ مطالب نیز به روش کتابخانه-ای به‌دست آمده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که در موسیقی دستگاهی ایران «ردیف» نقش مهمی را به-عنوان کاربست و به مثابه یک جهانِ موسیقایی برای یک گفت‌وشنود ایفا می‌کند. بداهه در موسیقی ایرانی سرشتی تفسیری داشته و آهنگسازان موسیقی دستگاهی ایرانی هم‌راستا با هستی‌شناسی در نظریۀ بنسن، همواره در خلق قطعۀ موسیقایی وارد یک گفت‌وشنود گشوده بر بستر کاربست موسیقی ایرانی می‌گردند. این قطعۀ موسیقی، که در جهانِ پدیداریِ موسیقی دستگاهیِ ایران سُکنا می‌گزیند، دارای هویتی سیال بوده که همواره با اجرا و تفسیرِ اجراگرِ کارآزموده و آشنا به سنّت و کاربست موسیقی ایرانی به حیات خود ادامه می‌دهد. همچنیـن لزوم مسئولیت‌پذیریِ اخلاقـی هنرمنـدان موسیقی ایرانی در مواجهه و گفـت‌وشنود با «دیگری» مبحثی مهم در نظریۀ بنسن است که لزوم گسترش آن در موسیقی ایرانی دارای اهمیت بوده و لازم اسـت گفتمانی بین تمـامی کارگان‌ها در موسیقی ایـرانی براسـاس نظریات گفتمان‌محوری مثل نظریۀ گفت‌وشنود بنسن شکل بگیرد تا بتوان به‌سوی پویایی بیشتر در این موسیقی گام برداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of improvisation in Iranian Classical Music Based on Bruce Ellis Benson's theory of The Improvisation of Musical Dialogue

نویسندگان [English]

  • MohammadReza Azizi 1
  • Pouya Sarai 2
  • Hamideh Jafari 3
  • Hamid Reza Shairi 4
  • parastoo mohebbi 5
1 Ph.D. Student in Art Studies, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
2 Faculty member of Music, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
3 PhD in Philosophy of Art, Assistant Professor, Department of Art, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
4 Associate professor of Tarbiat Modares University
5 Construction, art and architecture of research and science Azad university
چکیده [English]

Bruce Ellis Benson, in his phenomenological theory The Improvisation of Musical Dialogue, points out that in the creation and performance of a musical work, there is always a platform for improvisation that brings the composer, performer, and listener into a kind of discourse. Through hermeneutic phenomenology, he presents his theory in the context of Western classical music and jazz with an overview of musical traditions and applications. Improvisation has always had a special place in Iranian classical music. The purpose of this study was to investigate the concepts of Benson's design on improvisation, including the ontology of the musical work, the originality and identity of the musical work, the limitations of creative performance and how to convey the composer's intention to the audience based on Iranian classical music. Is. In this research, which is in the category of qualitative research, the research method has been applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of methodology with a phenomenological approach. All material is obtained through the library method. The results show that In Iranian instrumental music, "Radif" plays an important role as a musical world for a dialogue. Improvisation has an interpretive nature in Iranian music and Iranian classical music composers, along with ontology in Benson's theory, always enter into an open dialogue on the application of Iranian music in creating a piece of music. In composing their musical works, Iranian instrumental music composers always enter into an open dialogue based on the tradition and application of Iranian music, and contrary to the common notion that improvisation and composition are created out of nothing; Composing in Iranian music is always based on the tradition and works of the past (Radif, ancient works and even the composer himself) and in Iranian music, it is better to use the word "piece" instead of the work, which is part of a coherent whole. This piece of music, which lives in the world of the emergence of Iranian classical music, has a fluid identity that always continues to live with the performance and interpretation of an experienced performer who is familiar with the tradition and application of Iranian music. Also, the need for moral responsibility of Iranian music artists in the face of and dialogue with the "other" is an important issue in Benson's theory that the need to expand it in Iranian classical music is important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bruce Ellis Benson
  • The Improvisation of Musical Dialogue
  • Iranian classical Music
  • Improvisation
  • Phenomenology