نگرهی کارکردی به جلوههای صوتی فیلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

...

چکیده

به مجموعه‌ی تلاش‌هایی که نظریه‌پردازان سینمایی، برای شناسایی و طبقه‌بندی تأثیر جلوه‌های صوتی، و بطور کلی صدا در فیلم به انجام رسانده‌اند، کارکردگرایی گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری این است که این متفکران، مانند بالاژ، کراکوئر و دیگران، تأثیر اصوات را با عنوان کارکرد(هایی) برای صدای فیلم3 دسته‌بندی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به مطالعه‌ی پرسش‌های اساسی کارکردگرایان پیرامون ماده‌ی خام، دامنه، فرآیند و شیوه‌های تأثیر جلوه‌ی صوتی بپردازیم. از این‌ رو ابتدا متغیرهای کیفیت فیزیکی، همگامی‏ و همگرایی را وضع خواهیم کرد. فرض بر این است که این متغیرها، مشخص‌کننده‌ی ماهیت و چگونگی فرآیند تأثیر جلوه‌های صوتی، در نتیجه کارکرد (یا کارکردهای) آن‏ها هستند. گام بعدی، آزمودن این متغیرها با مطالعه‌ی کارکردهای شناسایی‌شده برای جلوه‌های صوتی در فیلم است (شیوه‌ها). این بررسی علاوه بر آزمودن متغیرها، ما را برای متمایز  دانستن جلوه‌های صوتی از سایر اصوات فیلم (موسیقی و گفتار) یاری می‌دهد (دامنه). تلاش شده است مطالعه‌ی جاری با ذکر نمونه‌هایی از سینمای ایران و جهان غنی‌تر و کاربردی‌تر شود. در پایان، به‌وسیله‌ی اجتماع متغیرها در مفهوم وضعیت انطباق، ماده‌ی خامی ‏نظری برای جلوه‌های صوتی در شکلِ فیلم طرح خواهیم کرد، چنان که ادراک نسبت میان اجزای سازنده‌ی آن، فرآیند تأثیر جلوه‌های صوتی را نیز آشکار می‌کند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Functional Approach to Sound Effects in Films

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohsen Hashemi
  • Morteza Hoseini Golkar
...
چکیده [English]

Abstract
Functional Approach to Film Sound, is focused on relationship between sound and story. Because of very limited scholar context about functional approach to sound effects, we have to ordain our own variables. These variables are:
1-   Physical Quality
2-   Correspondence
3-   Convergence
4-   Object of Corellations
Physical quality consists mainly of fundamental concepts of acoustics. Correspondence provides an indication of relationship between sound effects and other components of narration. Correspondence may have three values: a) Synchronized component is source of sound, b) Sound is parallel to specific subjective in narration, and c) Sound is an independent element in film narration. Convergence may have two values: a) Familiarity, b) Real/Artificial. If parallel sound effect of some components of narration is a real-world sound, Convergence will be real, otherwise it’s Artificial. Object of Corellations is consists of Corespondance multiplied by Convergence. We use this concept to answer our main questions about Structure or functioning process of sound effects. We distilled these variables (also some of main functions) from Béla Balázs’s montage of sounds and Siegfried Kracauer’s Concepts (Parallelism /Counterpoint & Synchronism/Asynchronism), but we had to revise and redefine those concepts to achieve better answers about Essence of sound effects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Functional approach
  • sound effects
  • Film