برهم‌کنش دو وجه خوانداری و دیداریِ «عناوین تایپوگرافیک» در تیتراژ و پوستر هفت فیلم کودک و نوجوان: بر اساس نظریۀ اسکات- نیکولایوا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.30480/dam.2024.5160.1861

چکیده

تیتراژها و پوسترهای سینمایی علاوه‌بر کارکرد معرفی فیلم دارای کارکرد تبلیغی- هنری هستند. امروزه در تیتراژ فیلم‌ها و پوسترهای سینمایی از تایپوگرافی به‌منظور برجسته‌سازی هنری- تجاری عنوان استفاده می‌شود. تایپوگرافی، کارکرد بصری- هنریِ مازادی به متنِ خوانداری می‌دهد. عناوین تایپوگرافیک در فیلم‌ها و پوسترها از دو طریق در تشکیل معنا مشارکت می‌کنند: یکی برهم‌کنش برون‌نوشتاری و دیگری برهم‌کنش درون‌نوشتاری. برهم‌کنش برون‌نوشتاری عبارت است از تعامل عنوان با همسایگانش (با موسیقی، تصاویر مجاورِ عنوان و پلان‌های تصویریِ متحرک در پس‌زمینه‌ی عنوان) و برهم‌کنش درون‌نوشتاری عبارت است از تعامل وجه خوانداری با وجه دیداری عنوان (وجه تایپوگرافیک آن). موضوع مطالعه‌ی این مقاله به برهم‌کنش درون‌نوشتاریِ عناوین فیلم‌های کودک و نوجوان محدود شده است. درهمین‌راستا، پژوهش حاضر با روش تحلیلی‌ توصیفی در پی پاسخ به چگونگی برهم‌کنش معناییِ دو وجه خوانداری و دیداریِ تایپوگرافی‌های عناوینِ مندرج در تیتراژ آغازین فیلم‌ها و پوسترهای سینمایی است. رهیافت این مقاله مبتنی‌بر نظریه‌ی برهم‌کنش پنج‌گانه‌ی متن و تصویر است که اسکات و نیکولایوا آن را درخصوص تعامل نوشتار و ابژه‌ی فرانوشتاریِ تصویر (برهم‌کنش برون‌نوشتاری) ارائه داده‌اند، لیکن نوآوری مقاله‌ی پیشِ‌رو در این است که با تسری روش دسته‌بندی ایشان، برهم‌کنشِ درون‌نوشتاری (برهم‌کنش دو وجه دیداری و خوانداریِ نوشتار) را مورد توجه قرار می‌دهد. نمونه‌های مورد مطالعه‌ی این مقاله به روش هدفمند انتخاب شده‌اند و شامل عنوان‌بندی‌های هفت فیلم و پوستر سینمایی و انیمیشن کودک و نوجوان به نام‌های «شهر گربه‌ها»، «دختر قدبلند»، «فیل‌شاه»، «زندگی خصوصی حیوانات خانگی»، «پرواز ممنوع»، «پسر دلفینی»، و «بالا» است. علت انتخاب آن‌ها به نوآوری و جایگاه هنریشان بستگی ندارد؛ بلکه دلیلش آن است که نمونه‌های یادشده تمام انواع پنج‌گانه‌ی دسته‌بندی اسکات- نیکولایوا را پوشش می‌دهند. ازیک‌سو بسامد بالای بازی‌های تایپوگرافیک در عنوان‌بندی فیلم‌ها و پوسترهای سینمایی کودک و نوجوان و ازسویی‌دیگر خلأ پژوهش در این حوزه، ضرورت تحقیق را مسجل می‌کند. نتیجه‌ی پژوهش پیش‌ِرو، نشان می‌دهد که در تیتراژ آغازین فیلم‌ها و نیز در پوسترهای سینمایی، عنوان فیلم نه‌تنها از طریق برهم‌کنش بیرونی با همسایگانی نظیر موسیقی و پلان‌های تصویریِ پس‌زمینه، بلکه از طریق برهم‌کنش درونی به پنج سبک گوناگون در معناسازی ایفای نقش می‌کند: تقارنی، تکمیلی، توسیعی، ترکیبی و تناقضی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Interaction of Reading and Visualizing "Typographic Titles" in the Opening Sequence and Posters of Seven Children and Youth Films: Based on the Scott-Nikolajeva Theory

نویسنده [English]

  • Amir Hossein Zanjanbar
Children ̓s and Young Adults ̓ Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Cinematic opening sequences and posters serve as advertising-artistic tools, in addition to their role in introducing films. Nowadays, typography is utilized in film opening sequences and posters to enhance the artistic and commercial prominence of the title. Typography adds a visual-artistic dimension to the text. Typographic titles in films and posters contribute to the formation of meaning in two ways: extratextual interaction and intratextual interaction. Extratextual interaction refers to how the title interacts with its surroundings, including music, adjacent images, and moving visual plans in the background. Intratextual interaction, on the other hand, involves the interaction between the reading aspect and the visual aspect of the title or its typographic form. This article specifically focuses on intratextual interaction in the titles of children and youth films. This analytical-descriptive study aims to explore the interaction of meaning between the two reading and visual aspects of typographic titles in the opening sequences of films and cinematic posters. The approach of this article is based on the Scott-Nikolajeva theory of the five-fold interaction of text and image, which addresses the interaction of writing and the intertextual reference of the image (extratextual interaction). However, this article innovatively focuses on intratextual interaction (the dual visual and reading aspects of the text) by employing their classification method. The examples chosen for this article have been purposefully selected and include the titles of seven films and cinematic posters for children and the youth: "City of Cats," "Tall Girl," "The Elephant King," "The Secret Life of Pets," "No Fly Zone," "Dolphin Boy," and "Up." These examples were chosen not only for their innovation and artistic significance but also because they cover all types of the Scott-Nikolajeva classification. The prevalence of typographic play in the titles of children and youth films and posters, along with the existing research gap in this area, necessitates this investigation. Based on the findings of this study, in the opening sequences of films and cinematic posters, the film title plays a role not only through external interaction with neighbors such as music and background visual plans but also through internal interaction in five diverse styles of meaning-making: symmetrical, complementary, expanding, combined, and contradictory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children and Youth Film
  • cinematic poster
  • the opening sequences of the film
  • typography
  • Nikolajeva