تحلیل ویژگی‌های شخصیت‌های انیمیشن شگفت انگیزان با توجه به مرگ اگزیستانسیال و مفاهیم وابسته به آن در آرای هایدگر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان

2 دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان

10.30480/dam.2024.5130.1854

چکیده

فلاسفه همواره سعی کرده‌اند تا برای چیستی ماهیت مرگ پاسخی شایسته ارائه بدهند. مرگ مانند هر پدیده‌ی دیگری طیف‌های متنوعی داشته؛ با رویکردهای مختلف مطالعه و به انحای مختلف در آثار هنری تصویر شده است. مسئله پژوهش این است که در شخصیت‌های انیمیشن «شگفت‌انگیزان» چگونه و با چه درجاتی اضطراب، ملال و مرگ اگزیستانسیال نشان داده شده‌اند. هدف پژوهش این است که در این انیمیشن با توجه به مضمون داستان، رابطه‌ی مرگ و هستی را بررسی کند تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد: مفهوم مرگ اگزیستانسیال در ارتباط با چه مفاهیمی و با چه شدت‌هایی در شخصیت‌های اثر تحلیل است؟ چه ویژگی‌های صوری به نمایش مرگ اگزیستانسیال و مفاهیم به‌هم‌پیوسته‌ی شخصیت‌ها کمک کرده است؟ از این طرق، چه ویژگی‌ها و ابعادی از شخصیت‌ها آشکار می‌شود؟ پژوهش حاضر از نظر نوع، نظری و کیفی است و از طریق پژوهش، اسنادی و به‌صورت توصیفی- تحلیلی نگارش شده است. رویکرد آن، ناظر بر مرگ اگزیستانسیال و مفاهیم وابسته آن در کتاب هستی و زمان به‌موازات بحث ملال در مفاهیم بنیادین متافیزیک اثر مارتین هایدگر است. به‌گفته‌ی هایدگر، مرگ نحوه‌ای از هستی است که فقط انسان از آن برخوردار است. انسان را توان غلبه بر انواع مرگ چون وفات و مرگ اگزیستانسیال نیست. این مرگ است که بر انسان آوار می‌شود. شرح مفاهیم لازم پژوهش، این امکان را ایجاد می‌کند تا از طریق تحلیل فعالیت‌ها، اضطراب و درجه ملال و شدت مرگ اگزیستانسیال هرکدام از شخصیت‌ها بتوانیم ابعاد وجودی آن‌ها را بیشتر بشناسیم. با بررسی مفاهیم هایدگر و تحلیل آن در این انیمیشن درمی‌یابیم که شخصیت‌های اصلی داستان در مسیر رسیدن به منحنی شخصیت، مرگ اگزیستانسیال را تجربه می‌کنند. از بررسی و تحلیل تغییرات شخصیتی کاراکترهای اصلی انیمیشن مذکور، این نتیجه به‌دست آمد که انواع ملال، اضطراب و شدت مرگ اگزیستانسیال خانواده‌ی پار ناشی از قانون‌زدگی، ثابت ماندن آن‌ها در جایگاه سوژگی، بحران هویت به‌واسطه‌ی جداکردن از آنچه می‌توانند انجام دهند و گم‌گشتگی آن‌ها در خواست کسان است. این عوامل، بنیادی برای افکندن و خیز برداشتن  فراهم می‌کنند. با روی دادن منحنی شخصیت، هر کدام از آنها تغییراتی در فرم و رنگ‌ به خود می‌بینند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the characters of the Incredible based on Heidegger’s existential death and its related concepts

نویسندگان [English]

  • maryam ayatollahi 1
  • Farideh َAfarin 2
1 department of art studies faculty of art semnan university
2 Associate professor, department of art studies Faculty of Art, Semnan University
چکیده [English]

Philosophers have always tried to provide a suitable answer for the question “what is the nature of death?” Death, like any other phenomenon, has various spectrums and has been studied with different approaches and depicted in different ways in works of art. The aim of the research is to examine the relationship between death and Being in this animation, considering the theme of the story, in order to answer these questions: The concept of existential death can be analyzed in relation to what concepts and with what intensities in the work? What formal features have helped to show the existential death and connected concepts of the characters? The current research is theoretical and qualitative in terms of type, and it was written through descriptive-analytical method and documentary research. Its approach is based on existential death and its related concepts in the book of  Bein and time, which considers the impact of death on the meaning of life, parallel to the discussion of boredom in The Fundamental Concepts of Metaphysics by Martin Heidegger, a German philosopher. Examining the necessary concepts makes it possible for each of the characters to know their existential dimensions more through the analysis of activities, anxiety and degree of boredom and intensity of existential death. The results of this article show that the main characters of the narration, experience existential death on the way to reaching the character arc. From the investigation and analysis of the character arcs of the main characters of the mentioned animation, it was concluded that the existential death of the Parr family is caused by the legalization, severe laws, identity crisis, and their absorption in everyday possibilities. By feeling the types of boredom, anxiety and intensity of existential death, i.e. impossibilities they succeed in finding their existence or knowing who they are. Without a sense of existential death and the dependent concepts, they are deprived of who they are and their true power. At the same time, by becoming who they are, they can experience existential death as a found for rising to possibilities in new light and color. In the same way, the design and the formal features of the body and the colors of their clothes will change.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Existential death
  • anxiety
  • boredom
  • Heidegger
  • the Incredible