مطالعه بینامتنی تصاویر انیمه ژاپنی با مضمون ایرانی با تکیه بر نظریه ژرارژنت« نمونه موردی: انیمه امیرارسلان نامدار»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استادیار و عضو هیئت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

10.30480/dam.2023.4952.1822

چکیده

 اکنون که روایات سنتی به داده‌های جهانی تبدیل شده‌اند، یک هنرمند می‌تواند از اطلاعات دیگر فرهنگ‌ها به‌عنوان پیش‌متن در اثر خود به‌کار گیرد، اما به‌دلیل بومی نبودنِ هنرمند ممکن است اثر هنری یا متن حاضر خواسته و یا ناخواسته دچار تغییراتی شود که به نظر می‌رسد انیمه‌ی ژاپنی با مضمون ایرانی به نام امیرارسلان نامدار اثر نوریوکی آبه، یکی از همین دسته آثار است. همان‌گونه که این انیمه یک پیش‌متن ایرانی نیز داشته است، تحقیق و تحلیل تصاویر آن با تکیه‌بر آراء ژرارژنت در بینامتنیت می‌تواند ابزاری کاربردی باشد. بدین‌صورت پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که در تصاویر انیمه ژاپنی امیرارسلان نامدار که مضمون ایرانی نیز دارد چه نوع ارتباط بینامتنی از منظر ژرارژنت به چشم می‌خورد؟ و هدف آن نیز مطالعه بینامتنی تصاویر انیمه ژاپنی امیرارسلان نامدار با مضمون ایرانی از منظر ژرارژنت است. این پژوهش از نوع توصیفی_تحلیلی بوده و با به‌کارگیری ابزار کتابخانه‌ای و اینترنتی به انجام رسیده است و یافته‌ها گویای حضور برخی روابط بینامتنی با تکیه‌بر پیش‌متن ایرانی به‌صورت صریح و ضمنی در بخش‌هایی همچون روایت اثر، طراحی شخصیت و چهره، عناصر تزیینی و سنتی ایرانی، سبک زندگی و بازنمایی مضامین دینی در انیمه امیرارسلان نامدار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Intertextual study of Japanese anime Pictures with Iranian theme based on Gerard Genette's theory "Case Study: anime of Arslan Senki ".

نویسندگان [English]

  • Hasan Shokri 1
  • Mehdi Keshavarz Afshar 2
1 Department of Art Research, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Assistance professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Legends are a large part of Iranian culture and art, and they are a good source for anime production mainly due to their coherence and suitable structural elements. Utilizing the capabilities of anime to convey the concepts in legends by using methods such as adaptation and re-creation creates an effective connection between the present and the future. Turning a legend or text into a Picture will make it easier to understand, and in addition, the animation of these Pictures helps the audience to relate better to the work of art. Today, the legends and t traditions of a society have become universal data for the production of artwork, in such a way that an artist can, in addition to relying on his cultural supports, be inspired and use different adaptation techniques to benefit from the works of other societies. It can be said that there is an intertextuality connection between the produced work and its pre-texts. Using this type of communication in anime production will provide a suitable platform to make the audience think. Of course, the type of adaptation and the amount of use can be different. One of the amines directed by Noriyuki Abe is called Arslan Senki. This work is based on a Japanese novel of the same name by Yoshi Ki Tanaka. As it is evident from the title of this work, it originated from a completely Iranian pre-text, but it was reproduced in a format specific to Japan. Therefore, to test this anime, the question raised for the researcher is as follows: what kind of intersexual communication can be seen from Gerard Genette's point of view in the Pictures of the famous Japanese anime by Arslan Senki, which also has an Iranian theme? Therefore, the purpose of this research is to study the intertextuality of Japanese anime pictures by Arslan Senki with an Iranian theme from Gerard Genette's point of view. This research is done using a descriptive-analytical method library and internet tools are utilized and Arslan Senki is watched and analyzed as the case study. The necessity of conducting this research is to examine and read works of art with Iranian content that have been produced in other societies. As a result, both the gap and the discontinuity of foreign Artworks as well as the capabilities of the pre-text or legends can be identified. The intertextuality of Japanese anime Pictures with Iranian content has not been analyzed before. To analyze and examine the visual content of the anime in question, Gerard Genette's intertextuality approach has been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anime
  • picture
  • Arslan Senki
  • intertextual study
  • Gerard Genette