کارکرد عناصر تجسمی در فضاسازی فیلم‌های سینمایی (موردپژوهی هتل بزرگ بوداپست)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه کمال‌الملک نوشهر، ایران، نوشهر

10.30480/dam.2023.4969.1827

چکیده

قاب‌بندی و ترکیب‌بندی از مباحثی به شمار می‌آید که در زیبایی شناسی تصویر دارای اهمیت فراوانی است. قاب سینمایی ارزش بسیار چشمگیری دارد چراکه تصویر را برای ما تعریف می‌کند. در سینما و هنرهای تجسمی، تصویر از اساسی‎ترین عوامل محسوب شده و در شکل‌دهی به کیفیت ساختاری یک اثر هُنری نقش بارز توجه‌ای را داراست. آنچه بر پرده سینما مشاهده می‌شود مجموعه‌ای از تصاویر است، بدین‌سان در آغاز باید به ماهیت تصویر و ابعاد آن بپردازیم. سینما برای شکل‌گیری تصویر به عناصر بصری نیاز دارد و زیبایی هر تصویر به‌طور مستقیم به استفاده مناسب و آگاهانه از اجزای تشکیل‌دهنده آن وابسته است. عناصر بصری مانند خط، شکل، بافت و غیره می‌توانند زیبایی دیداری و ساختار بصری فیلم را تحت‌تأثیر قرار دهند. فیلم‌سازان آگاهانه از ویژگی‌های عینی این عناصر که ساختاری به‌هم‌پیوسته دارند، برای خلق معنا، پیشبرد داستان و انتقال احساسات استفاده می‌کنند. کاربرد این عناصر تجسمی در قاب‌بندی و ترکیب‌بندی به دلایل خاصی تأثیر بیشتری بر مخاطب گذاشته و او را برای مدت طولانی‌تری درگیر فیلم می‌کند و از طریق آن‌ها در فیلم می‌توان معنای عمیق‌تری را بدون نیاز به گفتن آنچه در جریان است به مخاطب منتقل کرد. ازسوی‌دیگر، نمای یک فیلم در یک مفهوم مثل بوم نقاش است و می‌بایست طوری پُر شود که بیننده را به دیدن چیزهای خاصی و ندیدن چیزهای دیگر وا‌دارد. پژوهش حاضر با درک چنین پنداشتی انجام شده است. روش پژوهش کیفی با رویکردی تحلیلی توصیفی، با هدفی بنیادین و براساس مطالعات و جمع‌آوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای و آرشیوهای صوتی و تصویری است. مسأله اصلی آن واکاوی عناصری است که در زیباشناسی ترکیب‌بندی و قاب‌بندی مؤثر هستند. ازاین‌رو در این پژوهش، ابتدا به عناصر بصری تصویر می‌پردازیم، و سپس جهت آشکارسازی مسأله‌ی پژوهش، فیلم «هتل بزرگ بوداپست» به‌عنوان مورد مطالعاتی انتخاب ‌شده و براساس مبانی نظری ارایه‌شده، مداقه و تحلیل شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Function of Visual Elements in Creating the Atmosphere of the Film (A Case Study of the Grand Budapest Hotel)

نویسندگان [English]

  • Payam Zinalabedini 1
  • Akbar Abadiyan 2
1 PhD of Art Research, Department of Advanced Studies of Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, IranA PhD art research, University of Tehran, Iran
2 A Master’s student in Cinema, Kamal-Ol-Molk University Nowshahr, Iran, Nowshahr
چکیده [English]

Framing and composition are topics that are very important in image aesthetics. Cinematic frame is very important because it practically defines the image for us. In cinema and visual arts, the image is one of the most fundamental factors in shaping the structural quality of an artwork, what is seen on the cinema screen is a set of images, so we must first look at the nature of the image and its dimensions. Visual elements such as line, shape, texture, etc., can affect the visual aesthetics and visual structure of the film. Aware of the visual features of these elements, which have an interconnected structure, filmmakers use them to create meaning, advance the story, and convey emotion. Cinema needs image elements to form an image, and the beauty of each image is directly dependent on the proper and conscious use of its constituent elements. On the other hand, for certain reasons, knowing how to frame the film has a greater impact on the audience and engages them in the film for a longer period of time, and through composition in the film, a deeper meaning can be conveyed to the audience without the need to tell them what is going on. On the other hand, the view of a film is like a painter's canvas in a sense: it must be filled and filled in such a way that it makes the viewer see certain things and (not see other things). Therefore, the images must be framed in such a way that they can be linked to the next image, and from this point of view, the director must not only obtain the proportion and balance in his combination of each shot, but must make this combination in such a way that he can create the appropriate sequence. Therefore, at the beginning of this research, we will first deal with the visual elements of the image, and then, based on a case study and with a descriptive-analytical approach, we will examine and analyze selected scenes and sequences of The Grand Budapest Hotel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Composition
  • Framing
  • Image
  • Image Aesthetics
  • Mise-en-scène