موسیقی نازیسم و واگنر و نظریه جنگ کلاوزویتس در آلمان در زمان جنگ جهانی دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهش هنر،‌ دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، تهران.

10.30480/dam.2023.4813.1802

چکیده

آثار و هنر موسیقی در زمان جنگ جهانی دوم برای ملت‌های درگیر در جنگ، عاملی مؤثر و انگیزه‌بخش توصیف شده است. آثار شاخص موسیقی بروز پیدا کرد و یا مورداستفاده قرار گرفت که با هدف استراتژیک آن‌ها در جنگ هم‌سو بود و عامل تعیین‌کننده‌ای برای نیروهای درگیر در نبرد محسوب می‌شد. ازآنجاکه این آثار موسیقی مستقیم در ارتباط با پدیده‌ی جنگ، در زمان‌ها و جغرافیای مشخص دلالت‌های معنایی خاصی به خود می‌گیرند، می‌توان بررسی و تحلیل این آثار موسیقی را به‌عنوان عاملی مؤثر در جنگ، از طریق مفهوم «عامل‌های اخلاقی» نظریه‌ی جنگ کلاوزویتس به شکل بدیلی صورت‌بندی کرد. «عامل‌های اخلاقی» جنگ منسوب به هنر موسیقی مجموعه‌ی عناصری است که یک اثر شاخص موسیقی از خلال آن‌ها همچون ابزاری برای ترسیم «امری مشترک» به‌قصد مبارزه با طرف دیگر جنگ به عرصه حضور در جامعه می‌رسد. این مفهوم در مقاله به‌کار گرفته شده تا نشان دهد چگونه آثار موسیقی همچون نیروهای مسلح در جنگ جهانی دوم با هدف مشترک معینی حضور پیدا کرده‌اند تا نقشه‌های استراتژیکی را به سرانجام برسانند. چیزی‌که تمام فضای موسیقیایی موجود را تحت‌تسلط خود درآورده بود. نقطه‌نظر این مقاله محدود به آلمان در زمان جنگ جهانی دوم شده است، موقعیتی که اپراهای واگنر به آثار شاخص موسیقیایی هیتلر و حزب نازیسم تبدیل شدند، چیزی که به‌هیچ‌وجه اتفاقی نبود.‌ آن‌ها از لحظه‌ی تأسیس حزب خود فرآیند «نازی‌سازی» را در موسیقی پیش گرفتند و از این زمان جریانات موسیقیایی که با دستورالعمل‌های آن‌ها سازگار نبود، در این مسیر حذف شد و «بی‌ارزش» یا «مطرود» نام گرفت. با شروع جنگ جهانی دوم، طرفداران حزب نازیسم درراستای جنگی که فرمانده‌هایشان با هدف فتح جهان، نبرد عظیمی را آغاز کرده بودند تا نژاد آریایی بر فراز نژادهای دیگر بایستد، باید هویت موسیقیایی خود را با ایجاد اهدافی مشترک برای مردمان و سربازان خود سمت‌وسو می‌دادند. دراین‌میان اپراهای واگنر توانست همچون «عامل‌های اخلاقی» عمل کرده و دلالت‌های معنایی هم‌سو با این اهداف مسلط پیدا کند تا نوید آرمان‌های مشترک نازیسم را برای مردمان آلمان به صدا درآورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Concept of War Based on Clausewitz’s Theory in the Leading Musical Works of Germany During Worlds War II

نویسنده [English]

  • mohamad adelfar
Art Research, Art Faculty, soore university, Tehran, Tehran.
چکیده [English]

Musical works and music art during World War II have been described as an effective and motivational factor for the nations involved in the war. For these nations, the leading musical works appeared and were used to be in line with their strategic aim in the war, and it was a decisive factor for the forces involved in the battle. Since these works of music are directly related to the phenomenon of war, carrying particular implications at a specific time and geography, they can be analyzed alternatively as an influential factor in the war through the concept of the "Moral Factors" of the Clausewitz War Theory. The "Moral Factors" of the War relevant to Music works are a series of elements through which musical works, like a tool, draw a "commonplace" to reach the society for fighting in the scene of the war. This concept is used here to show the way that prominent musical works in a specific country at the time of World War II had appeared as an armed force with a determined common goal for accomplishing the strategic plan which, at this particular time, dominated the whole musical milieu that existed. The focus of this article has been limited to Germany during World War II, the situation where Wagner's operas became leading Musical Works by Hitler and the Nazi Party, which was by no means accidental.  From the moment they founded their party, they advanced “Nazification” in music, and from that point, the musical currents incompatible with their instructions were eliminated and dismissed as "worthless" or “Degenerated.” With the beginning of the Second World War, the supporters of the Nazi Party, along with the war that their commanders started with the aim of conquering the world so that the Aryan race would stand above other races, had to direct their own musical identity by creating common goals for their people and soldiers. And in the meantime, Wagner's operas were able to act as "Moral Factors" and found implications aligned with these dominant goals to announce the promise of Nazim's common ideals to the German people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wagner
  • Composer
  • Clausewitz
  • Moral Factor
  • World War II