تعدد گستره ها و ناحیه های صوتی در محدودۀ صوتی آوازخوانان مرد موسیقی ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد موسیقی‌شناسی (اتنوموزیکولوژی) دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 دانشگاه هنر تهران

10.30480/dam.2023.4886.1813

چکیده

مبانی نظری موسیقی ایرانی، به دلیل فقدان یا عدم اِعمال استانداردهای لازم، فاقد یک مبنای نظری جامع در زمینۀ محدوده­بندی اصوات موسیقایی است. مفاهیم و اصطلاحات متکثّرِ موجود در این زمینه، هم­خوان با شیوه­های شفاهی آموزش موسیقی ایرانی، اغلب از سطح ارائه توصیفهای کیفی از محدوده­های صوتی فراتر نرفته­اند. شناخت ماهوی مفاهیم مؤثر در شکل­گیری مبحث محدوده­بندی و به­خصوص ­بررسی ابعاد کمّی اصطلاح «راست­کوک» به­عنوان محدودۀ صوتی آوازخوانان مرد موسیقی ایرانی از مسائل اصلی پیش روی این مقاله به­شمار می­روند. براین اساس تعیین جایگاه محدودۀ راست­کوک در نردبان موسیقایی و تبیین محدوده­های زیرمجموعۀ آن، هدف اصلی از انجام این تحقیق است. این پژوهش بنیادی و کیفی است که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده است. بهره­گیری از اندیشه­های فلاسفۀ مسلمان، در باب تفکیک و دسته­بندی پدیده­­های درک­شوندۀ انسانی، چهارچوب نظری این مقاله را شکل داده است. داده­های این تحقیق مبتنی بر منابع اولیه و کتابخانه­ای است. یافته­های این مقاله نشان می­دهند که نتایج پژوهش­های انجام­شده در خصوص توصیف­ و تبیین اصطلاح راست­کوک، هم­خوانی چندانی با واقعیت­های اجرایی آوازخوانان مرد موسیقی ایرانی ندارند و این مفهوم در حالتی کلی، تنها معرّف جنسیت آوازخوانان است. بررسی نغمه­های اجرایی برخی از آوازخوانان مرد موسیقی ایرانی، از سه بازۀ زمانیِ اواخر دوران قاجار، دوران پهلوی و دورۀ معاصر، حاکی از آن است که محدودۀ راست­کوک مشتمل بر چهار زیرمحدودۀ صوتی است که در این مقاله با عنوان­های گسترۀ صوتیِ «راست­کوکِ­پایین»، «راست­کوک­وسط»، «راست­کوک­بالا» و «راست­کوک­غیث» نامگذاری شده­اند. از میان این محدوده­های صوتی چهارگانه، گستره­های راست­کوک­وسط و راست­کوک­بالا در اجرای آواز موسیقی ایرانی و گسترۀ راست­کوک­پایین در زمینۀ آموزش آواز کاربرد دارند. بنابر شواهد موجود گسترۀ راست­کوک­غیث در دوران معاصر فاقد کاربری است. هریک از این گستره­های صوتیِ آوازی، با وسعتی به میزان یک فاصلۀ پانزدهم­درست، به سه ناحیۀ صوتی با نام­های «بم»، «میانه» و «اوج» تقسیم می­شوند که به­ترتیب محدوده­هایی به فاصلۀ یک چهارگان، یک هنگام و یک پنجگان از هریک از گستره­های صوتی یادشده را دربر می­گیرند. از این میان ناحیۀ صوتی میانه، فاصله­ای محوری در صدای آوازخوانان مرد موسیقی ایرانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Multiplicity of Compasses and Registers in the Range of Iranian Male Singers’ Voice

نویسندگان [English]

  • Masoud Abbasi 1
  • sayid Hossein meisami 2
1 Master student of Musicology (Ethnomusicology), Faculty of Music, University of Art, Tehran, Iran.
2 University of Arts
چکیده [English]

The theoretical foundations of Iranian music, due to the lack of the necessary standards, do not have a comprehensive theoretical basis in the field of the registration of musical sounds. The numerous concepts and terms in this field, based on the oral traditions of Iranian music education, often have not exceeded the level of providing qualitative descriptions of sonic ranges. Identifying and explaining concepts related to the subject of registration, and examining the vocal range of Rāstkuk, as the vocal range of Iranian male singers, are the main issues of this article. Therefore, specifying the position of the range of Rāstkuk in the musical echelon and explaining its subsets sonic range, is the main purpose of this research. This research is fundamental and qualitative and was done in a descriptive-analytical way. The data of this research is based on primary and library sources. The use of Muslim philosophers’ ideas about the separation and classification of perceived phenomena by human has formed the theoretical framework of this paper. The findings of this research show that the results of the research conducted in the field of describing and explaining the term Rāstkuk are not consistent with the realities in the performance of Iranian male singers, and this concept generally represents the gender of singers. Examining the performance tunes of some Iranian male singers, from the three time periods of the late Qājār era, Pahlavi era and the contemporary era, shows that the Rāstkuk range includes four sonic sub-ranges, which are named as the compasses of Rāstkuk-pāein (similar to Bass), Rāstkuk-vasat (similar to Baritone), Rāstkuk-bālā (similar to Tenor), and Rāstkuk-ghis (similar to Alto) in this article. Among them, compasses of Rāstkuk-vasat and Rāstkuk-bālā are used in singing performance and compass of Rāstkuk-pāein in the field of singing education. According to the findings of the article, compass of Rāstkuk-ghis has no use in the contemporary era. Each of the compasses of Rāstkuk range is divided into three separate registers: Bam (down), Miyane (middle) and Owj (up). The register of Bam with an interval of perfect fourth, the register of Miyane with an interval of perfect octave and the register of Owj with an interval of one perfect fifth constitute the maximum limit of a vocal compass from down to up. Among these cases, the register of Miyane is an important interval in the voice of Iranian male singers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Registration
  • Rāstkuk
  • Compass
  • Register