رد پای گاو اسطوره ای در سینمای ایران: نمونه نقد اسطوره محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشکده علوم زیستی، پژوهشگاه دانش های بنیادی، تهران، ایران.

2 دکتری ادبیات

10.30480/dam.2023.3715.1670

چکیده

از زمان انتشار کتاب آناتومی نقد اثر نورتروپ فرای، نقد اسطوره­ گرا یکی از مهمترین و ثمربخش ­ترین شاخه ­های نقد ادبی بوده و به یکی از گرایش ­های غالب در مطالعات ادبی دانشگاهی در بریتانیا و آمریکا تبدیل شده است. به نظر می ­رسد که تقریباً همۀ نمونه ­های نقد اسطوره ­گرا از دو جهت با هم اشتراک دارند. نخست آنکه از اثر هنری آغاز می ­کنند و به جست‌وجوی رد پای اساطیر در آن می ­پردازند؛ دوم آنکه دیدگاه همۀ آنها نسبت به اساطیر کم‌و‌بیش ایستا است و کمتر به دگرگونی ­های عناصر و درون­مایه ­های اسطوره­ا در طول تاریخ توجه می ­کنند. در این مقاله، رویکردی جدید معرفی می ­شود که آن را نقد اسطوره ­محور نامیده ­ایم، از هر دو جهت با نمونه ­های متداول نقد اسطوره­ گرا تفاوت دارد. در این رویکرد از یک اسطوره و بررسی روند دگرگونی آن در طول تاریخ آغاز می‌کنیم، سپس به ردیابی آن اسطوره و نسخه ­های بدیلش در آثار هنری می ­پردازیم و از این راه پیوندهای پنهان آثار هنری را آشکار می ­کنیم.
این مقاله از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده است. در بخش نظری مقدمه ­ای کوتاه دربارۀ نقد اسطوره ­گرا ارائه کرده‌ایم؛ سپس نقد اسطوره­ محور را معرفی نموده ­ایم  و بر تفاوت آن با شیوه ­های متداول نقد اسطوره ­گرا تأکید کرده ­ایم. در بخش دوم نمونه ­ای عملی از نقد اسطوره ­محور ارائه کرده ­ایم. ابتدا شرح کوتاهی در بارۀ اسطوره ­های گاوکشی و دگرگونی آنها در طول تاریخ ارائه کرده و سرانجام بازتاب این اسطوره­ ها را دو اثر مهم سینمای ایران، گاو اثر داریوش مهرجویی و قیصر اثر مسعود کیمیایی، بررسی می ­کنیم و نشان می­دهیم که از این راه می ­توان از برخی پیوندهای پنهان و نکات مبهم این دو اثر رمزگشایی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Tracing the Mythical Cow in Iranian Cinema: An Example of Myth-based Criticism

نویسندگان [English]

  • Rouzbeh Touserkani 1
  • Shoubaneh Sarraf 2
1 School of biological Science, Institute for Research in Fundamental Sciences (IPM), Tehran, Iran.
2 PhD in persian literature
چکیده [English]

There is widespread agreement that since the publication of Northrop Fry's Anatomy of Criticism, the myth criticism has become one of the most important and fruitful branches of literary criticism, which has dominated academic literary study in Britain and the United States. It seems that all samples of all versions of the mythic criticism share the same two features. The first one is the priority of the art works. They always start with the text and then look for the manifestation of myths or archetypes in it. Second, their view of mythology is usually static. They pay little attention to the changes and transformations of mythological elements and themes throughout history. As a result, they seem oblivious to valuable findings of comparative mythology.
In this article, a new approach is introduced that can be called myth-based criticism. It is different from the common examples of myth criticism in both ways. Unlike other versions of mythic criticism, we start with a myth and its historical transformations and then seek for its manifestations in texts. In this approach, using comparative studies and understanding the transformation process of myths, the hidden links of works of art are uncovered.
This article consists of two parts, one is theoretical and the other practical. In the theoretical part, a brief introduction to myth criticism and its history is presented, then the principles of myth-based criticism are offered. In the second part, a practical example of myth-based criticism is provided. First, a brief description of the myths of bull-slaying and the transformation of such myths throughout history, with emphasis on Persian mythology is presented. Finally, the reflection of these myths in two important works of Iranian cinema, the Cow by Dariush Mehrjui and Qeysar by Masoud Kimiaei are examined. The results show that in this way it is possible to decipher some hidden connections and ambiguous points in these two works.
What we have in mind is to establish a new method of art criticism that can be presented as an Iranian criticism method. Myth-based criticism can be considered as an Iranian way of criticism because few cultures like the ancient culture of Iran have a treasure of transformed myths and epics, and this is exactly the starting point for establishing a myth-oriented critique.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mythic Criticism
  • Myth-based Criticism
  • Ovagdāt
  • The Cow
  • Qeysar