عوامل موثر بر شکل گیری زنجیره ارزش در صنعت سینمای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

2 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه واحد اصفهان

3 ستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، اصفهان، ایران

10.30480/dam.2022.4184.1716

چکیده

صنایع فرهنگی نقش مهمی را در افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، تقویت هویت ملی و دستیابی به توسعه پایدار بازی می‌کنند. سینما نیز به‌عنوان یکی از اجزای صنایع فرهنگی می‌تواند، موجب رونق و تقویت هنر- صنعت و هنرهای وابسته به آن شده و به‌تبع می‌توان در سینمای ایران نیز از ظرفیت و توانمندی‌های ویژه‌ی این رسانه‌ی ارتباطی/ هنری درراستای بهره‌مندی اقتصادی استفاده کرد. این در صورتی خواهد بود که اقتصاد سینمای ایران قابلیت تبدیل‌شدن به آنچه تحت‌عنوان «صنعت سینما» می‌شناسیم، دارا باشد. ازاین‌رو تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری زنجیره‌ارزش در صنعت سینمای ایران و روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه‌‌ی داده‌بنیاد انجام گرفت. جامعه‌‌ی آماری شامل همه‌ی خبرگان در حوزه اقتصادی سینما، اساتید دانشگاه، تهیه‌کنندگان و ... بوده‌اند. روش‌ نمونه‌گیری پژوهش، روش نمونه‌گیری نظری است. در این پژوهش با تعداد 15 خبره مصاحبه انجام گرفته است. برای جمع‌آوری اطلاعات از روش مصاحبه عمیق و بدون ساختار استفاده شده است. و ازطریق جمع‌آوری، کدگذاری و تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها صورت گرفت. تحلیل و کدگذاری داده‌ها از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شده است. به‌منظور صحت و اعتبار داده‌های پژوهش از چهار شاخص اعتبار گابا و لینکلن (1989) استفاده شده است. برخی از شرایط علی اشاره‌شده‌ی پژوهش شامل ضرورت اصلاح نظام اقتصادی فعلی در سینمای ایران، نبود نگاه اقتصادی به زنجیره‌‌ارزش در ایران، ضعف دانش و چارچوب تئوری جامع بومی برای زنجیره‌ارزش در سینما، ضرورت شکل‌گیری بازار در زنجیره‌ارزش و توجه به بازاریابی، لزوم بومی‌سازی مباحث زنجیره‌ارزش در سینما ایران، لزوم بومی‌سازی مباحث زنجیره‌ارزش برای تعیین حیطه و دسته‌بندی صنعت سینمایی، کمبود زیرساخت‌های نرم و سخت در زنجیره‌ارزش ایران، لزوم ایجاد بستر و شریان سالم اقتصادی برای فعالیت در حوزه زنجیره‌ارزش سینما، تأثیر مهم و متقابل بازار و زنجیره‌ارزش سینما بر یکدیگر، بازارسازی به‌عنوان عامل اصلی قدرت و بسط زنجیره‌ارزش در صنعت سینما و ... است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective factors in the formation of value chain in the Iranian film industry

نویسندگان [English]

  • Ali Rashidpoor 1
  • ahahnaz hamzelo 2
  • Reza ebrahimzadeh 3
1 Faculty member of Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan)
2 PhD student in Media Management, Isfahan Branch
3 Assisstant Professor, IAU Isfahan Branch
چکیده [English]

Cultural industries play an important role in increasing employment, and economic growth, strengthening national identity, and achieving sustainable development. Cinema, as one of the components of cultural industries, can lead to the prosperity and strengthening of art-industry and related arts, and consequently, the special capacity and capabilities of this communication media can also be used in Iranian cinema. Henry used it for economic gain. This will be the case if the economy of Iranian cinema can become what we know as the "cinema industry". Therefore, the present study was conducted to investigate the factors affecting the formation of the value chain in the Iranian film industry and the qualitative research method, the data method of the foundation. The statistical population included all experts in the field of cinema economics, university professors, producers, etc. The Research sampling method is theoretical. In this study, 15 experts were interviewed. An in-depth and unstructured interview method was used to collect information. Data were analyzed by collecting, coding, and analyzing the collected data. Data analysis and coding have been done through open coding, axial coding, and selective coding. To validate the research data, four GABA and Lincoln (1989) validity indices have been used. Some of the causal conditions mentioned in the research include the need to reform the current economic system in Iranian cinema, lack of economic view of the value chain in Iran, lack of knowledge and comprehensive local theory framework for the value chain in cinema, the need for market formation in the value chain and attention to marketing, the need to localize value chain issues in Iranian cinema, the need to localize value chain issues to determine the scope and classification of the film industry, the lack of soft and hard infrastructure in the Iranian value chain, the need to create a healthy economic platform and artery to operate in the chain The value of cinema is the important and reciprocal impact of the cinema value chain market on each other, market building as the main factor of power and expansion of the value chain in the film industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • value chain
  • value
  • cinema industry
  • Iran