مطالعه کارکرد انتقادی سه اثر در سینمای موج نوی فرانسه و سینمای خودبازتابی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران.

2 دانشیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیتِ مدرّس، تهران، ایران.

10.30480/dam.2022.1866.1418

چکیده

با توجه به اهمیّت فهم صحیح موج نو سینمای فرانسه و تاثیر آن بر سینمای ایران، این پژوهش سعی دارد از طریق بررسی رویکرد انتقادی شش اثر در سینمای موج نو فرانسه و سینمای خود بازتابی ایران به خوانش دوباره و متفاوتِ این آثار دست یابد. می‌توان گفت سینما به عنوان مهمترین هنر تأثیرگذار که هر اندیشه و مفهومی را به تصویر می‌کشد، توانست موج جدیدی را با هدف پرداختن به واقعیات به عنوان "موج نو" که با هر گونه اقتباس، تقلید، تکرار و دروغ مخالف است، از آنجا که موج نوی سینمای فرانسه به خود بازتابی به عنوان پدیده "فراژانریی و فرارسانه‌ای" می‌پردازد که سعی دارد به شکل واضح و شفاف رمزگان و عناصر ساختاری خود را به نمایش بگذارد که مهمترین کارکرد آن کارکرد انتقادی است. با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، نوع روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش‌های گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و ابزار دیگر این تحقیق مشاهده است. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به احساس نیاز جهان به رویکرد جدید در سینما، سینمای انتقادی با ایجاد تردید در مخاطب نسبت به مسائل پیرامون و باورهایی که از گذشته در ذهن مخاطب بدون هیچ تفکری شکل گرفته است به رشد فردی جوامع کمک کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the Critical Function of Three Works in French New Wave Cinema and Self-Reflexivity of Cinema of Iran

نویسندگان [English]

  • Monereh Hoseine 1
  • Ali Sheikhmehdi 2
1 Scholar
2 Lecturer
چکیده [English]

Impact on Iranian cinema, as well as its understanding, this study attempts to reflect Iran's repertoire of the works in the cinematic critique of six works in the cinema of the French New Wave and its cinema. Two cinema from Iran and France.
It can be said that cinema, as the most influential art that depicts every thought and concept, was able to create a new wave with the aim of addressing the facts as a "new wave" that opposes any adaptation, imitation, repetition, and lie. This need for self-reflection and self-reflection made people more aware of the realities of their society without past barriers and pressures In order to achieve this intellectual, psychological and individual growth, one needs to doubt, investigate and investigate certain issues, to examine the basis of his beliefs in order to uncover the nodes formed within him, and his mental disorder To heal in order to reach peace with himself and restore his existential truth And it shares its inner peace with the world; it is thus manifesting itself to the world as it is in reality; it is self-reflective of the fact that the new wave of cinema has to be considered in order to achieve its goal, the reality of the world. Getting self-reflective is in his works, and self-reemergence is an inseparable part of the new wave of cinema..Because the new wave of French cinema reflects itself as a phenomenon of "transcendentalism", it seeks to clearly and transparently display its codes and structural elements, and has many functions, most notably its critical function. Regarding the nature of the subject, the study of the critical work of three self-reflective cinematic effects of Persia Khimavi's "Mongols", "That night, when Baron came" by Kamran Shirdel, "Close-Up" by Abbas Kiarostami, and three French New Year's " Truffaut, "Everything Going" by Jean-Luc Godard and Pierre Gourin, "Summer Memories" by Jean-Method, a type of descriptive-analytical research method and methods for collecting library information in the form of searching in scientific articles and books. Other tools of this research are observable. The research findings show that, Considering the world's need for a new approach to cinema and the emergence of a "New Wave Cinema", it is worth noting that in a world of this massive amount of communication and the pace of transmission, and given that humans inevitably had to adapt themselves to such a speed Forward, they may be subject to stress, confusion and superficiality, and compulsory exposure to the environment due to this wide range; To overcome these problems and prevent deep mental and psychological splits, they need to be self-aware and recognize their own weaknesses and strengths. In this regard, cinema, due to its wide extent in the world, has the greatest power of rapid, effective and profound transitions on people to enlighten the light of reason and awareness, to understand and accept duality, reality and truth in the world, and to have a peaceful attitude toward Reality and the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Critical Function"
  • " Cinema"
  • " French New Wave"
  • "Self-Reflexivity Cinema"
  • " Meta Film"
  1. فهرست منابع

    • اجلالی، پرویز، گوهری‌پور، حامد. (1392). « بررسی تطبیقی تصویر شهر در سینمای موج نو ایران و فرانسه». نامه معماری و شهرسازی. شماره (12).صفحه 1
    • امیری، ساره، آقابابایی، احسان، فدایی، مجید. (1395). « بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه‌های چهل تا هفتاد)»، فصلنامه جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، شماره (2)، صفحه‌های 8، 25-51.
    • ایوبی، حجت‌الله. (1387). « دولت و سینما در فرانسه: راهکارهای ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی». فصل‌نامه تحقیقات فرهنگی، شماره (3)، صفحه1.
    • دالگرن، پیتر. (1380).تلویزیون و گستره عمومی، مترجم: مهدی شفقتی، تهران: آن.
    • سلطانی گردفرامرزی، مهدی، مرادخانی، همایون و اسماعیل‌زاده، علی‌اصغر. (1396). «برساخت سینمایی جرم و مجرمان در فیلم‌های ایرانی (سال‌های 1394-1380)». فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره (37)، صفحه‌های 18، 163-191.‌
    • سینا، خسرو، افشار، حمیدرضا. (1395). « تحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره (45). صفحه‌های 12، 1
    • شرکا، آنتونیا. (1380). « نقش دو نسل از فیلم‌سازان مؤلف در پیشرفت سینمای ایران، نگاه مقایسه‌ای» فصلنامه علوم اجتماعی. شماره (16)، صفحه‌های 289-265.
    • شهبا، محمد. (1370). « ژان روش و سینمای مستند». فصلنامه فارابی، شماره (3).
    • صدر، حمیدرضا (1391). « سایه باد»، مجله صنعت سینما، شماره (122).
    • فرهادپور، مراد. (1375).« درباره مضامین و ساختارهای دیالکتیک روشنگری»، فصلنامه ارغنون، شماره (11) و (12)، صفحه‌های 290-257.
    • مهدی‌زاده، سید محمد. (1387).رسانه و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها.
    • هاشمی، سید محسن، فیروزی، مریم. (1395). « خودبازتابی‌و کارکردهای آن در سینما». نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره (89)،صفحه 1.
    • هاشمی، محسن، فیروزی، مریم. (1395). « خودبازتابی و کارکردهای آن در سینما»، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دو فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه هنر،شماره (14)، صفحه 1.
    • هرست هاوس، رزالیند. (1384).بازنمایی و صدق، مترجم: امیرنصری، تهران: فرهنگستان هنر.

    ·  حافظ‌نیا، محمدرضا. (1397). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.

    • صدر، حمیدرضا (1391). « سایه باد»، مجله صنعت سینما، شماره (122).
    • هیوارد، سوزان. (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی. تهران: انتشارات هزاره سوم.
    • استم، رابرت. (1383). مقدمه‌ای بر نظریه فیلم. تهران: سوره مهر
    • تروفو، فرانسوا. (1382). موج نو سینمای فرانسه (25 سال بعد از موج نو). تهران: انتشارات نیلوفر.
    • بی‌نا. (1397). بررسی سینمای مستند کامران شیردل در سینماتک خانه‌هنرمندان. پایگاه خبری تحلیلی سینمای تجربی. بازیابی در 11/7/ 1397 از ir
    • بی‌نا. (1394). سینمای ‌پرویز کیمیاوی به روایت روبرت صافاریان. پایگاه تحلیل و اطلاع‌رسانی فرهنگ و علوم انسانی. بازیابی در 9 /7/ 1397 از http://farhangemrooz.com
    • خوشنویس، حمیدرضا. (1391). تعریف ‌خودآگاهی، بازیابی‌در 27/4/1391 از cloob.co
    • غلامعلی، ریبوار (1389) « خودبازتابندگی در سینمای ژان‌لوک‌گدار و عباس کیارستمی». نشریه فرهنگی و هنری آدم برفی‌ها، بازیابی در 13/8/1389 از http://adambarfiha.com/
    1. Konrath, Lisa )2010(, Metafilm: Forms and Functions of Self Reflexivity in Postmodern Film, vdm publishing
    2. Lambert، (2017) "The Self-Reflectivity of Silliness: Sullivan's Travels' Critique of the Classical Hollywood Film." Journal of Popular Film and Television 45.3: 165-171. Palmer, T. (2017). Drift: Paule Delsol inside and outside the French New Wave. Studies in French Cinema, 17(2), 144-164.
    3. Urraca, Beatriz. "The Never-Ending Movie: Precariousness and Self-reflexivity in Contemporary Argentine Cinema." The Precarious in the Cinemas of the Americas. Palgrave Macmillan, Cham, 2018. 81-97.
    4. Gillett, G. (1992).Meaning and Thought, Oxford: Clarendon Press.
    5. Hall, S. (1997). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sag Publication.
    6. Urfalino, P. (1996) L’invention de la politique culturelle, Paris: La Documentation Française.
    7. Nemery, J. & Thuriot, F. (1999) “Le cinéma en France et en Europe. Enjeux territoriaux, nationaux et européens”, in Les Cahiers de l’Administration territoriale, No.16
    8. Klaus, D. (2008) ‘Have You Seen Any Good Films Lately?’ Geopolitics International Relations and Film, Geography Compass, 476–494
    9. Bagherishad, z. (2014) The Portrayal of Iranian Women in Swedish Public
    10. Service Television, Master Thesis for the 2-year master programme Media and Communication Studies Stockholm University, JMK - Department of Journalism, Media and Communication
    11. Konrath, Lisa, )2010(, Metafilm: Forms and Functions of Self Reflexivity in Postmodern Film, vdm publishing.