بررسی تنیّت انعکاسی و سیاسی در آخرین نوار کراپ و فاجعة ساموئل بکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیارِ گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبان‌های خارجی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30480/dam.2022.1482.1350

چکیده

تئاتر متأخر بکت با رویکردی سیاسی‌تر از آثار اولیه‌اش از گفتمان قدرت انتقاد می‌کند. این مقاله با تمرکز بر تجربة بدن به‌عنوان رکن انکارناپذیرِ هویت معاصر، نگرش بکت را به سیاستِ بدن یا تنیّت تحلیل می‌نماید. آخرین نوار کراپ، نمایندة اولین آثار بکت و فاجعه، سیاسی‌ترین مصداق از آخرین نمایش‌هایش مورد بررسی تطبیقی قرار می‌گیرد. بخش اول، به بررسی آخرین نوار کراپ از منظر جامعه‌شناسی پراگماتیست و تنیّت انعکاسی می‌پردازد. تنیّت انعکاسی، هویت را بازتابشِ انگاره‌های اجتماعی می‌داند و عرصه‌ای درخور توجه برای سیاست تن قائل نیست. کراپ نه‌فقط با انعکاس بلکه خودبازانعکاسیِ مکررْ بدنش را می‌آزماید. اما تغییر نگرش بکت، کاستی‌های تنیّت جامعه‌شناختی را نمایان می‌سازد. ازاین‌رو، بخش دوم، تنیّت را در فاجعه از منظر مفهوم سیاسی «وضعیت استثنا» موشکافی می‌کند. قدرت با وضعیت استثنا، بدن را دچار دوگانگی می‌کند: با حذف، در سیاست شاملش می‌کند و با مراقبت، مجازاتش می‌کند. بکت در فاجعه، وضعیت استثنا، تعلیق بین اخراج و شمول و آثارش را‌ بر بدن «قهرمان نمایش» نشان می‌دهد. در بکتِ متأخرْ بدن با نیازها و تعاملات اجتماعی هماهنگ نیست و به قربانی و آزمایش تبدیل می‌شود. در سیاستِ بدن و بدنِ سیاسیِ بکتْ، هر گونه تعامل با جامعه، لاجرم و ناخواسته، نفوذ قدرت را بر بدن نقش می‌زند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reflexive and Political Embodiment in Samuel Beckett’s Krapp’s Last Tape and Catastrophe

نویسنده [English]

  • Narges Montakhabi Bakhtvar
Department of English Language and Literature, Faculty of Foreign Languages, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Beckett’s last plays criticize the discourse of power with a more political approach than his early works. This essay scrutinizes his change of approach and meanderings in politicizations of the body or political body with a focus upon the act of embodiment as an undeniable cornerstone of contemporary identity and subjectivity. Krapp’s Last Tape as the representative of Beckett’s early plays is compared to Catastrophe as his most political work in the corpus his late plays. The first section of this essay studies Krapp’s Last Tape from the perspective of Pragmatist Sociology and its well-received and prevalent sub-category, which is “reflexive embodiment”. Reflexive embodiment views identity as the reflection of social images, interactions, concepts, and influences. The problem with reflexive embodiment is that it neglects and undermines politics of the body or the processes through which the body and embodiment are politicized and shaped by the discourse of power. Reflexive embodiment sees the body as a mirror held up against others, people surrounding us, social events, and processes. Krapp examines his body not just through reflection, but constant self-reflection and self-scrutiny, that is to say, the act of recording the tapes produces multiple selves of/for Krapp. Each tape becomes an other for Krapp resulting in his sense of loss, desperation, and psychological pain. The mirror within the mirror embodiment of Krapp reveals the fact that the reflection in Beckett’s play becomes performative as it results in a labyrinthine selfhood. It can be claimed that Beckett’s revision of his approach to the body reveals the shortcomings of sociological embodiment and reflection theory. Reflexive embodiment lacks a vivid political discourse. Thus, the second part of the essay analyzes embodiment in Catastrophe from the political lens of “state of exception”. State of exception, introduced and promulgated by Carl Schmitt, is the essence of power; it is how power comes into being, grows, instills, and installs itself in the society. Power with the use of state of exception exposes the body to a radical, yet fundamental dualism: It includes the body by excluding it and punishes the body by taking care of it. It can be stated that state of exception is the way through which power rules without overt and severe force; it controls the subjects without violent enforcement. Such a zone of indistinction between inclusion and exclusion, violence and care, nature and culture, law and lawlessness surfaces in Catastrophe as Protagonist’s body is meticulously and pointedly formed and ruled over by Director’s constant orders. Protagonist’s body is excluded from the sphere of the social and the political as it is included within Director’s instruction. In Catastrophe, Beckett reveals the state of exception, the oscillation between exclusion and inclusion and its impacts on Protagonist’s body. In Beckett’s late plays, body does not concord with social requirements and interactions and it is victimized and experimentalized. In his politicization of the body, embodiment induces disembodiment as any interaction with the society inevitability and forcibly carves the discourse of power on the body.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Embodiment
  • Beckett
  • Reflection
  • State of Exception
  • فهرست منابع

    • اسلین،‌ مارتین (۱۳۸۸)، تئاتر ابسورد، ترجمه مهتاب کلانتری و منصوره وفایی، تهران: کتاب آمه.
    • آگامبن، جورجو (۱۳۹۳)، «گفت‌وگوی جولیت کرف با جورجو آگامبن».
    • بکت، ساموئل (۱۳۸۰)، فاجعه، ترجمه صفدر تقی‌زاده، کارنامه، شماره (۲۰، ۱۰-۱۱).
    • حداد، ابوالفضل (۱۳۸۹)، «حقیقت و معنا در آثار ساموئل بکت (با تأکید بر دیدگاه‌های آلن بدیو و تئودور آدورنو)»، فصلنامه علمی-پژوهشی نقد زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه شهید بهشتی، دوره ۳، شماره ( ۵، ۴۹-۷۱).
    • دوتویی،‌ رژر (۱۳۸۳)، «سه گفت‌وگو: ساموئل بکت و ژرژ دوتویی»، ترجمه مراد فرهادپور، فصلنامه سمرقند، سال ۲، شماره‌ی (۶)، ویژه‌نامه ساموئل بکت. ۱۲۱-۱۳۲.
    • رحیمیان شیرمرد، محمد (۱۳۹۱)، «معمای تفسیر در آثار ساموئل بکت (براساس رهیافت‌های تئودور آدورنو مبنی بر تفسیر اثر هنری)»، فصلنامه کیمیای هنر، سال ۱، شماره (۶، ۳۵-۵۰).
    • زرگرزاده، هاله (۱۳۸۳)، «ذن بوداییسم و آخر بازی ساموئل بکت»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال ۴۷، شماره ( ۱۹۲، ۲۳۳-۲۶۳).
    • کنر، هیو (۱۳۸۰)، «آخرین نوار کراپ»، ترجمه عادل هاشمی، کارنامه، شماره ( ۲۰، ۵۰-۵۲).
    • هادی‌زاده، علی و علی حاتم (۱۳۹۳)، مقدمه فاجعه (هفت نمایش‌نامه کوتاه از ساموئل بکت)، تهران: نشر مشکی.
    • یوسفیان کناری، محمدجعفر (۱۳۹۱)، «سکوت یا اجتناب اجرایی دریدا:‌ تأملی انتقادی بر فاصله نظری تئاتر آرتو و بکت»، دو فصلنامه علمی-پژوهشی نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه هنر، شماره (۴، ۳۷-۵۴).

    http://m.tarjomaan.com/interview/6725/

    • Adorno, Theodor W. (1991), “Trying to Understand Endgame”, Notes on Literature, Vol. 1, trans. Shierry Weber Nocholsen, Colombia University Press, New York.
    • Agamben, Giorgio (1998), Homo Sacer: Sovereign Power and Bare life, Stanford University Press, Stanford.
    • --- (1995), Idea of Prose, trans. Michael Sullivan and Sam Whitsitt, State University of New York Press, New York.
    • --- (1999), Potentialities: Collected Essays in Philosophy, trans. Daniel Heller-Roazen, Stanford University Press, Stanford.
    • Ball, Andrew (2017), “Subjects of Desire: Gaze and Voice in Krapp’s Last Tape”, Janus Head, Vol. 15, No. 1, 97-118.
    • Beckett, Samuel (1958), Krapp’s Last Tape and Other Dramatic Peices, Grove Press, New York.
    • Benjamin, Walter (1968), “Theses on the Philosophy of History”, Illuminations, trans. Harry Zohn, Schocken Books, New York, 253-264.
    • Blanchot, Maurice (1988), The Unavowable Community, Station Hill Press, Barrytown.
    • Cauchi-Saronto, Roberta (2012), “Leopardi’s and Beckett’s Dianoetic Laugh: The Intermediate Space of Desire in the Operette Morali and Krapp’s Last Tape”, Forum Italicum 42, No. 2, 234-52.
    • Cooley, Charles Horton (1987), Human Nature and Social Order, Transaction, New Jersey.
    • Durantaye, de la Leland (2009), Giorgio Agamben: A Critical Introduction, Stanford University Press, California.
    • Erickson, Jon (1991), “Self-Objectification and Preservation in Beckett’s Krapp’s Last Tape”, The World of Samuel Beckett, ed. Joseph H. Smith, The Johns Hopkins University Press, Baltimore, 181-94.
    • Feldman, Leonard C. (2007), “Terminal Exceptions: Law and Sovereignty at the Airport Threshold”, Law, Culture and the Humanities, Vol. 3, 320-344.
    • Hansen, Jim (2008), “Samuel Beckett’s Catastrophe and the Theater of Pure Means”, Contemporay Literature, Vol. 49, No. 4, 660-682.
    • Honneth, A. (1992), The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts, MIT Press, Cambridge.
    • Kiberd, Declan (1997), Inventing Ireland: The Literature of Modern Nation, Harvard University Press, Cambridge.
    • Kintzele, Paul (2009), “Sacrifice, Inhibition, and Oedipal Fantasy in Krapp’s Last Tape”, Modern Drama, Vol. 52, No. 2, 207-19.
    • Kojève, Alexandre (1969), Introduction to the Reading of Hegel, Basic Books, New York.
    • McMullan, Anna (1993), Theatre on Trial: Samuel Beckett’s Later Drama, Routledge, London and New York.
    • Schmitt, Carl (1985), Political Theology: Four Chapters on the Concept of Sovereignty, trans. George Schwab, MIT Press: Cambridge.
    • Toepfer, Karl (1996), “Nudity and Textuality in Postmodern Performance”, Performing Arts Journal, Vol. 18, No. 3, 76-91.
    • Waskul, Dennis and Phillip Vannini (2006), eds. Body/Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body, Ashgate Publishing Ltd., Hampshire.