بررسی رابطه خودکارآمدی و اجرا در نوازندگی پیانو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دانشگاه هنر ایران

2 استادیار گروه موسیقی جهانی، دانشگاه هنر ایران، ایران

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30480/dam.2025.5866.1997

چکیده

کیفیت اجرای نوازندگی پیانو، تحت تاثیر عوامل مختلفی ازجمله خودکارآمدی قرار دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه‌ی میان سازه‌های خودکارآمدی و اجرای هنرجویان پیانو بوده‌است. برای این‌منظور و برپایه‌ی پیشینه پژوهش‌ از روش‌شناسی توصیفی ـ همبستگی استفاده شده‌است. ابزارهای گردآوری داده‌ها، مقیاس خودکارآمدی پیانو (کورتولدو و بولوت، 2017) و مقیاس محقق‌ساخته سنجش عملکرد اجرای پیانو بوده‌است. جامعه‌آماری پژوهش را تمامی هنرآموزان سه مرکز آموزشی واقع در تهران و مشهد تشکیل می‌دادند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 123 نفر انتخاب شده‌اند. روایی صوری و محتوایی هر دو ابزار ازسوی استادان صاحب‌نظر تایید شد و میزان پایایی (همسانی درونی) آن‌ها در شاخص آلفای کرونباخ برای هر دو مقیاس‌ خودکارآمدی و عملکرد در سطح بالا و به ترتیب 0/92 و 0/91 درصد به‌دست آمده است. با توجه به همبستگی مثبت (424/0) میان خودکارآمدی و عملکرد پیانو به محاسبه ضرایب رگرسیونی لازم اقدام شد. در این پژوهش تفاوت معنی‌داری میان پاسخگویان زن و مرد در هر دو مقیاس مشاهده نشده است. در مجموع بر اساس یافته‌های این پژوهش ـ به‌عنوان نخستین پژوهش انجام شده در کشور ـ می‌توان استدلال کرد که تقویت باور افراد به توانایی‌های خود در یادگیری و اجرا با سطوح بالاتر افراد در نوازندگی پیانو در ارتباط است.

عنوان مقاله [English]

Self-efficacy and piano performance: An investigation.

نویسندگان [English]

  • Tooraj Amirnezami 1
  • Pooyan Azadeh 2
  • Ali Asghar Mahmoodi Koochaksaraee 3
1 Master's degree in Classical Music Performance, Faculty of Music, Iran University of Art
2 Assistant Professor, Department of World Music, Iran University of Art,, Iran
3 PhD student in Educational Psychology, Department of Educational Psychology and Personality, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research explores the relationship between self-efficacy and piano performance among music students in Iran, emphasizing the role of self-efficacy as a psychological construct that significantly influences learning and performance outcomes.
The study also aimed to examine gender differences in self-efficacy and performance, and to provide actionable insights for educators and policymakers in music education.
Results revealed a moderate positive correlation (r = 0.424) between self-efficacy and piano performance, with statistical significance at p < 0.01. Regression analysis indicated that approximately 18% of the variance in piano performance could be explained by self-efficacy beliefs. This finding highlights self-efficacy as a significant predictor of piano performance, suggesting that students who believe in their abilities are more likely to achieve higher levels of proficiency in playing.
The study also examined gender differences in self-efficacy and performance using independent samples t-tests. No significant differences were found between male and female participants in either variable, suggesting that gender does not play a moderating role in this context. This aligns with some previous studies (Dempsey & Comeau, 2019; Onyenye, 2021) while contradicting others (Egilmez, 2015).
In conclusion, this research underscores the vital role of self-efficacy in enhancing piano performance among students. By fostering positive self-beliefs through targeted interventions and supportive teaching practices, educators can significantly contribute to their students' musical development and academic success. The findings advocate for a greater focus on psychological constructs like self-efficacy within music education programs to improve student outcomes and promote resilience in learning.