- افلوطین (۱۳۶۶)، دوره آثار افلوطین، ترجمۀ محمد حسین لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی.
- برت، ریموند لارنس (۱۳۹۵)، تخیل، ترجمۀ مسعود جعفری، تهران، نشر مرکز.
- صفوت، داریوش (۱۳۶۲)، «عرفان و موسیقی ایران»، ماهنامه علمی فرهنگی هدهد، شماره 34،339-359.
- صفوت، داریوش (۱۳۹۲)، هشت گفتار دربارۀ فلسفه موسیقی، تهران، ارس، تهران.
- فارابی، ابونصر محمد (1346)، الموسیقی الکبیر، مصر، قاهره.
- لورتات-ژَکُب، برنارد (1386)، «بداههپردازی: چهارده تعریف»، ترجمه مریم قرسو، فصلنامه موسیقی ماهور، سال دهم، شمارۀ 37، 5-9.
- لیمن، اولیور (۱۳۹۱)، درآمدی بر زیباشناسی اسلامی، ترجمۀ محمد رضا ابوالقاسمی، تهران، نشر ماهی.
- نتل، برونو (1386)، «بداههپردازی: مفاهیم و سنتها»، ترجمۀ ناتالی چوبینه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال دهم، شمارۀ 37، 9-13.
- نیکلاس، ال. هیر (۱۳۸۵)، «النیة و الاخلاص و الصدق»، ترجمۀ محمد عطاران، فصلنامه حوزه و دانشگاه، شمارۀ 3، 2-7.
- نوشین، لادن (1386)، «بداههپردازی بهعنوان دیگری»، ترجمۀ ناتالی چوبینه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال دهم، شماره 37، 171-179.
- Beaty, R. E (2015), “The neuroscience of musical improvisation”. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, Vol. 51, 108–117.
- Berliner, P (1994): “Thinking in Jazz: the infinite art of improvisation”, Chicago Press, pp 904.
- Biasutti, M (2011), “Flow and optimal experience”, Encyclopedia of Creativity, (2nd eds) des M. A. Runco and S. R. Pritzker, San Diego, CA: Academic Press, Vol. 1, 522–528.
-------- (2015), “Pedagogical applications of the cognitive research on music improvisation”, Frontiers in Psychology, Vol. 6.
-------- (2017), “Teaching Improvisation through Processes: Applications in Music Education and Implications for General Education”, Frontiers in Psychology.
- Chirico, A., Serino, S., Cipresso, P., Gaggioli, A.., and Riva, G (2015), “When music “flows”. State and trait in musical performance, composition and listening: a systematic review”, Frontiers in Psychology, Vol. 6, pp 906.
- Coursil, J (2015), “Hidden principles of improvisation”, Sign Systems Studies, Vol. 43, No. 2/3, 226-234.
- Csikszentmihalyi, M (1990), “Flow: The Psychology of Optimal Experience”, New York, Harper Perennial.
- Gadamer, H. G (2004), Truth and Method, (Trans) W. Glen-Doepel, (Rev) Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, New York, Crossroad.
- Guthrie, E. R (1952), “The Psychology of Learning”, Harper and Row, pp 310.
- Kant, I (1987), Critique of Judgement, (Trans) Werner S. Pluhar, Indianapolis: Hackett.
- Kenny, B. J., and Gellrich, M (2002), “Improvisation”, in: The Science and Psychology of Music Performance: Creative Strategies for Teaching and Learning, (eds) R. Parncutt and G. E. McPherson, Oxford University Press, 117–134.
- Lutz, S., and Huitt, W (2003), “Information processing and memory: Theory and applications, Educational Psychology Interactive”, Valdosta, GA: Valdosta State University, 1-17.
- Maitland, J (1992), “Ontology of Appreciation”, In: Immanuel Kant Critical Assessment. London and NewYork, Vol. 3.
- McPherson, G (1993), “Evaluating improvisational ability of high school -instrumentalists”, Bull Council Res Music Educ, Vol. 119, No. 4, 11-20.
- Monson, I (1996), “Saying Something: Jazz Improvisation and Interaction”, University of Chicago Press, pp 261.
- Nettl, B (2009), “On learning the Radif and improvisation in Iran”, In: Musical Improvisation: Art, Education, and Society, (eds) G. Solis and B. Nettl, University of Illinois Press, 185–199.
- Nooshin, L. and Widdess, R (2006), “Improvisation in Iranian and Indian music”. Journal of the Indian Musicological Society, Vol. 36, 104-119.
- Pressing, J (1988), “Improvisation: methods and models”, In: Generative Processing in Music: The Psychology of Performance, Improvisation and Composition, (ed) J. A. Sloboda, Clarendon Press, 129–178.
-------- (1998), “Psychological constraints on improvisational expertise and communication”, In: In the course of performance, (eds) B. Nettl and M. Russell, University of Chicago Press. 47-67.
- Roochnik, D (1996), “Of Art and Wisdomn”, Platos understanding of techne. pp 312.
- Wopereis, I. G. J. H., Stoyanov, S., Kirschner, P. A., and Van Merriënboer, J. J. G (2013), “What makes a good musical improviser? An Expert view on improvisational expertise”, psychomusicology music mind and brain, Vol. 23, No. 4, 222-235.