هویت‌های پنهان، روایت‌های آشکار: واکاوی بازنمایی قومیت در مستند"جزیره رنگین"با رویکرد استوارت هال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه عکاسی، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران

2 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

10.30480/dam.2025.6004.2027

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل دقیق بازنمایی هویت قومی و فرهنگ بومی در مستند "جزیره رنگین" (۱۳۹۳) به کارگردانی خسرو سینایی انجام شده است. این مستند زندگی هنرمند محیطی احمد نادعلیان را در بستر جزیره هرمز به تصویر می‌کشد و با مشارکت فعال بومیان منطقه، تلاش دارد هویت فرهنگی و اجتماعی این جزیره را از طریق عناصر بصری متنوع، زبان محلی، فضای فیزیکی و هنر معاصر به نمایش بگذارد. چارچوب نظری پژوهش مبتنی بر نظریه بازنمایی استوارت هال است که هویت را فرآیندی سیال، چندلایه و متأثر از گفتمان‌های اجتماعی و فرهنگی می‌داند. روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تفسیری و انتقادی است که با استفاده از این نظریه، ساختارهای گفتمانی موجود در مستند را به‌صورت عمیق و نقادانه بررسی می‌کند. پرسش اصلی پژوهش این است که چگونه مستند "جزیره رنگین" در قالب ساختارهای گفتمانی خود، هویت قومی و فرهنگ بومی جزیره هرمز را بازنمایی می‌کند و این بازنمایی چه معنایی در چارچوب مطالعات فرهنگی دارد؟ یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مستند با نگاهی انتقادی به فرآیند بازشناسی و بازآفرینی هویت بومی می‌پردازد و نقش کلیدی صداها، روایت‌ها و تجربه زیسته محلی را در تولید معنا در سینمای مستند برجسته می‌سازد. همچنین هنر و رسانه می‌توانند به‌عنوان ابزارهای مؤثر و کارآمد در حفظ، بازسازی و تداوم هویت‌های محلی و قومی عمل کرده و در جوامع چندفرهنگی، به تقویت همزیستی فرهنگی و تنوع هویتی کمک کنند. این مطالعه با برجسته‌سازی نقش رسانه‌های مستند، ضرورت برخورد حساس، مسئولانه و دقیق با موضوع هویت در رسانه‌های تصویری را تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Hidden Identities, Manifest Narratives: Analyzing the Representation of Ethnicity in the Documentary 'Colorful Island' through Stuart Hall’s Approach

نویسندگان [English]

  • Pejman Dadkhah 1
  • Seyyedeh Zeinab Afzali 2
1 Assistant Professor, Department of Photography, Faculty of Art, Iqbal Lahori Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
2 PhD Student in Art Research, Faculty of Art, Islamic Azad University, Tehran Central Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aims to provide a detailed analysis of the representation of ethnic identity and indigenous culture in the documentary The Colorful Island (2014), directed by Khosrow Sinai. The documentary portrays the life of environmental artist Ahmad Nadalian on Hormuz Island and, through the active participation of local residents, seeks to represent the island’s cultural and social identity using diverse visual elements, local language, physical spaces, and contemporary art. The theoretical framework of the study is based on Stuart Hall’s theory of representation, which views identity as a fluid, multilayered process influenced by social and cultural discourses. The research method involves qualitative content analysis with an interpretive and critical approach, applying this theory to examine the discursive structures in the documentary in depth. The main research question explores how The Colorful Island represents the ethnic identity and indigenous culture of Hormuz Island and what this representation signifies within the field of cultural studies. The findings indicate that the documentary critically engages with the process of recognizing and reconstructing local identity, highlighting the crucial role of voices, narratives, and lived experiences in generating meaning in documentary cinema. Furthermore, art and media can serve as effective tools for preserving, reconstructing, and sustaining local and ethnic identities, contributing to cultural coexistence and identity diversity in multicultural societies. This study emphasizes the role of documentary media and underscores the importance of a sensitive, responsible, and precise approach to identity in visual media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Ethnicity
  • The Colorful Island documentary
  • Visual narrative
  • Representation