بررسی تطبیقی نمایشنامۀ کورهای موریس مترلینک و در انتظار گودوی ساموئل بکت با تکیه‌بر مضمون انتظار و با نگاهی به نظریۀ زمان آنری برگسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 وزارت علوم دانشگاه هنر تهران دانشکده سینما تئاتر

2 وزارت علوم، دانشگاه هنر تهران، دانشکده سینما و تئاتر

3 وزارت علوم، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

10.30480/dam.2025.5784.1975

چکیده

 مفهوم انتظار بی­تردید از مهم­ترین مفاهیمی بوده که ذهن بشر را از آغاز تاکنون به­خود مشغول داشته است. از آغاز آفرینش آدمی همواره چشم­به­راه یک منجی بوده است. اما گاه این لحظه­های انتظار آن­قدر طولانی می­شود که مرگ فرامی­رسد. ساموئل بکت و موریس مترلینک متفکرانی­اند که در آثار خود به این موضوع پرداخته­اند. آثار نمایشی معروف آن‌ها (کورها و در انتظار گودو) به­فاصله‌ی تقریبی نیم قرن، به این مفهوم ازلی پرداخته است. ما در این پژوهش می­کوشیم نخست نشان­دهیم که این دو نمایش‌نامه از نظر پلات نمایشی و محتوا چقدر به یکدیگر شباهت داشته و همچنین مفهوم انتظار تا چه‌اندازه در آثار این دو مشترک و تأثیرگذار بوده است. زمان و انتظار مفاهیمی درهم‌تنیده­اند و در این مطالعه نظریه‌ی فیلسوف مدرن، آنری برگسون (نظریه‌ی زمان) تا اندازه­ای برای فهم بیشتر موضوع مورد استفاده قرار می­گیرد. برگسون مفهوم دیگری از زمان دارد و کش آمدن زمان دیرند مطرح می­کند که در آن زمان، دیگر تنها مفهوم خطی و انتزاعی ساعت را ندارد و یک دقیقه ممکن است ساعت­ها و یا چندین‌سال را دربر گیرد. در این پژوهش، کوشیده شده، ضمن بهره­گیری از روش تحلیلی کیفی، با تکیه­بر مطالعات کتابخانه­ای و اسنادی، و تا اندازه­ای کاربست نظریه‌ی زمان برگسون، تطبیقی میان دو نمایش‌نامه‌ی فوق ارایه دهیم. دستاوردهای پژوهش بیان­گر این است که مضمون انتظار در این دو نمایش‌نامه و حتی برخی‌دیگر از آثار این دو نویسنده‌ی مشترک بوده و بسامد زیادی داشته است. همچنین بکت در در انتظار گودو تا اندازه‌ی زیادی تحت تأثیر نمایش‌نامه‌ی کورهای مترلینک بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of Maurice Maeterlinck's play The Blind and Samuel Beckett's Waiting for Godot, focusing on the theme of waiting and looking at Henri Bergson's theory of time

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Ashrafi 1
  • Shahram zargar 2
  • nahid shahverdyani 3
1 Ministry of Science, Tehran University of Arts, Faculty of Cinema and Theater
2 Ministry of Science, Tehran University of Arts, Faculty of Cinema and Theater
3 Ministry of Science, Faculty of Foreign Languages ​​and Literature, University of Tehran
چکیده [English]

The concept of waiting has undoubtedly been one of the most important concepts that has occupied the human mind since the beginning. Since the beginning of creation, man has always been waiting for a savior. But sometimes these moments of waiting become so long that death comes. Samuel Beckett and Maurice Maeterlinck are thinkers who have addressed this issue in their works. Their famous plays (The Blind and Waiting for Godot) have addressed this eternal concept approximately half a century apart. In this study, we try to first show how similar these two plays are in terms of dramatic plot and content, and also to what extent the concept of waiting has been common and influential in the works of these two. Time and waiting are intertwined concepts, and in this study, the theory of the modern philosopher Henri Bergson (theory of time) is used to some extent to further understand the subject. Bergson proposes another concept of time - the delay and stretching of time - in which time is no longer just the linear and abstract concept of the hour, and a minute may encompass hours or even years. In this research, we have tried to present a comparison between the two plays above, while using a qualitative analytical method, relying on library and documentary studies, and to some extent applying Bergson's theory of time. The research findings indicate that the theme of waiting is common and frequent in these two plays and even in some other works of these two authors. Also, Beckett's Waiting for Godot was greatly influenced by Maeterlinck's play The Blind.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Waiting Henri Bergson
  • Samuel Beckett
  • Waiting for Godot
  • . The Blind. Maurice Maeterlinck