شگردهای بازنمایی هویت ملی در مؤلفه‌های دراماتیک نمایشنامه شهر قصه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر، دانشکده موسیقی و هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

2 دانشیار، گروه هنرهای نمایشی، دانشکده موسیقی و هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

10.30480/dam.2025.5945.2016

چکیده

بازنمایی هویت‌های اجتماعی به ویژه انواع به حاشیه رانده‌شده آن در هنر، یکی از مهم‌ترین ابزار فرهنگی در مواجهه با سلطه‌روایی، بحران‌های هویتی و ازخودبیگانگی جوامع در دوران مدرن است. تئاتر که برای قرن‌ها ابزاری مهم در دست اقلیت‌های قدرتمند غربی در جهت ترویج عقاید و ارزش‌های اشرافی و درباری آنها بود، در دوران مدرن با بازنگری مفاهیم و مؤلفه‌های خود به یکی از بسترهای حیاتی برای بازنمایی انواع هویت‌های اجتماعی از جمله هویت ملی تبدیل شد و امروزه کمیت، کیفیت و تمایز آثار صحنه‌ای یک جامعه، نقش غیرقابل‌انکاری در بازشناخت این جوامع دارند. تئاتر ایران نیز که از سال‌های ابتدایی ظهور خود، دغدغه به صحنه بردن ملت ایران را در نمودهای عملی و نظری خود بروز داده بود، در دهه‌های چهل و پنجاه خورشیدی نمونه‌های شاخصی از آثار بازنمایی‌کننده هویت ایرانی را به نمایش گذاشت. در این مقاله با اتکا به نظریه «جوامع تصورشده» بندیکت اندرسون در جهت درک چیستی هویت ایرانی و همچنین نظریه «بازنمایی» استوارت هال در جهت تبیین چگونگی بازنمایی آن در هنر، نمایشنامه «شهر قصه» اثر بیژن مفید مورد بررسی قرار گرفته است تا شیوه‌ها و فنون بازنمایی هویت ملی در مؤلفه‌های دراماتیک این اثر مورد بازشناخت قرار گیرند.
مؤلفه‌های محتوایی این اثر در کنار در هم آمیزی مؤلفه‌های فرمی تئاتر غربی با سنت‌های روایی، نمایشی و هنری ایرانی باعث پیدایش شکلی متمایز از بیان تئاتری شده است که می‌توان از فنون به کار رفته در این مؤلفه‌ها به عنوان ابزاری برای بازنمایی هویت ایرانی نه تنها در محتوا که در فرم نیز بهره برد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Techniques of Representing National Identity in the Dramatic Components of “The City of Tales” By Bijan Mofid

نویسندگان [English]

  • Sam Izadi 1
  • Rahmat Amini 2
  • Mohammad Bagher Ghahramani 2
  • Behrouz Mahmoudi Bakhtiari 2
1 PhD Candidate of Theater Studies, Faculty of Performing Arts and Music, College of Fine Arts, University of Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Performing Arts and Music, College of Fine Arts, University of Tehran
چکیده [English]

The representation of social identities—particularly those marginalized or silenced in dominant historical narratives—has emerged as a central strategy within modern cultural production to confront hegemonic discourse, recover lost subjectivities, and resist the alienating effects of modernization. Among all forms of cultural expression, theatre holds a distinctive place: once a performative medium for articulating aristocratic power and courtly ideals in the West, it has, through a profound shift in purpose and aesthetics, become a vital arena for reimagining collective identities, voicing cultural memory, and shaping national consciousness. In this regard, the quantity, quality, and unique formal traits of theatrical works serve as critical indicators for understanding the inner cultural and ideological dynamics of any society.
In the context of Iranian theatre, the effort to stage a meaningful image of the Iranian nation has been a defining concern since its inception. Particularly during the politically vibrant decades of the 1960s and 1970s, Iranian playwrights produced a rich body of dramatic literature concerned with redefining national identity and reworking local tradition in the face of accelerated social change. This paper investigates Shahr-e Ghesseh ("City of Tales"), written and directed by Bijan Mofid, as one of the most prominent examples of dramatic engagement with Iranian national identity during this period.
Anchored in Benedict Anderson’s theory of imagined communities and Stuart Hall’s theory of representation, this study explores how Shahr-e Ghesseh weaves together elements from Iranian folklore, particularly the tale of "Khaleh Sooskeh," with political allegory and social satire, producing a narrative that is both culturally resonant and structurally innovative. Mofid’s dramaturgy is marked by the creative integration of traditional Iranian performance techniques—such as naqqāli, ta'zieh, parde-khani, and ru-howzi—with Western dramatic elements, forming a hybrid aesthetic language through which Iranian identity is represented both thematically and formally.
The analysis identifies specific content and formal features—such as stylized language, rhythmic dialogue, symbolic character construction, musical integration, and meta-theatrical narration—as key devices in articulating a uniquely Iranian theatrical mode. Ultimately, this hybrid dramaturgy not only embodies the performative imagination of national identity but also contributes to the broader project of indigenizing theatrical modernity in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian Theater
  • Iranian Identity
  • The City of Tales
  • Imagined Community
  • Representation