بیوولف از حماسه تا تراژدی در گذر از متن به فیلم مطالعه‌ی تطبیقی حماسه‌ی بیوولف و فیلم‌نامه و فیلم انیمیشنِ بیوولف به کارگردانی رابرت زمکیس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه تئاتر، دانشکده سینما-تئاتر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

10.30480/dam.2025.5794.1979

چکیده

حماسه‌ی بیوولف شعر اپیک مهم ادبیات انگلوساکسون است که احتمالاً بین نیمه‌ی اول قرن هفتم و پایان هزاره‌ی اول میلادی شکل گرفته و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم الهام‌بخشِ خلقِ آثار ادبی، نمایشی و سینمایی متعددی بوده است. در این مقاله، با هدفِ آگاهی از ظرفیت‌های دراماتیکِ حماسه و شگردهای اقتباس نمایشی از آن، حماسه بیوولف و ‌فیلم‌نامه و فیلم پویانمایی بیوولف (2007) به‌کارگردانی رابرت زمکیس با تکیه بر نظریه روایت و همچنین آرای لیندا هاچن در زمینه‌ی اقتباس بررسی تطبیقی شده است. رویکرد پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده، در انجام آن از منابع کتابخانه‌ای و نیز، تجزیه‌وتحلیل روایی و نشانه‌شناسانه‌ی آثار استفاده شده است. در ادبیات کهن فارسی داستان‌های مشابه وجود دارد که با اقتباس مناسب می‌تواند منبعِ خامی غنی برای رسانه‌های تصویری، ازجمله سینما، تلویزیون و پویانمایی باشد. بنابراین، پژوهش حاضر را می‌توان درعین‌حال بنیانی و کاربردی به‌حساب آورد. یافته‌های پژوهش نشان داد، فیلم‌نامه، و به‌تبع آن فیلم، با بهره‌گیری از درون‌مایه‌ی هوس و کنشِ معامله با اهریمن، به‌عنوانِ ضعف تراژیک (هامارتیای) قهرمان، اثری چندپاره و حماسی را به تراژیک تبدیل کرده است. موفقیت فیلم‌نامه و فیلم بیوولف، حداقل از نظر روایی، نشان می‌دهد که با درنظر گرفتن رسانه، مخاطب، زمینه و زمانه، می‌توان اثری قابل‌تأمل آفرید و در این امر نباید به متن مبدأ به‌عنوان اثری مقدس و غیرقابل‌تغییر نگریست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Beowulf from epic to tragedy in passing from text to film A comparative study of the epic Beowulf and the screenplay and animated film of Beowulf directed by Robert Zemeckis.

نویسنده [English]

  • Bahram Jalalipour
Associate Professor, Department of Theater, Faculty of Cinema & Theater, Iran University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

The epic of Beowulf is a significant epic poem in Anglo-Saxon literature which is supposedly formed between the first half of the seventh century and the end of the first millennium AD. It has directly or indirectly inspired the creation of numerous literary, dramatic, and cinematic works. In this article, with the aim of understanding the dramatic capacities of the epic and the techniques of its dramatic adaptation, the epic of Beowulf and the screenplay and animated film Beowulf (2007) directed by Robert Zemeckis are comparatively studied, relying on narrative theory as well as Linda Hutcheon's views on adaptation. The research approach is descriptive-analytical, and it utilizes library resources, as well as narrative and semiotic analysis of the works. Similar stories exist in ancient Persian literature that, with appropriate adaptation, could serve as rich source material for visual media, including cinema, television, and animation. Therefore, the present research can be considered to be both fundamental and applied. The research findings showed that the screenplay, and consequently the film, by utilizing the theme of lust and the act of bargaining with the devil as the hero's tragic flaw (hamartia), transformed a fragmented and epic work into a tragic one. The success of the Beowulf screenplay and film, at least from a narrative perspective, demonstrates that by considering the medium, audience, context, and era, a thought-provoking work can be created, and in this endeavor, the source text should not be viewed as a sacred and immutable work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Beowulf
  • Epic
  • Animation
  • Robert Zemeckis
  • Adaptation
  • Linda Hutchen