مطالعه و معرفی تکنیک های گسترش یافته برای سنتور، با ارائه روش نت نگاری در آهنگسازی معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ، کارشناس ارشد آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه‌ هنر ایران، تهران، ایران

2 عضو هیات علمی در گروه آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر تهران، ایران

10.30480/dam.2025.5320.1900

چکیده

پژوهش حاضر به مطالعه و معرفی تکنیک­ های گسترش ­یافته برای ساز سنتور پرداخته که در نتیجه‌ی آن چندین تکنیک معاصر به همراه روش نت­ نگاری ارایه‌ی شده‌اند. هدف این تحقیق معرفی تکنیک­ های نوینی بوده که ابعاد جدیدی از قابلیت‌های سنتور برای تولید صداهای مختلف، که با شیوه و نیازهای آهنگ‌سازی معاصر منطبق است را به نمایش گذارد. در این پژوهش، روش­هایی که به­واسطه آن­ها تکنیک­ های گسترش ­یافته برای سنتور به ­دست آمده ­اند، در پنج دسته قرار می­ گیرند: 1) استفاده از بخش ­های مختلف ساز، مانند خرک­ها، سیم ­های مابین گوشی ­ها و شیطانک 2) تغییر جنس و نوع عامل تولید صوت در ساز سنتور (استفاده از مضراب فلزی و آرشه) که جنس صدا و دیرند نت­ها را دستخوش تغییر می­ کند 3) استفاده از اشیا مختلف در بین سیم­ های ساز 4) بهره­ گیری و انطباق تکنیک­ های گسترش ­یافته‌‌ی معرفی‌شده برای سایر سازها (در صورت امکان اجرا) مانند پیانو و ویلن برای سنتور 5) تغییر برخی از تکنیک­ های سنتور به­ جهت دستیابی به اصوات جدید. تکنیک ­های ارایه‌‌شده در این مقاله دارای دو خصیصه کلی هستند. نخست آن دسته از تکنیک­ هایی که دارای زیرایی مشخص نبوده و ثبت دقیق آن­ها بر روی حامل­های پنج خطی میسر نیست، بنابراین به ثبت دقیق میزان کشش آن­ها بسنده شده است. گروه دوم را تکنیک­ هایی تشکیل مید­هند که زیرایی مشخص داشته و امکان نت­ نگاری دقیق آن­ها بر روی خطوط حامل امکان­ پذیر است. در میان تکنیک­ های معرفی‌شده مواردی هستند که محدودیت­ های صوتی و اجرایی را با خود به همراه دارند، مانند تکنیک­ هایی که از شدت صوتی ضعیف برخوردار بوده و برای استفاده شدن در بافت­ های شلوغ (در آنسامبل­ها) چندان مناسب نیست. مظاف ­بر آن تکنیک­ هایی که برای اجرای آن­ها آهنگ‌ساز ملزم خواهد بود تا زمانی را (مانند کم کردن تندای اثر) در نظر گرفته، تا نوازنده برای اجرا تکنیک درخواست شده آماده شود. در نتیجه هنگام سازبندی آهنگ‌ساز ملزم است تا برخی ملاحظات اجرایی را مدنظر داشته باشد. پژوهش به روش کتابخانه­ای و بهره­گیری از تجربیات افراد متخصص بوده است و نشانه­های پیشنهادشده برای نت­نگاری تکنیک­ها باتوجه به شخصیت و میزان همانندی آن‌ها با نمونه ­های هم­خانواده خود معرفی شده‌اند. برخی از تکنیک ­ها بدون تغییر در شکل نت­نگاری پیشنهادی در منابع، و برخی دیگر با تغییرات جزیی یا کلی ارایه‌ شده ­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying and introducing extended techniques for santur, by presenting the method of notation in contemporary composition

نویسندگان [English]

  • Amirhosein Mofayezi 1
  • Madjid Tahriri 2
1 Master of Music in Composition, Faculty of Music, Iran University of Arts, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Composition of the Department of Composition, Faculty of Music, Tehran University of Arts, Tehran, Iran
چکیده [English]

Extended techniques refer to unconventional methods of playing Iranian national instruments to produce new sounds and effects. This study investigates extended techniques for the Santur (iranian hammered dulcimer), based on the instrument’s diverse capabilities to introduce sounds and effects that are uncommon in traditional Iranian music. A primary aim of this research is to create new sounds by using different parts of the instrument's body—such as tuning pins, bridges, side bridges, and soundboard—while altering the location and method of performing both common and less common techniques. Additionally, extended techniques from other instruments, such as the piano and violin, were adapted when feasible for the Santur. One of the key factors in altering the sound is changing the tool used to play the instrument, such as the metal hammer or bow, that significantly affect both the nature and duration of the notes. Furthermore, placing different objects (e.g., leather) between the strings has been introduced. In this research, seventeen extended techniques were presented, providing detailed explanations of their execution and proposing methods for their notation. The sound characteristics of these techniques are categorized into two groups: 1) Techniques with specific pitches that can be notated on the staff, and 2) Techniques without specific pitches, for which only durations can be notated according to the proposed system. The suggested notation methods were developed through a study of various contemporary notation sources and an analysis of scores from different composers. In presenting these notation methods, symbols were proposed based on the sounds’ characteristics and their similarity to techniques and methods already in use by composers. Some symbols were used without alteration, while others were modified or newly introduced. Among the techniques presented, some have limitations that must be considered by composers. For instance, performers may require additional time to prepare certain techniques, and in some cases, composers need to consider dynamic restrictions, as certain techniques cannot be performed at high dynamic levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Santur
  • Notation
  • Extended Techniques
  • Contemporary Composition