تحلیل نشانه‌معناشناسی پوسترهای فیلم‌های سینمایی «قرمز» و «زیر نور ماه» با تأثیرپذیری از گفتمان‌های سیاسی نیمه‌ی دوم دهه‌ی هفتاد ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تخصصی هنر دانشکده عمران، معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استاد گروه زبان فرانسه،دانشگاه تربیت‌مدرس

3 دانشکده عمران، هنر و معماری/دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

10.30480/dam.2024.5443.1920

چکیده

دیدگاه گفتمانی با رویکرد نشانه-معناشناسی معتقد است تولیدات زبانی تابع فرایندی پیچیده هستند که عوامل نشانه معنایی بسیاری در آن دخیل می‌باشند؛ بنابراین آنچه را که زبان می‌گوید تصویر به صورت شکل، بیان می‌کند. یعنی جهان معنادار است و هیچ شکلی وجود ندارد که معنا نداشته باشد زیرا جهان پیرامون، دارای ساختارهایی متشکل از فرم‌ها و اشکال هستند و این اشکال دلالت بر معنایی دارند؛ پس تفکیکی میان زبان و هنر نیست و هنر به مثابه زبان است درنتیجه هنر، به عنوان یک رسانه و یک گفتمان عمل می‌کند و نیز پیام‌رسان و قائل به برقراری ارتباط است. گفتمان به عنوان رویه‌هایی تأثیرگذار، شکل‌دهی حوزه‌های متفاوت مانند سیاست را در بر می‌گیرد لذا گفتمان سیاسی به عنوان یکی از برآیندهای سیاست در بستری تاریخی و فرهنگی (بر مبنای قدرت و ایدئولوژی و هویت) تعین پیدا می‌کند. بدین‌ترتیب یک گفتمان سیاسی با مسلط‌شدن در هر دوره‌ای، قادر به تأثیرگذاری بر ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود خواهد شد پس نظام‌های گفتمانی، ابعاد مختلف نشانه معنایی را در متون هنری ایجاد کرده و این رسانه‌های دیداری مانند پوسترهای سینمایی، به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه تحت تأثیر شرایط سیاسی- اجتماعی به ویژه گفتمان‌های سیاسی غالب قرار می‌گیرند. پژوهش حاضر بر اساس منابع کتابخانه‌ای و دیداری-شنیداری و با ابتناء بر رویکرد و روش نشانه معناشناسی و تبیین نظام‌های گفتمانی حاکم بر فضای تصویری سعی بر آن دارد به این پرسش‌ها پاسخ دهد که این نظام‌های گفتمانی و معنایی با چه عناصری در پوسترهای سینمایی «قرمز» و «زیر نور ماه» نشان داده شده است؟ و این‌که چگونه فرایند نظام روایی و معنایی پوسترهای سینمایی مطروحه، تحت تأثیر گفتمان‌های سیاسی غالب شکل گرفته است؟ یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که با تبیین معنای نظام‌های گفتمانی موجود در این پوسترهای سینمایی می‌توان به میزان تأثیرپذیری آن‌ها از گفتمان مدرن(اصلاح‌طلب) و گفتمان کلاسیک(اصول گرا) دست یافت و به جهت متأثربودن از گفتمان‌های سیاسی موجود در جامعه، در آن‌ها گاهی اوقات از شفافیت گفتمانی کاسته می‌شود و گاهی نیز نظام‌های گفتمانی به ورطه‌ی ابهام و یا به سمت تقلیل‌گرایی گفتمانی سوق پیدا می‌کنند.
واژگان کلیدی: نشانه معناشناسی، گفتمان سیاسی، سینما، پوستر فیلم، زیرنورماه، قرمز.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Semiotic analysis of movie posters "Red" and "Under the Moonlight" with influence of political discourses of the second half of the seventies of Iran

نویسندگان [English]

  • ukabed arefi 1
  • Hamidreza Shairi 2
  • parastoo mohebbi 3
1 Specialized Department of Art, Faculty of Civil Engineering, Architecture and Art, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
2 Professor of French Department of Tarbiat Modares University
3 Construction, art and architecture of research and science Azad university
چکیده [English]

The discourse point of view with the sign-semantic approach believes that linguistic productions are subject to a complex process in which many semantic sign factors are involved; Therefore, what the language says, the image expresses in the form of shape. That is, the world is meaningful and there is no form that does not have meaning because the surrounding world has structures consisting of forms and shapes and these forms imply a meaning; Therefore, there is no separation between language and art, and art is like language, as a result, art acts as a medium and a discourse, and it is also a messenger and a communicator. Discourse, as an effective procedure, includes the formation of different areas such as politics, therefore, political discourse is determined as one of the results of politics in a historical and cultural context (based on power, ideology, and identity). Thus, a political discourse, by becoming dominant in any era, will be able to influence existing political, cultural, social and economic structures, so discourse systems create different dimensions of semantic signs in artistic texts, and these visual media, such as movie posters, As a part of society's culture, they are affected by social-political conditions, especially the prevailing political discourses. The present research, based on library and audio-visual sources, and with an emphasis on the approach and method of semantic signification and explanation of the discourse systems governing the visual space, tries to answer these questions, with what elements are these discursive and semantic systems shown in the movie posters of "Red" and "Under the Moonlight"? And how the process of narrative and semantic system of proposed movie posters has been formed under the influence of dominant political discourses? The findings of this research indicate that by explaining the meaning of the discourse systems in these movie posters, it is possible to determine the degree of influence of modern discourse (reformist) and classical discourse (fundamentalist) and in order to be influenced by political discourses in the society, in They sometimes decrease the clarity of discourse and sometimes the discourse systems are led to the abyss of ambiguity or to discourse reductionism.
Keywords: Semantic sign, Political discourse, Cinema, Movie poster, Under the Moonlight, Red.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semantic sign
  • Political discourse
  • Movie poster
  • Under the Moonlight
  • Red