پدیده دره غیر طبیعی در بازتولید شخصیت‌های گرافیک رایانه‌ای و راهکارهای برون رفت از آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی

10.30480/dam.2025.5610.1948

چکیده

این مقاله موضوع دره‌ی غیرطبیعی را به‌منظور ارزیابی تأثیرات آن بر درک شخصیت‌هایی که در حال حاضر از گرافیک رایانه‌ای، پویانمایی و شبیه‌سازی رایانه‌ای استفاده می‌کنند، بازبینی می‌کند. این امر بر اساس بررسی چگونگی تولید معضل دره‌ی غیرطبیعی در فیلم زنده، تصویر متحرک و بازی رایانه‌ای، نظریات اندیشمندان در این خصوص و راهکارهای عملی برون‌رفت از این پدیده، شکل می‌گیرد. حال سؤال این‌جاست که چه عواملی در تولید پدیده‌ی دره‌ی غیرطبیعی نقش دارند؟ این مقاله بر آن است تا به شیوه‌ی توصیفی و تحلیلی و از طریق مطالعه‌ی عوامل تأثیرگذار بر تولید پدیده‌ی دره‌ی غیرطبیعی به راهکارهای برون‌رفت از این معضل در فیلم دست یابد. دست‌یافته‌های مقاله بیان‌گر این نکته است که هرچند پیشرفت‌های فناورانه باعث شده‌اند تا قادر باشیم به شخصیت‌های مجازی با شباهت بسیار به انسان واقعی را تولید کنیم اما عدم شباهت‌های کافی در بازتولید حرکات طبیعی به‌خصوص در صورت شخصیت‌های مجازی باعث ایجاد احساسات ناخواسته در مخاطبین شده است. مقاله همچنین مؤید این نکته است که مشکل ایجادشده از طریق پدیده‌ی دره‌ی غیرطبیعی از روش‌های مورد مطالعه در مقاله قابل حل است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The uncanny valley phenomenon in computer graphics character reproduction and solutions to overcome it

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Hosnaee
Department of Animation. Faculty Cinema. Iran university of art
چکیده [English]

This article reviews the topic of the uncanny valley in order to assess its effects on the perception of characters that currently use computer graphics, animation, and computer simulation. This will be based on an examination of how the uncanny valley problem is produced in live-action film, motion picture, and computer games, the theories of scholars on this subject, and practical solutions to overcome this phenomenon. The question now is what factors play a role in producing the uncanny valley phenomenon? This article aims to find solutions to this problem in film through a descriptive and analytical approach and by studying the factors affecting the production of the uncanny valley phenomenon. The findings of the article indicate that although technological advances have enabled us to produce virtual characters that closely resemble real humans, the lack of sufficient similarity in reproducing natural movements, especially in the faces of virtual characters, has caused unwanted emotions in the audience. The article also confirms that the problem created by the uncanny valley phenomenon can be solved using the methods studied in the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • uncanny valley
  • computer graphics
  • motion picture film
  • computer game