TY - JOUR ID - 765 TI - پدیدارشناسی بداهه‌پردازی در موسیقی اصیل ایرانی با رویکرد هرمنوتیک فلسفی JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - تاجکی, سجاد AU - پیراوی ونک, مرضیه AD - دانشگاه هنر اصفهان AD - استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 20 SP - 69 EP - 88 KW - بداهه‌پردازی KW - موسیقی اصیل ایرانی KW - پدیدارشناسی KW - هرمنوتیک فلسفی DO - 10.30480/dam.2020.849.1207 N2 - بداهه‌­پردازی در کاربست و سنتِ موسیقی ایران جایگاه ویژه­ای دارد. مفهوم بداهه‌­پردازی همواره مبهم و ناشناخته بوده و در آمیختگی با اعتقادات و نگرش­‌های سنت­‌گرایانه و عرفان­‌گرایانه قرار داشته است. پژوهش حاضر یک مطالعۀ پدیدارشناختی با رویکرد هرمنوتیک فلسفی روی این پدیدۀ خاص صورت داده که برخی وجوه ناشناخته و زوایای پنهانِ آن را شناسانده است. این نوشتار پس از بررسیِ پیش­داوری‌­ها و پیش­فهم‌­های پدیده، به تبیینِ مفهومِ بداهه‌­پردازی، ویژگی­‌های آن و نیز مقایسۀ آن با پدیده‌­های مشابه پرداخته و در ادامه مفاهیم آزادیِ کانت، بازیِ گادامر و سُکنای هایدگر در پدیده پیگیری شده و درنهایت بداهه‌­پردازی به‌عنوان یک عمل تفسیری مورد بررسی قرار گرفته است. بداهه­‌پردازی همچون گفت‌­وشنودی گشوده است؛ درعین آزادی دارای محدودیت­ و همچون بازی دارای عناصر خیال، نمایش و آنی­بودن است که تاحدودی از آهنگ‌سازی متمایز می­شود. بداهه­‌پردازی ایجاد و اجرایِ هم‌زمان موسیقی است که درلحظه متناسب با شرایط موجود و به‌­اقتضای زمان و مکان و موقعیت شکل می­گیرد، از قواعد و قوانین تبعیت کرده و به اصول زیبایی­شناختیِ سنت و کاربست، پایبند است. بداهه‌­پردازی تفسیری از ردیف، سنت و کاربستِ موسیقی ایران، و همچنین تفسیری از قطعات ازپیش­‌ساخته‌­شده و بداهه‌­پردازی‌­های پیشین است و به ­آنچه تفسیر می­کند هویت می‌بخشند. بداهه‌­پرداز، ساکن جهانِ بداهه‌­پردازی، و آن نیز ساکن جهانِ ردیف و آن ­هم ساکن جهانِ سنت و کاربست موسیقی ایران است. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_765.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_765_2ae2c986fc85e0c1009d51783425258e.pdf ER -