TY - JOUR ID - 730 TI - تحلیل و بررسی فضاهای مورد استفاده در سینمای کیارستمی ازمنظر روح مکان بر اساس رویکرد پدیدارشناسی کریستین نوربرگ شولتز (نمونۀ موردی: سه‌گانۀ کوکر) JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - ابراهیمی اصل, حسن AU - خلیلی, مرضیه AD - عضو هیئت علمی گروه معماری، واحد بین المللی جلفا، دانشگاه آزاد اسلامی، جلفا، ایران AD - باشگاه پژوهشگران جوان، واحد بین المللی جلفا، دانشگاه آزاد اسلامی، جلفا، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 19 SP - 53 EP - 65 KW - سینمای کیارستمی KW - پدیدارشناسی KW - کریستین نوربرگ شولتز KW - حس مکان KW - این‌همانی DO - 10.30480/dam.2020.980.1244 N2 - نامکان مدرنیسم و گمگشتگی انسان در آن، عمده مطالعات دورۀ پست‌مدرن را به خود اختصاص داده است؛ در این راستا کریستین نوربرگ شولتز معتقد به ازدست‌رفتن قدرت ارتباطی معماری و بحران معنا در دوران معاصر است و به عقیدۀ وی پدیدارشناسی توان ایجاد محیط‌های واجد معنا و فراخوانی حس مکان را دارد. هدف ما در این پژوهش بررسی فضاهای منتخب و به‌کار‌رفته در سینمای کیارستمی از منظر پدیدارشناسی شولتز برای یافتن شاخص‌های حس مکان و به‌کارگیری آن در معماری است. این تحقیق با راهبرد تحقیق کیفی می‌باشد و با رویکرد تفسیرگرایی و چارچوب فلسفی پدیدارشناسی و با بهره‌گیری از مدل تحقیق تلخیص‌شده از مبانی نظری و همچنین با کمک تحلیل نمونه‌های موردی، سعی در شناخت مؤلفه‌های رسیدن به این‌همانی در فضای ناتورالیستی سینمای کیارستمی دارد. شاخص‌های رسیدن به حس مکان و این‌همانی در سه‌گانۀ کوکر کیارستمی: دوری از آشنایی‌زدایی، برانگیزی ارتباط تنانه، کلیت منسجم، انسجام متمایز، انتخاب فضاهای ناتورالیستی روستایی، استفاده از نمادهای متمایز فرهنگ و معماری ایرانی (نمادینه سازی)، لانگ‌شات‌ها، آرایش و انسجام منظم معماری و طبیعت و در نهایت گردهم‌آوری معانی طبیعی. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_730.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_730_c7d1d16215de67bebbebae060c12dd96.pdf ER -