TY - JOUR ID - 73 TI - دلقک واژگون به مثابه ی گونه ی تغییر یافته ی دلقک ایرانی (بررسی موردی شخصیت داود در نمایشنامه لبخند باشکوه آقای گیل) JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - ثمینی, نغمه AU - محمودی بختیاری, بهروز AU - قهرمانی, محمد باقر AU - مسعودی, شیوا AU - صمدپور, رضا AD - استادیار دانشکد هی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، AD - دانشیار دانشکد هی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران AD - مربی دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران AD - کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش دانشکد هی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 7 SP - 13 EP - 5 KW - دلقک واژگون KW - نمایشنامه ی ایرانی KW - اکبر رادی KW - لبخند باشکوه آقای گیل DO - 10.30480/dam.2013.73 N2 - چکیده هر تیپ شخصیتی برخاسته از فرهنگ مردمی در سیر زمان و متأثر از شرایط اجتماعی دچار تغییراتی می شود که او را نسبت به گونه ی اصلی متفاوت و گاه متضاد می سازد. دلقک نمایش های سنتی ایران، یعنی سیاهِ سیاه بازی و مبارک در خیم هشب بازی متأثر از گونه های تباری مانند دلقک های دربار، و میدانی، ویژگی طن زآفرینی و آگاه یبخشی داشت هاند؛ اما این تیپ شخصیتی در طول زمان دچار تغییراتی شده است که بررسی آن نیاز به پی شنمونه 1 دارد. تغییر گروه-شخصیت 2 عیار به لوتی و لمپن الگوی مناسبی برای مطالع هی تغییرات یک تیپ شخصیتی متأثر از شرایط اجتماعی است؛ تغییراتی که یک شخصیت با کارکردهای مثبت )عیار( را به شخصیتی با رویکردی مخرب )لمپن( تبدیل م یکند. با استناد به این مسیر پی شنمون های تغییر یافته از دلقک طراحی و معرفی می شود که دارای ویژگی ها و کارکردهای دلقک در سوی های وارونه است و از این رو نام دلقک واژگون را بر خود می گیرد. این گون هی تغییر یافته در نمایشنام هی لبخند با شکوه آقای گیل اثر اکبر رادی بازیابی شده و ویژگی های آن در مقایسه با گونه ی اصلی دلقک نمایش سنتی طنزآمیز تحلیل می شود. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_73.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_73_b063bc9c333088eed1e61d9773f6f3e4.pdf ER -