TY - JOUR ID - 63 TI - مایکل دوفران: یک نگاه پدیدارشناختی به اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - بنویدی, فاطمه AD - دانش آموخته ی دکتری فلسف هی هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. استان تهران، شهر تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 6 SP - 100 EP - 91 KW - پدیدارشناسی KW - ابژه ی زیبای یشناختی KW - تجربه ی زیبای یشناختی KW - ما کیل دوفران KW - اپرای تریستان و ایزولده DO - 10.30480/dam.2013.63 N2 - چکیده ابژ هی زیبای یشناختی از جمله مباحث بحث برانگیز در حوز هی زیبای یشناسی جدید است. در این مقاله، دیدگاه ما کیل دوفران که از مهم ترین چهره های پدیدارشناسی کلاسیک هنر است، به اجمال توصیف می شود. نگارنده مقاله، ابتدا به طور مختصر آرا دوفران را دربار هی هنر مطرح م یکند. سپس، رابطه ی اثر هنری با ابژه ی زیبای یشناختی و تفاوت این دو را بیان می کند. و در پایان با یک نگاه پدیدارشناختی به بررسی اپرای تریستان و ایزولده اثر واگنر با روش توصیفی و تحلیلی می پردازد. و در پایان چنین نتیجه گیری م یشود که تحلیل پدیدارشناختی ابژ هی زیبای یشناختی تنها از طریق تحلیل اثر هنری ممکن است. اثر هنری برای درک شدن باید اجرا شود. از نظر دوفران اجرا، ویژگی اثر یا استاد را آشکار م یکند. اجرا آزاد از حسی است که اجراکننده نشان می دهد. حتی اگر اجرا چیزی به اثر اضافه نکند در ه رصورت، اجرا ضروری است به این معنا که تا اثر هنری اجرا نشود و تماشاگری با آن روبه رو نشود اثر هنری کامل نشده و ابژه ی زیبای یشناختی هم آشکار نشده است. اثر با اجرا کامل می شود و حتی وجود آن آشکار می شود و از طریق اجرا حقیقت اثر را هدف قرار می دهیم و این حقیقت ما را راهنمایی م یکند UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_63.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_63_24293eb9713a106f7efff77afc675390.pdf ER -