TY - JOUR ID - 549 TI - نقش مفهوم همزمانی جان کیج در ترکیب هنرها در جنبش فلاکسوس (مطالعه ی موردی: 60-1950) JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - آخوندی, زهرا AU - افهمی, رضا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده ی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشیار گروه پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده ی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 15 SP - 89 EP - 107 KW - فلاکسوس KW - ترکیب هنرها KW - بینارسانه KW - جان کیج KW - همزمانی DO - 10.30480/dam.2018.549 N2 - پژوهش تاریخی حاضر به بررسی سیر تحول ترکیب هنرها با یکدیگر و از میان رفتن مرز میان آنها در جنبش هنری بین المللی فلاکسوس می پردازد. دلیل بررسی، اشاره به میراث داری فلاکسوس و تأثیرپذیری آن از سنت های هنری اوایل قرن بیستم، همچون فوتوریسم و دادا در بیانیه ها و نمودارهای ماکیوناس، و همچنین تقسیم بندی های بینارسانه ای هیگینز از فعالیت های فلاکسوس است. هدف، تبیین چگونگی نگرش فلاکسوس به ترکیب هنرها و سیر تحولات آن در بستر تاریخی دهه های 60-1950 است. پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته و مبنای استناد آن، منابع کتابخانه ای به ویژه رجوع به نوشتارها و فعالیت های برجای مانده ی جنبش فلاکسوس بوده است.خط سیر تاریخی، نشانگر دو دوره در ترکیب هنرها در جنبش فلاکسوس است؛ دوره ی اول، شامل ترکیباتی با کنش های ساده و عام که هنوز مرزهایشان قابل تفکیک است و متأثر از ایده ی همزمانی دوره ی اول کیج می باشد، و دوره ی دوم، شامل ترکیباتی پیچیده در مقیاس عظیم، با ایده هایی مفهومی، عمیق، و مرزهای هنری تفکیکناپذیر، که علاوه بر هم راستا بودن با تحول همزمانی دوره ی دوم کیج، در برخی موارد بر وی نیز تأثیر گذاشته است. همچنین، شاهد تأثیر و تأثری وارونه در دگردیسی پارتیتورهای متنی به بصری فلاکسوس، متأثر از کیج، و پارتیتورهای بصری به متنی کیج، به تأثیر از فلاکسوس هستیم. UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_549.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_549_5c11dd76a8c0f51f5741232d83e466db.pdf ER -