TY - JOUR ID - 54 TI - موسیقی افتتاحیه در سینما JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - هاشمی, سیّدمحسن AU - صباحی, هانی AD - استادیار گروه سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران AD - کارشناس ارشد سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران، Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 3 IS - 5 SP - 104 EP - 87 KW - سینما KW - ژانر KW - موسیقی فیلم KW - سکانس افتتاحیه KW - موسیقی سکانس افتتاحیه DO - 10.30480/dam.2012.54 N2 - دغدغۀ آغاز یک اثر هنری، اضطرابی همیشگی برای هنرمند و مخاطب به ارمغان می آورد. هنرمند مایل است در همان ابتدا مخاطب را جذب کند تا بعدتر بتواند وی را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. مخاطب نیز در ابتدا آماده است که از عالم واقع فاصله بگیرد و ازاین رو اشتیاق بیشتری برای دریافت و ادراک دارد. هنر سینما نیز از این حکم برکنار نیست. در طول تاریخ سینما، شاهد آثاری بوده ایم که با شروع اعجا بانگیز و مسحورکننده شان، اشتیاق تماشاگر را برانگیخته اند و تمرکز او را تا پایان نمایش معطوف خود کرده اند.مه مترین اصل در سکانس افتتاحیه، القای حس شروع داستان به مخاطب است. این مسئله در طول تاریخ سینما مورد توجه فیلمسازان بوده است. نقش موسیقی در این انگیزش و جلب توجه، انکار ناپذیر است. موسیقیِ سکانس افتتاحیه م یتواند در القایِ زمان و مکانِ داستان بسیار مؤثر باشد. این موسیقی همچنین می تواند در معرفیِ شخصیت، تعیّنِ سبک، تشخّصِ گونه )ژانر(، پذیرشِ فضا و ایجادِ حال و هوا نقش بسزایی داشته باشد. این مقاله ضمن بررسی انواع فیلم ها و موسیقی های سکانس افتتاحیه آنها، از طریق تقسی مبندی گونه های شاخص سینمایی، نمونه هایی را برای مورد پژوهی ارائه می کند. البته تنوع بیش از اندازة موسیقی افتتاحیة فیلم هایی که در ژانر ملودرام قرار م یگیرند و گستردگی فراوان آ نها، بحث و پژوهشی مستقل را طلب میک‌ند. ازآ نروی بررسی موسیقی افتتاحیه را به ژانرهای نُوار ] 1[ )سیاه(، جنگی، موز کیال، حماسی و وسترن منحصر کرده ایم UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_54.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_54_55a05d7d87342bc6e9a9c94dc41d10c9.pdf ER -