TY - JOUR ID - 519 TI - هایدگر و درام امر گشوده؛ خوانشی تئاتری از «ذکر بر دار کردن حسنک وزیر» JO - نامه هنرهای نمایشی و موسیقی JA - DAM LA - fa SN - 2008-2649 AU - بزرگمهر, شیرین AU - فیضی, مهدی AD - دانشگاه هنر تهران AD - کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، دانشکده ی سینما و تئاتر، دانشگاه هنر Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 14 SP - 19 EP - 32 KW - امر گشوده KW - بازنمایی KW - تئاتر اثر هنری KW - دارـحسنک KW - مارتین هایدگر DO - 10.30480/dam.2017.519 N2 - این مقاله گزارش «رویارویی» ما با «ذکر بر دار کردن حسنک وزیر» در تاریخ بیهقی به عنوان یک درام حقیقت است. در این رویارویی «نسبت فضایی» تعیین کننده ی بالقوگی اندیشه ها و تصمیم هاست. اما در این میان، هدف ما ناگزیر رسیدن به چشم اندازی است که از آن، بار دیگر پیوند گریزناپذیر اثر هنری، حقیقت و سیاست، نمایان می شود. از این رو نخست در «سرچشمه ی اثر هنری» مارتین هایدگر در پی مفهوم اثر خواهیم بود. بنابراین بحث را از سرچشمه آغاز خواهیم کرد، سپس، در گریز از «سرچشمه»ی اثر هنری، به سوی «تئاتر اثر هنری» خواهیم رفت. «تئاتر اثر هنری» یا «تئاتر حقیقت»، راه گریز از سرچشمه گرایی هایدگر خواهد بود. اما در گام سوم، وظیفه ی ما تنها این است که نشان دهیم «حسنک-بر-دار-شده» (دارـحسنک،) تئاتری را فراهم آورده و برپا کرده بود. در این بخش، دوباره به سرچشمه که این بار به مثابه ی درام «امر گشوده» فهمیده می شود، بازخواهیم گشت. در پایان، این مسئله بررسی خواهد شد که آیا دارـحسنک، به مثابه ی یک اثر، بالقوگی سیاسی وضعیت را حفظ نکرده بود؟ UR - http://dam.journal.art.ac.ir/article_519.html L1 - http://dam.journal.art.ac.ir/article_519_c27157f69982661380040635fa98196f.pdf ER -